سرطان خون و انواع آن

0
2,027
605498.jpeg alt_text
605498.jpeg caption

خون حیاتی ترین مایع موجود در بدن هست که از سه نوع سلول تشکیل شده است و هر سه نوع سلول در مغز استخوان ساخته می شوند‌. دسته اول گلبولهای قرمز هستند که در ساختار خود هموگلبین دارند و به واسطه آن، اکسیژن مورد نیاز سلولهای بدن را فراهم می کنند. دسته دوم گلبولهای سفید هستند که وظیفه اصلی آنها، دفاع از بدن در برابر عوامل بیگانه می باشد. و دسته سوم پلاکت ها هستند که بزرگترین سلولهای خونی بوده و وظیفه اصلی آنها جلوگیری از خونریزی هست و در فرایند انعقاد خون نقش دارند. به تولید بیش از حد طبیعی و خارج از کنترل این سلولها، سرطان خون گفته می شود. سلولهایی که در اثر تکثیر بی رویه تولید می شوند سلولهایی ناکار آمد بوده و عملکرد طبیعی ندارند. 

سرطان خون

انواع سرطان خون

سرطان خون به سه دسته لوسمی، لنفوم و میلوم طبقه بندی می شود. لوسمی شایعترین سرطان خون هست که در مغز استخوان اتفاق می افتد. در لوسمی رده لنفوسیت های خون می توانند گرفتار شوند یا اینکه می توانند رده سلولهای گرانولوسیت ها گرفتار کنند‌.

لوسمی از نظر طول مدت علائم به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شود. در نوع حاد بر خلاف نوع مزمن، مدت کوتاهی پس از شروع بیماری، علائم هم شروع می شود.

علت سرطان خون

در بررسی علت بیماری، بر اساس شواهد علمی، مجموعه ای از ژنتیک و وراثت در همراهی با عوامل محیطی نظیر برخورد با مواد شیمیایی و اشعه ها نقش دارند. بیشترین میزان شیوع بیماری در کودکان و افراد مسن بالای سن ۵۰ سالگی دیده می شود. بر اساس مطالعات آماری مردان بیش از زنان مبتلا می شوند. در لوسمی ببشترین ظرفیت تولید مغز استخوان به گلبولهای سفید اختصاص پیدا می کند. در نتیجه تولید گلبول قرمز و پلاکت ها کاهش می یابد و فرد دچار کم خونی و گاها خونریزی می شود.

علائم سرطان خون

یکی از نشانه های افت پلاکت، لکه های پتشی پورپورای بنفش رنگ هست که ناشی از خونریزی های کوچک در بافت زیر پوست می باشد. این خونریزی ها در بسیاری از موارد اولین تظاهر بیماری می باشد. به علت تراکم بالای گلبولهای سفید در مغز استخوان، استخوان منبسط شده و برای فرد درد ایجاد می کند. بسیاری از مبتلایان از مدت ها قبل  از تشخیص دردهای استخوانی را تجربه می کنند. به علت آنمی فرد دچار خستگی مفرط و ضعف عضلانی می شود و این امر در انجام امور روزانه برای فرد محدودیت هایی را ایجاد می کند. تولید حجم بالای گلبول سفید، متابولیسم پایه فرد را بالا برده و فرد دچار کاهش انرژی و اشتها و به دنبال آن لاغری می شود. در جریان لوسمی ممکن هست فرد دچار بزرگی طحال شود. در این حالت فرد احساس پری و سنگینی در ریز دنده ها و درد شکم می شود.

درمان سرطان خون

درمان اصلی سرطان خون شیمی درمانی و رادیو تراپی می باشد که بر اساس سن فرد مبتلا و میزان پیشرفت بیماری، میزان پاسخ دهی آن متغیر هست. در کودکان مبتلا میتوان از روش های دیگر همچنان پیوند مغز استخوان استفاده کرد که در مورد برخی انواع سرطان های خون موجب بهبودی کامل میشود.

شمامیتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین خون و سرطان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید