چه عواملی باعث سرطان پوست می شود؟

0
5,289
225503.jpeg alt_text
225503.jpeg caption

تغییرات غیرطبیعی سلول در لایه بیرونی پوست، جزء شایعترین سرطانها در جهان است. این بیماری معمولاً قابل درمان است، اما این بیماری یک نگرانی عمده برای سلامتی است زیرا افراد زیادی را درگیر می کند. حداقل نیمی از افراد مسن بالای 65 سال مبتلا به یک نوع سرطان پوست می شوند. بیشتر آنها را میتوان با محافظت پوست در برابر نور خورشید و اشعه فرابنفش پیشگیری کرد. هر تومور بدخیم پوستی به مرور زمان بر روی سطح پوست ظاهر می شود. این باعث می شود که این تنها نوع سرطان باشد که تقریباً در مراحل اولیه قابل درمان تشخیص داده می شود.

انواع سرطان پوست

سرطان های پوست در دو دسته اصلی قرار می گیرند: ملانوما و غیرملانوم. شایع ترین سرطان های پوستی، سرطان سلول بازال و سرطان سلول سنگفرشی، غیر ملانوم هستند و به ندرت تهدید کننده زندگی هستند. به آرامی رشد می کنند، به ندرت در ورای پوست پخش می شوند، به راحتی پیدا می شوند و معمولاً درمان می شوند. سرطان سلول بازال که تقریباً  3تا از هر 4 سرطان پوست را تشکیل می دهد کمترین رشد را دارد. سرطان سلول سنگفرشی تا حدودی تهاجمی تر است و تمایل بیشتری به پخش شدن دارد. یک سرطان غیرملانوم نادر، سارکوم کاپوسی است که به دلیل رشد توده بنفش رنگ آن قابل توجه است. این حالت به دلیل سیستم ایمنی ضعیف است و می تواند جدی باشد. افراد مبتلا به ایدز و سالمندان بیشتر به آن مبتلا می شوند. برخی از توده های غیر سرطانی پوست می توانند سرطانی شوند. رایج ترین آنها کراتوزهای اکتینیک هستند، لکه های پوسته پوسته و مایل به قرمز روی پوست در معرض آفتاب قرار گرفته که ممکن است خراشیده شود اما دوباره رشد کند.

چه عواملی باعث سرطان پوست می شود؟

ملانوما یک نوع سرطان پوست نادر ولی تهاجمی است. توده ملانوما از سلولهایی تشکیل می شود که رنگ پوست شما را می سازند که به آن ملانین گفته می شود. اما اکثر سرطان های پوست غیر ملانوما هستند. سرطان پوست زمانی تشکیل می شود که رشد یکی از سه نوع سلول پوست به صورت غیر قابل کنترل زیاد شود. در این صورت از طریق سیستم لنفاوی امکان متاستاز به سایر نقاط بدن نیز وجود دارد. بیشترین علت ابتلا به سرطان پوست قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش است. هنگامی که از پوست خود در برابر اشعه UV حاصل نور آفتاب یا تختهای برنزه کننده محافظت نمی کنید امکان دارد DNA پوست شما آسیب ببیند. در صورتی که DNA تغییر یابد، نمی تواند رشد سلولهای پوستی را به درستی کنترل کند و منجر به سرطان میشود. بعضی موارد می تواند شانس شما را برای ابتلا بالا ببرد.

افراد در معرض خطر چه کسانی هستند؟

سرطان پوست ملانوما و غیرملانوم علل زیادی دارد که برخی از آنها را می توانید کنترل کنید، اما برخی دیگر را نمی توانید. این عوامل شامل:

آفتاب سوختگی:

اگر سابقه آفتاب سوختگی دارید یا زمان زیادی را در آفتاب سپری کرده اید، احتمال ابتلا به سرطان های ملانوما و غیرملانومای پوست بالا می رود.

پوست، چشم و موهای روشن:

هرچه رنگدانه کمتری در پوست شما باشد کمتر می تواند از سلولهای شما در برابر اشعه خطرناک  UVمحافظت می کند. در صورت تیره بودن پوست شما سرطان غیرملانوما نادر است، اما با این وجود امکان ابتلا به ملانوم وجود دارد.

محل:

اگر در آب و هوای گرم و یا در ارتفاعات زیاد زندگی می کنید، در معرض مقادیر بیشتری از اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار دارید که می تواند شانس ملانوم شما را بالا ببرد.

سن:

با گذشت زمان، اشعه ماوراء بنفش بیشتر و بیشتر به شما آسیب می رساند. اکثر غیرملانوماها در بزرگسالان 50 ساله و بالاتر دیده می شود.

جنسیت:

مردان بیشتر از زنان به سرطان پوستی غیر ملانوم مبتلامی شوند. با این حال، زنان زیر 50 سال بیشتر از مردان همسنشان به ملانوما مبتلا می شوند.

قرار گرفتن در معرض سموم:

کار با مواد شیمیایی مانند آرسنیک و قرار گرفتن در معرض تشعشعات، می تواند به سلولهای پوستی آسیب برساند و احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

داشتن خال:

هرچه خال بیشتری داشته باشید احتمال ابتلا به ملانوما بیشتر است.

یک سیستم ایمنی ضعیف:

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شود، بدن شما نمی تواند با سرطان مبارزه کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین  از متخصص پوست و مو ما نوبت بیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید