از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟

0
1,138
16116.jpeg alt_text
16116.jpeg caption

از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟

افسردگی یکی از اختلالات شایعی است که به علت شیوع بالای آن، به آن سرماخوردگی روانی گفته می شود. افسردگی با علائمی مانند غمگینی، بی خوابی، بی اشتهایی، سردرمزاجی و … همراه است. این اختلال خُلقی موجب ناراحتی و غمگینی فرد می شود و در زندگی روزمره او ایجاد مشکل می کند. در ادامه به معرفی علائمی که نشان می دهد دچار افسردگی هستید پرداخته شده است:

 

احساس خستگی دائمی

 در صورتی که انگیزه انجام کارهای روزمره ای همچون شستن ظرف ها، پرداخت قبض ها و … ندارید، توان برنامه ریزی و شروع کارها را ندارید، از انباشته شدن کارها روی هم ناراحت هستید اما انرژی ای برای انجام آن ها ندارید، بیانگر این است که در حال تجربه ی مرحله ای از افسردگی هستید.

 

همه چیز و همه کس آزارتان می دهد

در صورتی که نمی توانید هیچ چیز و هیچ کسی را تحمل کنید و زود خشمگین می شوید نشان دهنده ابتلای شما به افسردگی است.

 

خواب کم یا زیاد

 یکی دیگر از علائمی که نشان می دهد افسردگی دارید یا نه کم خوابی و یا خواب زیاد است. افرادی که شب ها خواب خوبی ندارند و مدام بیدار می شوند، یا افرادی که بیشتر از مواقع دیگر می خوابند اما باز هم بعد از بیدار شدن احساس خستگی می کنند و سرحال نیستند، زنگ خطر ابتلای آنها به افسردگی است.

 

پرخوری

 زمانی که دچار افسردگی می شوید خوردن برایتان به عادت تبدیل می شود، به سلامتی خود توجهی نمی کنید و مدام سراغ چربی ها و کربوهیدرات ها می روید تا برای مدت کوتاهی احساس بهتری داشته باشید و از استرس و اضطراب رها شوید. 

 

احساس درد

 کسانی که دچار افسردگی هستند معمولاً دچار دردهای مزمن می شوند و احساس درد می کنند.
در واقع ابتلا به افسردگی باعث افزایش حساسیت مغز نسبت به درد می شود، به همین دلیل احساس درد بیشتر می شود و افراد مبتلا به افسردگی، سه برابر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به دردهای مزمن هستند.

 

از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟

 

اهمیت ندادن به ظاهر

 اگر به تمیزی خود اهمیت نمی دهید، فراموش می کنید حمام بروید، لباس عوض کنید، موهای خود را مرتب کنید و …، و مهم نیست که چگونه به نظر می رسید و به ظاهر خود اهمیت نمی دهید، دچار انزوا هستید و از زندگی لذت نمی برید، به افسردگی مبتلا شده اید.

 

منزوی بودن

 یکی از علائم شایع افسردگی انزوا است. اگر این روزها کمتر به بودن در جمع تمایل دارید و دوست دارید تنها باشید، دچار افسردگی شده اید. تنهایی و انزوا باعث تشدید افسردگی می شود.

 

فقدان احساس لذت

 فقدان احساس لذت یکی از علائم افسردگی است که باعث کاهش تمرکز فرد روی کارهای روزمره اش می شود. معمولاً وقتی کسی خسته و غمگین است با انجام کاری که دوستش دارد حال خودش را عوض می کند، اما اگر از چیزی لذت نمی برید و هیچ چیزی موجب شادی شما نمی شود، نشان می دهد که دچار افسردگی هستید. 

 

بدبینی و سرزنش

 برای همه ممکن است پیش بیاید که ذهنشان با افکار منفی و بدبینانه درگیر شود، که معمولاً به طور موقت فرد را درگیر می کند، اما اگر در تمام طول روز ذهنتان پر از افکار منفی است و مدام خود را سرزنش می کنید، به احتمال زیاد دچار افسردگی هستید. 

 

  • فراموشی و عدم تمرکز

ابتلا به افسردگی باعث کاهش تمرکز و فراموشی می شود. کسانی که به افسردگی مبتلا هستند معمولاً هر چیز کوچکی را فراموش می کنند و در به یاد آوردن مسائل کوچک دچار مشکل می شوند.

 

احساس کرختی

 افراد افسرده همیشه احساس کمبود و خلاء می کنند، برای مثال اگر دوست دارید شاد باشید، غمگین باشید، یا با عزیزانتان صمیمی باشید، اما قادر نیستید این عواطف و احساسات را درک کنید، دچار بی علاقگی و بی حسی ناشی از افسردگی شده اید. 

 

فکر کردن به مرگ

 گاهی ممکن است فردی به خودکشی فکر کند و برای آن برنامه ریزی کند، که به آن خودکشی فعال گفته می شود، گاهی هم ممکن است فردی آرزوی مرگ کند، و بگوید امیدوارم شب که خوابیدم، صبح بیدار نشوم و ….، که این افکار ناشی از خودکشی غیرفعال است. اگر به خودکشی، مرگ و اتفاقاتی که ممکن است بعد از آن رخ دهد فکر می کنید، دچار افسردگی هستید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید