علائم سرطان پانکراس

1
1,001
علائم سرطان پانکراس
علائم سرطان پانکراس

علائم سرطان پانکراس

پانکراس یا لوزالمعده یکی از اندام های بدن است که در پشت معده قرار دارد. این اندام شامل یک بخش درون ریز و یک بخش برون ریز است که وظیفه تولید آنزیم های گوارشی و هورمون هایی همچون انسولین و گلوکاگون را بر عهده دارند. از آنجایی که این عضو در هضم مواد غذایی و تولید انسولین نقش دارد، عدم کارکرد صحیح آن می تواند مشکلات مختلفی برای بدن ایجاد کند. ممکن است پانکراس تحت تأثیر عواملی دچار التهاب شود که به آن پانکراتیت می گویند.

در این وضعیت، آنزیم های پانکراس از آن خارج شده و باعث سوزش و التهاب می شوند، عوامل مختلفی مانند مصرف برخی داروها، اوریون، آسیب دیدن یا زخم شدن لوزالمعده و یا ابتلا به سرطان پانکراس می تواند باعث بروز این اختلال شود. سرطان پانکراس چهارمین علت مرگ و میر در افرادی است که به علت ابتلا به سرطان می میرند. این سرطان خاموش است و تنها در مراحل پیشرفته قابل تشخیص است. در صورتی که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، تا 85% احتمال دارد که بیمار در یک دوره 5 ساله به طور کامل درمان شود.

علت اصلی بروز سرطان

علت اصلی بروز سرطان ناشناخته است و محققان نمی دانند که چه چیزی باعث تغییر در سلول ها می شود، اما بر اساس مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که جهش های ژنتیکی ارثی و اکتسابی، باعث تغییر در ژن ها و تغییر عملکرد سلول ها و بروز سرطان می شود. در حالت طبیعی، سلول ها بعد از یک رشد متوسط، از بین می روند، اما در زمان بروز سرطان، سلول های غیرطبیعی تولید شده و رشد می کنند، و جای سلول های سالم را می گیرند. در واقع، رشد سلول های غیرطبیعی در درون این اندام باعث ایجاد تومور و بروز سرطان پانکراس می شود. تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس به دلیل موقعیت قرارگیری این اندام، کمی دشوار است و معمولاً در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود.

انواع سرطان پانکراس

 

به طور معمول، سرطان پانکراس در 4 مرحله ممکن است تشخیص داده شود:

در این مرحله، تومورهای سرطانی فقط در پانکراس وجود دارند. در این مرحله تشخیص بیماری بعید است، زیرا نشانه های قابل تشخیصی ندارد.

  • مرحله دوم

در این مرحله تومورهای سرطانی علاوه بر پانکراس، در غدد لنفاوی گسترش پیدا می کند و به دلیل عدم وجود نشانه های خاص، تشخیص بیماری مشکل است. البته بیمار ممکن است دچار علائم و نشانه هایی همچون: زردی، تغییر رنگ ادرار، درد یا حساسیت در قسمت بالای شکم، کاهش وزن، کاهش اشتها و احساس خستگی شود. بیمار در این مرحله می تواند از طریق جراحی، تابش  تشعشع، شیمی درمانی و داروهای هدفمند، به کوچک شدن تومور کمک کرده و مانع از گسترش بیماری شود.

 

  • مرحله سوم

در این مرحله تومورهای سرطانی علاوه بر پانکراس، به غدد لنفاوی و عروق مجاور نیز گسترش یافته اند. در این مرحله بیمار ممکن است دچار نشانه ها و علائمی همچون کمردرد، درد یا حساسیت در قسمت بالای شکم، کاهش اشتها، کاهش وزن، احساس خستگی و افسردگی شود. بیماران مبتلا به سرطان پانکراس در مرحله سوم، می توانند با استفاده از جراحی، داروهای ضدسرطان و پرتودرمانی علائم بیماری را کاهش داده و از شیوع بیشتر آن جلوگیری کنند.

 

  • مرحله چهارم

غالباً سرطان پانکراس در این مرحله تشخیص داده می شود. در این مرحله، تومورها علاوه بر پانکراس و عروق و غدد لنفاوی اطراف، در سایر اندام ها نیز گسترش پیدا کرده و باعث بروز علائمی همچون: درد در قسمت بالایی شکم، کمردرد، احساس خستگی، زردی، کاهش اشتها، کاهش وزن و افسردگی می شود. سرطان پانکراس در این مرحله غیرقابل درمان است و تنها می توان با استفاده از روش های درمانی علائم آن را کاهش داد.

نشانه های سرطان پانکراس

با توجه به مطالب مذکور، نشانه های سرطان پانکراس شامل موارد زیر است:

 

  • زردی

در مراحل اولیه و پایانی ابتلا به سرطان پانکراس، به دلیل تجمع بیلی روبین در بدن و گسترش تومور به کبد، رنگ پوست و چشم زرد می شود.

 

 

علائم سرطان پانکراس
علائم سرطان پانکراس

 

 

 

 

  • ادرار تیره تر

تجمع بیلی روبین در بدن می تواند باعث تغییر رنگ ادرار شود. بنابراین در صورتی که متوجه تغییر رنگ ادرار و تیره شدن آن شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا چکاپ های لازم انجام شود، زیرا ممکن است این اتفاق یکی از نشانه های ابتلا به سرطان پانکراس باشد.

  • مدفوع چرب

با بسته شدن مجرای صفرا به دلیل رشد تومور پانکراس، هضم مواد غذایی و چربی ها با مشکل مواجه شده و این مواد همراه با مدفوع خارج می شوند.

  • مدفوع رنگی

علاوه بر چرب بودن مدفوع، رنگی بودن آن نیز می تواند نشان دهنده ابتلا به سرطان پانکراس باشد. اضافه شدن آب پانکراس و صفرا به مدفوع، به جای ورود به دستگاه گوارش، باعث رنگی شدن مدفوع می شود که یکی از نشانه های مهم سرطان پانکراس محسوب می شود.

  • سوزش پوست

سوزش پوست همراه با زردی، یکی از نشانه های ابتلا به سرطان پانکراس است که حتماً در صورت مشاهده باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

احتمال ابتلا به سرطان پانکراس

 

عوامل زیر باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان پانکراس می شوند:

-اضافه وزن و چاقی؛

-ابتلا به دیابت؛

-استعمال دخانیات؛

-پانکراتیت مزمن؛

-بالا بودن سن؛

-وجود فرد مبتلا به سرطان پانکراس در خانواده؛

-وجود فرد مبتلا به سندرم های ژنتیکی در خانواده.

علاوه بر موارد مذکور، سیگار کشیدن، دیابت مزمن و رژیم غذایی ضعیف به طور هم زمان، احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می دهد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید