علائم سکته مغزی و پیشگیری از آن

0
1,931
633592.jpeg alt_text
633592.jpeg caption

همانند تمام اعضای بدن، مغز هم به اکسیژن و مواد مغذی به منظور عملکرد درست نیاز دارد. این محصولات حیاتی با خون و از طریق سیستم گردش خون به مغز ارائه می شوند. سکته مغزی زمانی رخ می دهد که عدم خون رسانی به بخشی از مغز وجود داشته باشد، که منجر به مرگ بافت و از دست دادن عملکرد مغز می شود. سکته مغزی می تواند با یک رگ خونی پاره شده ایجاد گردد، مانند آنوریسم، و یا توسط یک آمبولی، که یک لخته آزاد شناور کوچک می باشد و یا ذراتی که در یکی از شریان های مغز متوقف گردیده و جریان خون را قطع می کنند. بسته به این که کدام منطقه از مغز تحت تاثیر قرار گرفته، یک سکته مغزی می تواند اختلالات گفتاری، فلجی، بی هوشی، و یا حتی مرگ را ایجاد نماید.

علائم سکته مغزی

همان طور که گفته شد مناطق درگیر در سکته مغزی متفاوت می باشد و این تفاوت می تواند علائم متنوعی را با خود به همراه داشته باشد که برخی از آن ها عبارتند از:
•    شروع ناگهانی
•    مشکلات در بیان کلمات
•    مشکلات بلع
•    ضعفی که در یک طرف بدن بیشتر مشاهده شود
•    فلج شدن در یک طرف بدن به خصوص صورت، دست و پاها
•    عدم تعادل و احساس سرگیجه
•    تاری دید و یا از دست بینایی به ویژه در یک چشم
•    سردرد شدید و ناگهانی
•    اختلالات و مشکلاتی در حافظه کوتاه مدت
•    بی اختیاری ادرار و مدفوع

تشخیص سکته مغزی

برای تشخیص سکته مغزی در همان دقایق ابتدایی روشی با عنوان FAST مورد استفاده قرار می گیرد که در آن:
F به معنای صورت بوده و در آن پزشک یا هر شخصی می تواند از کسی که دچار احساس سکته مغزی شده بخواهد تا لبخند بزند. به کمک این تست می توان نحوه کنترل لب ها برای عدم تراوش آب دهان به بیرون را مورد مشاهده قرار داد.
A به معنای حرف اول بازو می باشد. در این تست نحوه توازن بدنی و عدم خم شدن به یک طرف مورد سنجش قرار می گیرد.
S این تست صحبت کردن فرد را مورد ارزیابی قرار می دهد و پزشک از فرد می خواهد تا یک جمله را به صورت چند باره تکرار نماید. این آزمایش می تواند نحوه بیان جمله را با میزان جا انداختن کلمات و مشکلات صحبت کردن نشان دهد.
T این تست می تواند زمان را نشان دهد.

درمان سکته مغزی

معمولا برای درمان سریع سکته مغزی در صورتی که مشکل ناشی از انسداد لخته خونی باشد از حل کننده های خونی بدین منظور استفاده می شود. اگر چه اقدامات سریع اورژانسی می توانند تا حدود زیادی کمک کننده باشند.

پیشگیری از ابتلا به سکته مغزی

برای پیشگیری از ابتلا به سکته مغزی بهتر است افراد مواد غذایی سالم تری را مصرف نمایند. برخی از این مواد غذایی شامل:
سیر. این ماده به عنوان یک ضد انعقاد طبیعی با دوز پایین محسوب می شود که می تواند کاهنده فشار خون نیز باشد. زنجبیل. یک رقیق کننده خون که می تواند کاهنده کلسترول خون باشد. زردچوبه. این ماده یک ضد التهاب طبیعی است که می تواند مانع از لخته شدن خون گردد.  توجه به این نکته ضروری است که این مواد نمی توانند جایگزین داروهای مصرفی گردند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید