درمان و تشخیص بیماری گال

0
3,244
190690.jpeg alt_text
190690.jpeg caption

گال نوعی بیماری مسری خارش دار بوده که توسط نوعی انگل مایت (هیرو) به نام اسکیبی ایجاد میشود. این انگل اندازه ای کوچک داشته و حدودا در حد یک چهارم تا یک سوم میلی متر می باشد. این انگل در شرایط بیماری زا در طول ضخامت لایه درم پوست زندگی میکنند. اپیدرم سطحی ترین لایه پوست می باشد. در درگیری و عفونت های پوستی ناشی از این انگل، تونل هایی درضخامت پوست ایجاد کرده و در داخل آنها حرکت میکنند. طول عمر مایت در پوست انسان، حدود ده روز و در طی این مدت به طور متوسط به طور میانگین روزانه حدود صد تخم گذاشته که در نهایت بالغ می شوند. دفع مدفوع این انگل در پوست، سبب تحریک پوستی و ایجاد واکنش های آلرژیک و التهاب می شوند‌.

ابتلا به بیماری گال 

ابتلا به بیماری گال به سن خاصی محدود نمیشود و کلیه افراد در هر سنی که باشند، می توانند به آن مبتلا شوند. شواهد بالینی نشان می دهد که میزان ابتلا در هر دو جنس مذکر و مونث به یک میزان بوده و تفاوتی در شیوع این بیماری در مردان و زنان وجود ندارد. ابتلا به بیماری گال ارتباط مستقیم با رعایت سطح بهداشت دارد. این بیماری به طور شایع می تواند در افراد بی خانمانی که بهداشت فردی مناسبی ندارند، دیده بشود.

عامل بیماری گال

عامل بیماری گال توانایی پرش و پرواز ندارد و از طریق تماس مستقیم پوست میتواند منتقل شود. قدرت سرایت بیماری بسیار بالا هست و این احتمال انتقال در مراکز شلوغ نظیر مراکز توانبخشی سالمندان، مهد کودک ها و سربازخانه ها و…بالا می باشد. تونل هایی که عامل این بیماری در پوست ایجاد میکند سبب بر آمدگی های قرمز رنگ به طول حدود  یک سانتی متر در سطح پوست می شوند. شکل ظاهری این ضایعات از  نزدیک نمای مارپیچ دارد

مکان شایع ضایعات بیماری گال

مکان شایع ضایعات بیماری گال در بزرگسالان، در چین های پوستی شامل زیر بقل، چین های پوستی و..می باشد.مچ دست ها، ساعد و…از دیگر مکان های شایع ایجاد ضایعات پوستی می باشد. در کودکان مکان های شایع متفاوت از بزرگسالان بوده و بیشتر در نواحی کف دست و پا دیده میشود.

شایعترین علامت بیماران گال

شایعترین علامت بیماران خارش مزمن می باشد. گاهی اوقات شدت خارش ها در حدی هست که با امور روزانه فرد تداخل ایجاد کرده و او را شبها نیز از خواب بیدار می کند. خارش این بیماران معمولا شروع حاد ندارد و بیمار اظهار دارد که روزهاست خارش و علائم پوستی دارد.

تشخیص بیماری گال

تشخیص بیماری از روی علائم بالینی و شکل ظاهری ضایعات پوستی می باشد. در مواردی که تشخیص از روی بالین بیمار قابل شناسایی نباشد، انجام نمونه برداری پوستی و بررسی وجود انگل انجام می شود. درمان انتخابی در این بیماری، استفاده از ترکیبات ضد انگل موضعی مانند پرمترین و لیندان، می باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت ببربد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید