علائم نکروز استخوان

0
4,531
513795.jpeg alt_text
513795.jpeg caption

نکروز آواسکولار مرگ بافت استخوان به دلیل کمبود خون است. همچنین به نام پوکی استخوان (osteonecrosis) نیز می توان به شکستگی های کوچک استخوان و تخریب احتمالی استخوان منجر شد. استخوان شکسته یا مفصل دررفته می تواند جریان خون را به قسمتی از استخوان قطع کند. نکروز آواسکولار همچنین با استفاده طولانی مدت از داروهای استروئیدی با دوز بالا و مصرف زیاد الکل همراه است. هر کسی ممکن است مبتلا شود، اما این بیماری بیشتر در افراد بین 30 تا 50 سال است.

علائم نکروز استخوان

بسیاری از افراد در مراحل اولیه نکروز آواسکولار علامتی ندارند. با وخیم تر شدن وضعیت، مفصل آسیب دیده شما فقط وقتی وزن خود را اضافه می کنید ایجاد درد می کند. سرانجام، شما ممکن است درد را حتی هنگام خوابیدن احساس کنید. درد می تواند خفیف یا شدید باشد و معمولاً به تدریج ایجاد می شود. درد همراه با نکروز عروقی باسن ممکن است در کشاله ران، ران یا باسن باشد. علاوه بر باسن، مناطقی که احتمالاً تحت تأثیر قرار می گیرند شامل شانه، زانو، دست و پا است. برخی از افراد از هر دو طرف نکروز آواسکولار دارند (به صورت دو طرفه) .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر درد مداوم در هر مفصل دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر فکر می کنید استخوان شکسته یا مفصل دررفتگی وجود دارد با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

علل نکروز استخوان

نکروز آواسکولار هنگامی اتفاق می افتد که جریان خون به استخوان قطع یا کاهش یابد. کاهش خون رسانی می تواند ناشی از:

آسیب مفاصل یا استخوان

جراحتی مانند مفصل در رفته ممکن است به رگ های خونی اطراف آسیب برساند. درمان های سرطانی ناشی از اشعه همچنین می توانند استخوان ها را تضعیف کرده و به رگ های خونی آسیب رسانند. رسوبات چربی در رگ های خونی. چربی (لیپیدها) می توانند رگ های خونی کوچک را مسدود کنند و جریان خون را که استخوان ها را تغذیه می کند کاهش می دهد.

بیماری های خاص

شرایط پزشکی مانند کم خونی سلول داسی نیز می تواند باعث کاهش جریان خون به استخوان شود. برای حدود 25 درصد از مبتلایان به نکروز آواسکولار، علت قطع جریان خون ناشناخته است.

عوامل خطر برای ایجاد نکروز آواسکولار

 

نکروز استخوان

شامل موارد زیر است:

آسیب روحی روانی

صدماتی مانند دررفتگی مفصل ران یا شکستگی مفصل ران می تواند به رگ های خونی اطراف آسیب برساند و جریان خون به استخوان ها را کاهش دهد.

استفاده از استروئید

استفاده از کورتیکواستروئیدهای با دوز بالا مانند پردنیزون یکی از دلایل عمده نکروز آواسکولار است. دلیل آن ناشناخته است، اما یک فرضیه این است که کورتیکواستروئیدها می توانند سطح چربی خون را افزایش داده و جریان خون را کاهش دهند.

استفاده بیش از حد از الکل

مصرف چندین نوشیدنی مشروبات الکلی در روز به مدت چندین سال همچنین می تواند باعث ایجاد رسوبات چربی در رگ های خونی شما شود.

استفاده از بیس فسفونات

استفاده طولانی مدت از داروها برای افزایش تراکم استخوان ممکن است در ایجاد پوکی استخوان فک نقش داشته باشد. این عارضه نادر در برخی از افراد که با دوزهای بالای این داروها برای سرطان ها از جمله مولتیپل میلوما و سرطان متاستاتیک پستان درمان می شوند، رخ داده است.

برخی معالجات پزشکی

پرتودرمانی برای سرطان می تواند استخوان را تضعیف کند. پیوند عضو، به ویژه پیوند کلیه، همچنین با نکروز آواسکولار همراه است.

شرایط پزشکی مرتبط با نکروز آواسکولار

شامل موارد زیر است:

  • پانکراتیت
  • دیابت
  • HIV / AIDS
  • لوپوس اریتماتوی سیستمیک
  • کم خونی سلولی

درمان نکروز استخوانی

درمان با  دارو و در اغلب موارد با جراحی انجام می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید