سلولیت چیست و راهکار های درمان

0
3,874
289885.jpeg alt_text
289885.jpeg caption

سلولیت یک عفونت باکتریایی پوستی جدی است. پوست آسیب دیده متورم و قرمز به نظر می رسد و معمولاً در لمس دردناک و گرم است. سلولیت معمولاً روی پوست ساقها تأثیر می گذارد، اما می تواند در صورت، بازوها و مناطق دیگر ایجاد شود. هنگامی رخ می دهد که ترک یا شکستگی در پوست اجازه ورود باکتری ها را می دهد.در صورت عدم درمان، عفونت می تواند به غدد لنفاوی و جریان خون شما گسترش یابد و به سرعت خطرناک شود. معمولاً از فرد به فرد دیگر سرایت نمی کند.

علائم سلولیت

علائم و نشانه های احتمالی سلولیت، که معمولاً در یک طرف بدن مشاهده می شوند، عبارتند از:

  • قرمزی پوست که گسترده می شود
  • ورم
  • حساسیت
  • درد
  • گرما
  • تب
  • لکه های قرمز
  • تاول

شناسایی و درمان زودهنگام سلولیت بسیار مهم است زیرا این بیماری می تواند به سرعت در بدن شما گسترش یابد. اگردچار بثورات قرمز، متورم، ورم دارهستید  یا بثوراتی دارید که به سرعت در حال تغییر است یا تب کرده اید حتما به پزشک مراجعه کنید.

علل ایجاد سلولیت

 

علل ایجاد سلولیت

سلولیت زمانی رخ می دهد که باکتری ها، که معمولاً استرپتوکوک و استافیلوکوک هستند، از طریق ترک یا شکستگی در پوست شما وارد می شوند. اگرچه سلولیت ممکن است در هر جایی از بدن ایجاد شود، اما رایج ترین محل پا پایین پا است. باکتریها به احتمال زیاد وارد مناطق مختل پوست می شوند، مانند جایی که اخیراً جراحی شده، بریدگی، زخم های سوراخ شده، زخم وجود دارد.نیش حیوانات می تواند باعث سلولیت شود. باکتریها همچنین می توانند از مناطقی از پوست خشک، پوسته پوسته یا پوست متورم وارد شوند.

عوامل خطر

چندین عامل شما را در معرض خطر ابتلا به سلولیت قرار می دهد:

ضربه

هرگونه بریدگی، شکستگی، سوختگی یا خراش دادن نقطه ورود باکتری ها را تشکیل می دهد.سیستم ایمنی ضعیف: شرایطی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند – مانند دیابت، لوسمی و HIV / AIDS – شما را مستعد ابتلا به عفونت ها می کند. برخی داروها همچنین می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند.

شرایط پوستی

شرایطی مانند اگزما، پای ورزشکار و زونا، می تواند باعث ایجاد شکاف در پوست شود که نقطه ورود آن به باکتری ها است. تورم مزمن بازوها یا پاها (لنف ادم). این حالت بعضی اوقات به دنبال جراحی رخ می دهد.

سابقه سلولیت

چاقی

اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به سلولیت را افزایش می دهد.

تشخیص سلولیت

پزشک با نگاه کردن به پوست شما احتمالاً قادر به تشخیص سلولیت خواهد بود. در بعضی موارد، ممکن است آزمایش خون یا آزمایش های دیگری را برای کمک تشخیص در نظر بگیرد.

درمان سلولیت

درمان سلولیت معمولاً شامل یک آنتی بیوتیک خوراکی تجویز شده است. در طی سه روز از شروع یک آنتی بیوتیک، به پزشک اطلاع دهید که آیا عفونت به درمان پاسخ می دهد یا خیر. شما باید آنتی بیوتیک را تا زمانی که پزشکتان راهنمایی می کند، مصرف کنید، معمولاً پنج تا 10 روز اما احتمالاً تا 14 روز. در بیشتر موارد، علائم و نشانه های سلولیت بعد از چند روز از بین می روند. در برخی موارد  نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دریافت آنتی بیوتیک از طریق وریدی وجود دارد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید