روش دوشیدن شیر مادر

0
4,416
676158.jpeg alt_text
676158.jpeg caption

شیر مادر به دلیل داشتن مواد مغذی، ریز مغذی و فاکتورهای رشد، باعث رشد و تکامل کودک می شود. همچنین تغذیه با شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می شود. بنابراین بهترین تغذیه برای نوزاد خوردن شیر مادر است. مادران شاغل و یا مادرانی که به هر دلیلی از کودک شیرخوار خود دور هستند، می توانند با دوشیدن شیر و نگهداری مناسب آن، دیگر نگران تغذیه کودک شیرخوار خود نباشند.

از سوی دیگر، از آنجایی که اکثر نوزادان تازه متولد شده قادر نیستند سینه مادر را به خوبی گرفته و بمکند، به همین دلیل باید شیر اول یا آغوز را، که اهمیت زیادی برای سلامتی کودک دارد، دوشید و با قاشق، سرنگ یا قطره چکان به نوزاد داد. از سوی دیگر، به دلیل کوچک بودن معده نوزادان، و زیاد بودن شیر مادر، همیشه مقداری شیر در سینه باقی می ماند که در صورتی که تخلیه نشود، می تواند باعث بروز عفونت و ماستیت در سینه ها شود؛ بنابراین دوشیدن شیر اهمیت زیادی دارد. در ادامه  به معرفی روش های دوشیدن شیر مادر پرداخته شده است:

• دوشیدن شیر با دست

 این روش یکی از رایج ترین روش های دوشیدن شیر است. در این روش بعد از شستن دست ها، باید ابتدا چهار انگشت را زیر سینه و انگشت شست را روی سینه و در فاصله حدود 3 سانتی متری از قاعده نوک پستان قرار دهید، سپس سینه را کمی به سمت قفسه سینه فشرده و سپس بقیه انگشتان را همزمان به سمت نوک پستان فشار دهید،

این کار را باید چند بار و به آرامی تکرار کنید، تا شیر از پستان خارج شود. هنگام دوشیدن شیر، نباید نوک و هاله پستان را فشرد، زیرا باعث تخلیه شیر نمی شود. این روش معمولاً وقت گیر است و در 20-30 دقیقه می توانید هر دو پستان را بدوشید. استفاده از این روش، مناسب ترین روش برای دوشیدن آغوز است و از پرخون شدن پستان و بسته شدن مجاری شیری جلوگیری می کند. معمولاً در زمان دوشیدن یک پستان، از پستان دیگر شیر ترشح می شود، بنابراین بهتر است یک لیوان زیر پستان قرار دهید.

• استفاده از شیردوش دستی

 این نوع شیردوش ها کوچک، ارزان، سبک و بی صدا هستند. استفاده از شیردوش باعث تحریک ترشح شیر شده و به تخلیه پستان کمک می کند. شیردوش های دستی معمولاً به صورت پیستونی، ماشه ای و بوق دوچرخه ای هستند و استفاده از آن ها باعث تخلیه شیر می شود، اما ممکن است در درازمدت باعث کاهش تولید شیر شود، همچنین استفاده زیاد از آن ها باعث خسته شدن دست ها می شود و در مدل بوق دوچرخه ای، رشد باکتری ها در قسمت پلاستیکی شیردوش می تواند باعث آلوده شدن شیر شود. در این شیردوش ها با فشار یا کشیدن پیستون، شیر از سینه خارج می شود و تخلیه هر دو پستان با این روش، حدود 45 دقیقه زمان می برد.

• استفاده از شیردوش برقی یا باطری دار

مادرانی که نوزاد نارس دارند و نوزاد قادر به مکیدن سینه نیست، یا مادرانی که شاغل هستند و نمی خواهند نوزادشان در طول روز گرسنه بماند، مادرانی که چندقلو دارند و باید در زمان کم شیر بیشتری بدوشند، مادرانی که بیشتر از نیاز نوزاد خود شیر دارند و مادرانی که زمان کافی برای دوشیدن شیر ندارند، می توانند از شیردوش های برقی استفاده کنند، زیرا این شیردوش ها در کمترین زمان باعث تخلیه سینه ها می شوند.

این شیردوش ها دارای محافظ سینه هستند که بعد از قرار دادن آن بر روی سینه و روشن کردن دستگاه، شیر مکیده شده و داخل ظرف متصل به شیردوش ریخته می شود. در این روش تخلیه هر دو سینه 10 تا 15 دقیقه زمان می برد. برای جلوگیری از تحریک سینه و احساس درد، باید مکش را با پایین ترین درجه آغاز کنید و در صورت نیاز، درجه را بیشتر کنید.

 روش دوشیدن شیر مادر

پیشنهاد مطالعه: راهکارهای افزایش شیر مادر

مزایای شیردوش برقی

بنابراین مزایای شیردوش برقی شامل موارد زیر است:

-دوشیدن هر دو سینه در زمان کم تری نسبت به سایر روش ها،

-به دلیل داشتن دو پمپ، هم زمان می توان هر دو سینه را دوشید،

-چند بار شیر دوشیدن در طول روز را آسان می کند،

-شستشو و ضدعفونی کردن آن آسان است.

در کنار مزایای فوق، این شیردوش ها معایبی همچون: سنگین بودن، سر و صدای و قیمت بالا دارند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید