تفاوت های حمله قلبی و پانیک اتک

0
4,760
523280.jpeg alt_text
523280.jpeg caption

علائم حمله پانیک و حمله قلبی شباهتهای زیادی دارند به همین علت بیشتر مردم تفاوت آن را متوجه نمیشوند و هنگام حمله پانیک ممکن است تصور کنند دچار سکته شده اند و یا بالعکس. در این مقاله به بیان تفاوت های این دو نوع حمله می پردازیم.

  • اگر چه درد قفسه سینه در پانیک اتک و حمله قلبی مشترك است، اما ویژگی های درد اغلب متفاوت هستند. در حمله قلبی درد می تواند بر اثر فشار سنگین مانند وزنه برداری یا فشار به ناحیه قفسه سینه ایجاد شود.
  • درد قفسه ي سینه در پانیک اتک در وسط قفسه ی سینه متمرکز است و احساس تیر کشیدن دارد. اما درد قفسهی سینه در حمله ی قلبی با احساس فشار و سنگینی همراه است.
  • در طی حمله قلبی، علائم طولانی تر هستند و در طول زمان بدتر می شوند. درد قفسه سینه ممکن است در شروع حمله قلبی خفیف باشد اما بعد از چند دقیقه شدید می شود.
  • محل درد عمدتا در وسط قفسه سینه است و می تواند به سمت پایین، دست چپ و یا کمر کشیده شود. 
  • درد ناشی از حملات قلبی میتواند به سوی دندانها گردن و فک نیز انتقال یابد. 
  • بیمارانی که سابقه حملات قلبی را دارند در بیشتر مواقع در دست چپ خود احساس گزگز و سوزش می کنند که معمولا با عرق سرد و چسبناك و استفراغ همراه است.
  • اگر علائم حمله قلبی را به مدت بیش از 5 دقیقه دارید می توانید به آمبولانس زنگ بزنید. اگر نمی توانید، از کسی بخواهید که شما را هر چه سریعتر به نزدیکترین بیمارستان برساند.

نشانه حملات پانیک

بیشتر افراد تصور اشتباهی از شرایط به وجود آمدن حملات پانیک دارند چرا که برخلاف تصور عموم این حملات میتواند در  شرایط کاملا طبیعی رخ دهد. حمله پانیک ممکن است توسط قرار گرفتن در موقعیتهاي مختلف مثل مواجهه با یک صحنه ترس آور، شنیدن یک خبر ناگهانی، مصرف مواد از جمله حشیش و حتی بدون هیچ اتفاق خاصی رخ دهد. حملات پانیک پس از 10 دقیقه به اوج خود میرسد. 

  • درد ناشی از این حمله در قفسه سینه است. در ابتدا شدت درد افزایش پیدا کرده و کم کم تسکین پیدا میکند. 
  • احساس گز گز و کرختی در طول حملات پانیک اتفاق می افتد اما ارتباطی با دست چپ ندارد و می تواند در دست راست پا و یا انگشتان اتفاق بیفتد.
  • احساس خفگی و ایجاد مشکل در تنفس در طول حملات پانیک بیمار ترس غیر معمول و بی دلیلی را تجربه می کند. بیمار احساس میکند که هر لحظه ممکن  است خفه و یا دیوانه شود.

کسی با پانیک نمیمیرد

 

تفاوت بین پانیک اتک و حملات قلبی

در زمان حمله تقریبا همه مبتلایان به این باور میرسند که در حال مردن هستند و مدام از پزشک میپرسند "آیا خوب می شوم؟ " شدت اضطراب در زمان حمله به حدی است که حقیقتا میتواند چنین باوری را در فرد ایجاد کند. افراد خانواده هم  که با این نگرانی فرد مبتلا مواجه میشوند، نگرانی مشابهی را تجربه میکنند و معمولا فرد را به نزدیک ترین بیمارستان و درمانگاه میرسانند. اما نکته مهم و کمک کننده این است که افراد بدانند این بیماری کشنده نیست و تقریبا در تمامی موارد بدون باقی ماندن آسیب جسمی جدي سپری میشود.

آیا پانیک اتک می تواند باعث حمله ی قلبی شود؟

پانیک اتک باعث حمله قلبی نمیشود. انسداد در یک یا چند رگ خونی به قلب، که منجر به وقفه جریان خون حیاتی می شود، باعث حمله قلبی می شود. اگرچه پانیک اتک به خودی خود باعث حمله ی قلبی نمی شود، اما استرس و اضطراب در ابتلا به بیماری انسداد شریان خونی نقش دارند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید