اهمیت تغذیه مادر در دوران شیر دهی

0
1,231
743601.jpeg alt_text
743601.jpeg caption

اگر در حال شیردهی هستید، به کودک خود مواد مغذی می دهید که رشد و سلامتی او را تقویت می کند. با این وجود ممکن است در مورد اینکه کدام غذاها و نوشیدنی ها برای شما مناسب هستند  و اینکه رژیم شما چه تاثیری بر شیر مادر و کودک شما دارد ممکن است سؤال کنید.

پیشنهاد مطالعه: روش دوشیدن شیر مادر

آیا در دوران شیردهی به کالری اضافی احتیاج هست؟

بله، ممکن است لازم باشد کمی بیشتر بخورید حدود 330 تا 400 کالری اضافی در روز تا انرژی خود را حفظ کنید. برای به دست آوردن این کالری های اضافی، از گزینه های سرشار از مواد مغذی، مانند یک تکه نان سبوس دار با یک قاشق غذاخوری (حدود 16 گرم) کره بادام زمینی، یک موز متوسط یا سیب و 8 اونس (حدود 227 گرم) ماست استفاده کنید.

در هنگام شیردهی چه غذاهایی باید مصرف شود؟

برای کمک به تولید شیر، به انتخاب های سالم توجه کنید. غذاهای سرشار از پروتئین، مانند گوشت بدون چربی، تخم مرغ، لبنیات، لوبیا، عدس و غذاهای دریایی که کم جیوه هستند را انتخاب کنید. انواع غلات سبوس دار و میوه و سبزیجات را انتخاب کنید. میوه ها و سبزیجات خود را بشویید تا در معرض باقی مانده سموم دفع آفات قرار نگیرید.

خوردن انواع غذاهای مختلف در حین شیردهی، طعم شیر مادر را تغییر می دهد. این باعث می شود کودک شما در معرض مزه های مختلف قرار بگیرد، که ممکن است به او کمک کند تا راحت تر غذاهای جامد را قبول کند. باید مطمئن باشید که شما و کودکتان تمام ویتامین های مورد نیاز خود را دریافت می کنید، ممکن است توصیه می شود که تا روزی که کودک را از شیر می گیرید، یک مولتی ویتامین روزانه مصرف کنید.

در هنگام شیردهی به چه مایعاتی نیاز هست؟

قبل از احساس تشنگی مکرر بنوشید و اگر ادرار شما به رنگ زرد تیره به چشم می خورد بیشتر بنوشید. هنگام شیر دادن به کودک، یک لیوان آب کنار دستتان بگذارید. با این حال مراقب آب و نوشیدنی های شیرین باشید. قند بیش از حد می تواند به افزایش وزن کمک کند یا تلاش های خود را برای کاهش وزن بعد از زایمان خراب کنید. کافئین زیادی نیز می تواند دردسرساز باشد. نوشیدن کافئین خود را به 2 تا 3 فنجان (16 تا 24 اونس) در روز محدود کنید. کافئین موجود در شیر مادر ممکن است کودک شما را تحریک کند یا خواب کودک را مختل کند.

در هنگام شیردهی چه غذاها و نوشیدنی هایی باید محدود شود؟

 

تغذیه زنان شیر ده

پیشنهاد مطالعه: راهکارهای افزایش شیر مادر

در هنگام شیردهی، برخی از غذاها و نوشیدنی ها بایدبا احتیاط مصرف شوند مثلا:

الکل

هیچ میزان الکل در شیر مادر وجود ندارد که برای کودک بی خطر تلقی شود. در صورت نوشیدن، تا زمانی که الکل شیر مادر کاملاً پاک نشده، از شیردهی خودداری کنید. این به طور معمول بسته به وزن بدن شما برای 12 اونس (355 میلی لیتر) 5 درصد آبجو، 5 اونس (148 میلی لیتر) 11 درصد شراب یا 1.5 اونس (44 میلی لیتر) 40 درصد مشروبات الکلی بسته به وزن بدن شما دو تا سه ساعت طول می کشد. پمپاژ و دور ریختنشیر باعث از بین رفتن الکل از بدن نمی شود.

کافئین

از نوشیدن بیش از 2 تا 3 فنجان (16 تا 24 اونس) نوشیدنی کافئین دار در روز خودداری کنید. کافئین موجود در شیر مادر ممکن است کودک شما را تحریک کند یا خواب کودک را مختل کند.

ماهی

غذاهای دریایی می توانند منبع عالی پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 باشند. با این حال، بیشتر غذاهای دریایی حاوی جیوه یا سایر آلاینده ها هستند. قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی جیوه از طریق شیر مادر می تواند خطری برای سیستم عصبی در حال رشد کودک باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید