دلایل تکرر ادرار چیست؟

0
6,573
148934.jpeg alt_text
148934.jpeg caption

 تکرر ادرار چیست؟

تکرر ادرار به معنای افزایش تعداد دفع ادرار و یا افزایش حجم ادرار می باشد.

تکرر ادرار از چیست؟

علل مختلفی ممکن است موجب تکرر ادرار شود،شایعترین علت تکرر ادرار در تمامی سنین ،عفونت های ادراری می باشد که می تواند همراه علائمی همچون سوزش،درد هنگام ادرار کردن و تب شود و یا اینکه می تواند در غیاب این علائم،فقط تکرر ادرار بدهد.

دیابت علت دیگر تکرر ادرار هست. افراد دیابتی میزان قند فابل توجهی از ادرار دفع می کنند و همراه آن ادرار هم دفع میشود. از طرفی در افراد دیابتی مثانه به علت نوروپاتی، شل تر از حد عادی هست و موجب دفع زیاد ادرار میشود.

سرطان مثانه یکی از علل تکرر ادرار است. سرطان مثانه دومین سرطان شایع دستگاه ادراری-تناسلی است. سن متوسط برای تشخیص سرطان مثانه ۶۵ سالگی است. میزان بروز سرطان مثانه در مردان بیشتر است. رشد توده سرطانی در مثانه موجب کاهش حجم آن و درنتیجه تخلیه مکرر ادرار می شود.

گاهی به علت ناکار آمدی اعصاب موجود در دیواره مثانه، تخلیه آن آن دچار اختلال شده و فرد را دچار بی اختیاری و یا احتباس ادراری می کند.

بسیاری از افراد مبتلا به سکته مغزی، تا مدت ها از علائم ادراری رنج می برند.

تکرر ادرار در کودکان

در گروه سنی کودکان، از علل تکرر ادرار می توان به یبوست های مزمن، اشاره کرد. این کودکان به علت یبوست دچار افزایش فشار در حفره لگن شده که مثانه را تحت فشار قرار داده و نخلیه آن را مختل می کند.

تکرر ادرار در بارداری

در ابتدای بارداری معمولاً به علت بزرگ شدن رحم و فشار آن بر روی مثانه دفعات ادرار کردن بیشتر می‌شود. بعدها ممکن است به علت تغییر وضع رحم و خارج شدن آن از لگن، فشار آن بر مثانه کمتر شده و این حالت از بین برود؛ ولی در اواخر حاملگی با پائین آمدن سر جنین به داخل لگن و فشار ناشی از آن دوباره تکرر ادرار دیده می‌شود.در خانم های باردار، تخلیه به موقع ادرار از اهمیت ویژه ای برخوردار هست زیرا تجمع ادرار در مثانه موجب افزایش احتمال عفونت ادراری در زنان باردار شده، و عفونت ادراری یکی از علل زایمان زودرس در نوزادان می باشد‌.

تکرر ادرار میتواند تظاهر زودرس از یک اختلال مهم باشد.

لذا قبل از شروع درمان، لازم هست علت ایجاد آن مورد بررسی قرار گیرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین کلیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید