گزگز دست و پا نشانه چیست؟

0
2,229
گزگز دست و پا

گز گز دست و پا

گزگز دست و پا احساس ناخوشایندی است که ممکن است به علت های مختلفی همچون تحت فشار قرار گرفتن عصب ها، آسیب دیدن آن ها و … ایجاد شود.

گزگز دست و پا

اکثر اوقات گزگزاحساس موقتی در دست و پا است و وقتی فرد برای مدت طولانی بد بنشیند یا بخوابد، به دلیل تحت فشار قرار گرفتن اعصاب، دچار گزگز، مورمور یا سوزن سوزن شدن می شود.

علل گز گز دست و پا

به طور کلی، گزگز دست و پا نوعی نوروپاتی محیطی است که به دلایل زیر ایجاد می شود:

  • فشرده شدن عصب

گاهی به دلیل آسیب دیدگی یا تورم، ممکن است اعصاب دست یا پا تحت فشار قرار بگیرند و علاوه بر احساس گزگز در دست و پا، باعث بروز درد و محدود شدن حرکات شوند. این عارضه با استراحت، دارو و فیزیوتراپی قابل درمان است.

  • مسمومیت با سموم

گاهی به دلیل استنشاق گاز سمی، یا تماس پوست با سمومی همچون آرسنیک، تالیم، جیوه و ضدیخ، توکسین ها وارد بدن شده و باعث بروز گزگز یا مورمور در دست و پا می شود.

  • مصرف الکل

اعتیاد به مصرف الکل می تواند باعث آسیب دیدن بافت های عصبی، بروز نوروپاتی الکلی و احساس گزگز در دست و پا شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته، 25-66 درصد افرادی که اعتیاد به مصرف الکل دارند، دچار نوروپاتی الکلی می شوند که برای بهبود یافتن باید مصرف الکل را کاهش داده یا قطع کنند.

  • اضطراب و حملات پانیک

احساس اضطراب دائم باعث بروز هایپرنتیلیشن، تنفس سریع، به هم خوردن توازن اکسیژن و دی اکسید کربن و احساس گزگز در دست و پا می شود.

گزگز دست و پا

همچنین، وقتی فردی در معرض حملات پانیک قرار می گیرد دچار ترس، هایپرونتیلیشن، اضطراب و حس مرگ می شود، قرار گرفتن در این موقعیت ها باعث گزگز می شود.

  • بارداری

در دوران بارداری به دلیل فشار ناشی از رحم بر اعصاب پا، زنان باردار دچار احساس گزگز در پا می شوند. مصرف آب کافی، بالا نگه داشتن پاها حین استراحت کردن و تغییر وضعیت در زمان نشستن یا خوابیدن، به بهبود گزگز پاها کمک می کند.

  • آسیب فشار تکراری

نشستن طولانی مدت و یا انجام طولانی مدت فعالیت های تکراری باعث آسیب فشار تکراری یا اختلال اندام فوقانی کاری و احساس گزگز دست می شود.

این عارضه روی مچ و دست، بازو و آرنج، و گردن و شانه اثر گذاشته و باعث درد، حساسیت، التهاب، ضعف و گرفتگی عضله می شود. استفاده از داروهای ضدالتهاب، کمپرس آب سرد و بانداژ پلاستیکی، به بهبود این عارضه کمک می کند.

  • کمبود ویتامین

گاهی کمبود ویتامین هایی که در عملکرد عصبی نقش دارند، همانند ویتامین E، B1، B3، B6 و B12، می تواند باعث احساس گزگز در دست ها و پاها شود. استفاده از مکمل های غذایی و داشتن رژیم غذایی سالم، به درمان این نوع گزگز کمک می کند.

  • عوارض ناشی از مصرف دارو

مصرف برخی از داروها به ویژه داروهای سرطان، ایدز، تشنج، فشار خون بالا و عارضه های قلبی، باعث بروز عوارضی همچون احساس گزگز  می شود.

  • عفونت

گاهی ابتلا به برخی عفونت ها، همچون ایدز، هپاتیت، جذام، زونا و بیماری لایم، می تواند باعث ملتهب شدن اعصاب و احساس گزگز در دست یا پا شود.

  • نارسایی کلیه

نارسایی کلیه می تواند باعث احساس گزگز، گرفتگی و ضعف عضلات شود.

  • ابتلا به بیماری‌ خودایمنی

گزگز دست و پا

در بیماری خود ایمنی، سیستم ایمنی به سلول های خودی حمله می کند. ام اس نوعی بیماری خودایمنی التهابی است که سلول های مغز و نخاع بیمار دچار آسیب می شود.

احساس گزگز و بی حسی در پاها، از اولین علائم ابتلا به این بیماری محسوب می شود. علاوه بر آن، ابتلا به برخی بیماری های خود ایمنی دیگر همچون سلیاک، روماتیسم مفصلی و لوپوس اریتماتوس سیستمیک، نیز باعث احساس گزگز در دست و پا می شود.

  • ابتلا به دیابت

بالا بودن قند در بیماران دیابتی باعث نوروپاتی دیابتی، آسیب دیدن اعصاب و احساس گزگز دست و پا می شود.

  • بیماری شریان محیطی

در مبتلایان به این بیماری، تنگ شدن عروق باعث ضعیف شدن گردش خون و احساس گزگز دست و پا می شود.

  • سکته

گاهی سکته در کنار علائمی همچون از دست دادن تعادل و هماهنگی بدن و مشکل در راه رفتن، ضعف و بی حسی در صورت، بازو یا یک طرف بدن، و مشکل در تکلم و فهم، باعث احساس گزگز دست و پا می شود.

بنابراین گزگز دست و پا می تواند نشان دهنده تحت فشار قرار گرفتن اعصاب، آسیب دیدن اعصاب، دیابت، نارسایی کلیوی، عفونت، بیماری خودایمنی، سکته، کمبود ویتامین، اعتیاد به الکل و تماس با سموم باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید