علائم آرتروز و درمان آن

0
1,337
670769.jpeg alt_text
670769.jpeg caption

استئوآرتریت شایعترین نوع آرتروز است که میلیون ها انسان در سراسر جهان را درگیر می کند. هنگامی رخ می دهد که غضروف محافظتی که انتهای استخوان های شما را می پوشاند به مرور زمان ساییده می شود. اگرچه استئوآرتریت می تواند به هر مفصل آسیب برساند، اما این عارضه بیشتر بر مفاصل دست، زانو، لگن و ستون فقرات شما آسیب می زند.

علائم استئوآرتریت

 

آرتروز

علائم استئوآرتریت معمولاً قابل کنترل است، اگرچه آسیب به مفاصل قابل برگشت نیست. فعال ماندن، حفظ وزن سالم و برخی از درمانها ممکن است پیشرفت بیماری را کند کرده و به بهبود درد و عملکرد مفصل کمک کند. علائم استئوآرتریت اغلب به آهستگی و با گذشت زمان بدتر می شوند. علائم آرتروز شامل موارد زیر است:

  • سفتی مفصل ممکن است در هنگام بیدار شدن یا بعد از غیرفعال بودن بیشترین شدت را داشته باشد.
  • از دست دادن انعطاف پذیری. شاید نتوانید مفصل خود را از طریق حرکت کامل آن حرکت دهید.
  • استئوآرتریت زمانی اتفاق می افتد که غضروفهایی که انتهای استخوانهای مفاصل شما را می پوشانند به تدریج رو به زوال می رود. غضروف یک بافت محکم و لغزنده است که حرکت مفصل تقریباً بدون اصطکاک را ممکن می کند. سرانجام، اگر غضروف کاملاً از بین برود، استخوان روی استخوان ساییده می شود.
  • اما علاوه بر شکستن غضروف، آرتروز در کل مفصل نیز تأثیر می گذارد. باعث ایجاد تغییر در استخوان و خراب شدن بافتهای همبند می شود که مفصل را در کنار هم نگه داشته و عضله را به استخوان متصل می کند. 

عوامل خطر

عواملی که می توانند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند عبارتند از:

سن بالاتر 

خطر ابتلا به آرتروز با افزایش سن افزایش می یابد.

جنس

زنان بیشتر به استئوآرتریت مبتلا می شوند.

چاقی

حمل وزن اضافی بدن به چندین روش به استئوآرتریت کمک می کند و هر چه وزن بیشتری داشته باشید، خطر ابتلا بیشتر می شود. افزایش وزن باعث افزایش استرس در مفاصل تحمل وزن مانند لگن و زانوها می شود. همچنین، بافت چربی پروتئین هایی تولید می کند که می توانند باعث التهاب مضر در داخل و اطراف مفاصل شما شوند.

آسیب های مفاصل

جراحات، مانند مواردی که هنگام ورزش یا در اثر تصادف اتفاق می افتد، می تواند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهد. حتی جراحاتی که سالها پیش اتفاق افتاده و به ظاهر بهبود یافته اند می توانند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند.

استرس مکرر روی مفصل

اگر شغل یا ورزشی که می کنید استرس تکراری را روی مفصل ایجاد می کند، ممکن است این مفصل در نهایت دچار آرتروز شود.

ژنتیک 

ناهنجاریهای استخوانی 

برخی از بیماری های متابولیک

مثل  دیابت و شرایطی که بدن شما آهن زیادی دارد (هموکروماتوز).

درمان آرتروز

درمان با انواع داروهای مسکن استامینوفن و ضدالتهاب غیر استروییدی و آب درمانی و در صورت شدت علائم با جراحی و تعویض مفصل انجام می شود.

شیوه زندگی سالم هم کمک کننده هست

ورزش کم تأثیر می تواند استقامت شما را افزایش داده و عضلات اطراف مفصل را تقویت کند و مفصل شما را پایدارتر کند. پیاده روی، دوچرخه سواری یا ایروبیک در آب را امتحان کنید. 

از دست دادن وزن

تحمل وزن اضافی باعث افزایش استرس در مفاصل تحمل وزن مانند زانو و باسن شما می شود. حتی کاهش وزن جزئی می تواند برخی از فشارها را تسکین داده و درد شما را کاهش دهد. در مورد روشهای سالم کاهش وزن با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارتوپدی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید