همه چیز در خصوص کما و مرگ مغزی

0
2,622
599965.jpeg alt_text
599965.jpeg caption

کما و مرگ مغزی شرایط بسیار ناراحت کننده ای برای اطرافیان یک بیمار می باشد که ممکن است در اتاق انتظار سپری شود. گاهی این انتظار با عنوان کما یا مرگ مغزی از طرف پزشک بیمار خاتمه می پذیرد. این که به صورت دقیق با این دو اصطلاح آشنا باشید خود می تواند تا حدودی پذیرش شرایط را آسانتر نماید. 

عملکرد مغز 

در ابتدا بهتر است با عملکرد مغز بیشتر آشنا شوید. مغز از میلیون ها نورون یا سلول عصبی تشکیل یافته است که این سلول های قادرند ارتباطات ویژه ای را با یکدیگر و هم چنین برای ارتباط با سایر سلول های بدن به کمک پیام های شیمیایی یا هورمون ها و پیام های عصبی برقرار نمایند. بنابراین به طور کلی عملکرد سایر سلول های بدن تا حدود زیادی تحت کنترل و فرمان دهی مغز می باشد. 

کما چیست؟

کما حالتی است که در آن سلول های مغزی با نوعی کمبود واکنش های عصبی و پاسخ به محرک های محیطی شناخته می شود. فردی که در کما قرار دارد با عنوان خواب عمیق نیز شناخته می شود.کما معمولا به دنبال آسیب مغزی در فرد رخ می دهد. در یک کما فرد ممکن است بعد از یک مدت طولانی و یا کوتاه هوشیاری خود را دوباره به دست بیاورد. 

زندگی نباتی چیست ؟

بیماران با زندگی نباتی شرایطی در میانه کما و مرگ مغزی را دارا می باشند. این بیماران به تازگی مرحله کما را پشت سر گذاشته اند و حرکات واکنشی نسبی مانند حرکات مردمک چشم را ممکن است از خود نشان دهند. با این حال بیماران دچار این حالت ممکن است سالیان سال در چنین شرایطی باقی بمانند و نتوانند به صورت کاملا آگاهانه با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار کنند. 

مرگ مغزی چیست؟

اما یک کمای عمیق با عنوان مرگ مغزی شناخته می شود. در این حالت مغز به طور کلی قابلیت پاسخ دهی و واکنش به محرک های پیرامون خود را برای همیشه از دست می دهد. احتمال این که به دنبال یک مرگ مغزی، مرگ اندام های بدن نیز به وجود بیاید، همچنان باقی است. برای تایید مرگ مغزی معمولا متخصصین از رشته های مختلف انجام آزمایشات دقیق را بر روی بیمار انجام خواهند داد، به طور مثال:

هیچ عکس العملی رفتاری از طرف نخاع مشاهده نشود مانند حرکت پا در پاسخ به محرک محیطی.

هیچ واکنشی مبنی بر عملکرد ساقه مغز در بیمار مشاهد نشود مانند انعکاس مردمک چشم در پاسخ به محرک های نوری.

عدم تنفس خودبخودی در بیمار

البته علاوه بر تست کردن پاسخ به محرک های محیطی، ممکن است آزمایشات دقیق تری مانند تست نوار مغزی بر روی بیمار انجام شود.

تفاوت کما و مرگ مغزی

معمولا بیمار در حالت کما نیازمند دریافت مراقبت های بیمارستانی و کنترل کردن منظم شرایط جسمانی می باشد. اما یک بیماری که دچار زندگی نباتی شده را می توان در منزل برای مراقبت های خانگی منتقل نمود. در نهایت باید گفت که خانواده های بیماران مرگ مغزی متاسفانه نبایستی انتظار بهبودی بیماران خود را داشته باشند. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید