علت سردمزاجی در خانم ها

0
3,477
 سردمزاجی در خانم ها

 سردمزاجی در خانم ها

میل جنسی خانم‌ها با گذشت زمان و در طول سالیان مختلف فرق می‌کند؛ عوامل مختلفی هستند که می‌توانند بر روی نیاز جنسی زنان تاثیر بگذارند؛ از جمله مشکلات رابطه، بارداری، یائسگی و بیماری. برخی داروهایی که برای درمان اختلالات خلقی مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز می‌توانند بر روی نیاز جنسی زنان تاثیر بگذارند.سردمزاجی در خانم ها از مشکلات شایع است در متن پیش رو قصد داریم شما را با دلایل سردمزاجی در خانم‌ها و کاهش میل جنسی در آن‌ها آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • علائم کاهش میل جنسی
  • چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
  • دلایل سردمزاجی در خانم ها
  • تشخیص سردمزاجی در خانم ها
  • درمان سردمزاجی در خانم ها
  • درمان های خانگی و اصلاح سبک زندگی

چنانچه میل جنسی شما بطور پیش‌رونده‌ای کاهش پیدا کند و یا برود و دوباره برگردد و این مسئله باعث ایجاد ناراحتی و مشکل در شما شود، ممکن است به اختلال میل جنسی دچار باشید. اگر کاهش میل جنسی برایتان آزاردهنده است، انجام برخی تکنیک‌های جنسی و اصلاح سبک زندگی می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین در برخی موارد مصرف برخی داروهای خاص می‌تواند در این مورد کمک‌کننده باشد.

علائم کاهش میل جنسی

خوب است بدانید اگر میل شما به برقراری رابطه جنسی به مراتب کمتر از شریک جنسی‌تان است، هیچ کدام خارج از طیف نرمال جامعه نیستید؛ حتی اگر این موضوع برایتان مسئله‌ساز شده باشد.

از سوی دیگر ممکن است میل جنسی شما نسبت به سابق کم‌تر باشد اما رابطه‌تان از همیشه قوی‌تر باشد. نکته دیگر این که هیچ عدد ثابتی برای میزان میل جنسی در زنان نمی‌توان درنظر گرفت؛ میزان میل جنسی در زنان مختلف با یکدیگر فرق می‌کند.

علائم کاهش میل جنسی در زنان

  • کاش علاقه به انجام هر نوع فعالیت جنسی
  • نداشتن یا بندرت داشتن افکار و تخیل جنسی
  • نگرانی درباره کاهش میل یا فعالیت جنسی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نگران کاهش میل جنسی خود هستید، می‌تواند با پزشک خود در این باره مشورت کنید. ممکن است درمان شما به سادگی با تغییر داروی مصرفی و یا بهبود بیماری مزمن زمینه‌ای از قبیل دیابت یا فشار خون برطرف شود.

 سردمزاجی در خانم ها

دلایل سردمزاجی در خانم ها

میزان میل جنسی در هر دو جنس به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد؛ از جمله حال روحی و جسمی، رابطه فعلی، عقاید و تجربه‌های قبلی. اگر در هر یک از موارد نامبرده مشکلی داشته باشید، می‌تواند بر روی میل جنسی شما اثر بگذارد.

  • مشکلات جسمی

طیف وسیعی از مشکلات جسمی و داروهای مصرفی می‌توانند بر روی مشکلات جنسی تاثیر بگذارند؛ از جمله:

  • مشکلات جنسی

اگر حین رابطه جنسی درد دارید و یا به ارگاسم نمی‌رسید، می‌تواند باعث کاهش میل جنسی در شما شود.

  • مشکلات پزشکی

بسیاری از بیماری‌های غیرجنسی هستند که می‌توانند بر روی میزان میل جنسی شما تاثیر بگذارند؛ از جمله سرطان، مشکلات مغز و اعصاب، دیابت، فشار خون بالا، التهاب مفاصل و بیماری‌های عروق کرونر.

  • داروها

داروهای مختلفی هستند که می‌توانند باعث کاهش میل جنسی شوند؛ از جمله این داروها می‌توان به گروه داروهای مهارکننده انتخابی گیرنده سروتونین اشاره کرد که جز داروهای ضدافسردگی محسوب می‌شوند.

 سردمزاجی در خانم ها

  • سبک زندگی

برای مثال مصرف زیاد الکل می‌تواند باعث سردمزاجی در خانم ها شود. برخی مواد هم می‌توانند تاثیر مشابهی داشته باشند. از سوی دیگر مصرف سیگار می‌تواند از طریق کاهش جریان خون باعث کاهش میل جنسی در شما شود.

  • جراحی

هر نوع جراحی در ناحیه سینه و تناسلی، می‌تواند بر روی عملکرد جنسی و نیز میل جنسی شما تاثیر بگذارد.

  • خستگی

خستگی ناشی از مراقبت از فرزندان کوچک و یا والدین پیر می‌تواند بر روی میل جنسی شما تاثیر بگذارد؛ از سوی دیگر خستگی ناشی از بیماری یا جراحی هم می‌تواند بر رروی میزان میل جنسی شما اثرگذار باشد.

تغییرات هورمونی

تغییر سطح هورمون‌ها هم می‌تواند بر روی میل جنسی شما اثر بگذارد؛ از جمله:

یائسگی

به دنبال یائسگی سطح هورمون استروژن افت می‌کند و متعاقبا ممکن است میزان میل شما به برقراری رابطه جنسی کمتر شود. از سوی دیگر کاهش میزان استروژن می‌تواند باعث خشکی ناحیه تناسلی و درنتیجه دردناک شدن برقراری رابطه جنسی شود. همه این عوامل در مجموع می‌توانند بر روی میل جنسی شما اثر گذاشته و باعث کاهش میل جنسی شوند.

بارداری و شیردهی

تغییرات هورمونی بلافاصله پس از زایمان و در دوران شیردهی می‌توانند بر روی میل جنسی شما اثر بگذارند؛ فشار زایمان، خستگی دوران بارداری و نگرانی‌های مرتبط با مراقبت از یک کودک همگی می‌توانند بر روی میل جنسی شما اثر بگذارند.

مشکلات روانی

حال و احوال شما از نظر روانی هم می‌تواند بر روی میل جنسی شما اثر بگذارد. مشکلات روانی مختلفی هستند که می‌توانند بر روی میل جنسی شما اثر بگذارند، از جمله:

  • مشکلات روانی از قبیل اضطراب یا افسردگی
  • اظطراب ناشی از مشکلات اقتصادی یا فشار کار
  • کمبود اعتماد به نفس
  • احساس بدشکل بودن بدن
  • تجربه قبلی بد جنسی
  • سابقه تجاوز یا آزار جنسی

مشکلات رابطه

برای بسیاری از زنان نزدیکی احساسی، نقش بسیار مهمی در میل جنسی ایفا می‌کند؛ بنابراین مشکلات مرتبط با رابطه می‌توانند نقش بسیار مهمی در کاهش میل جنسی در زنان و نارضایتی جنسی ایفا کند. مسائل مختلفی هستند که می‌توانند بر روی میل جنسی اثر بگذارند؛ از جمله:

  • کاهش ارتباط با شریک جنسی
  • مشکلات حل نشده در رابطه
  • عدم اعتماد
  • ارتباط ضعیف نیازها و عملکرد جنسی

تشخیص سردمزاجی در خانم ها

چنانچه بطور معمول میل جنسی کمی دارید و این کاهش میل جنسی باعث ایجاد مشکل برای شما شده باشد، ممکن است در اصطلاح پزشکی با عنوان «اختلال کم فعالیتی میل جنسی» شناخته شوید. چه با این عنوان شناخته شوید یا نه، پزشک می‌تواند به دنبال دلیل کاهش میل جنسی در شما بگردد و در درمان آن به شما کمک کند.

در ادامه برای شناخت علت اصلی کاهش میل جنسی در شما، پزشک ممکن است کارهای زیر را برای شما انجام دهد:

معاینه لگن

حین معاینه لگن پزشک به دنبال مواردی می‌گردد که ممکن است در سردمزاجی در خانم ها شما موثر بوده باشند؛ از جمله ضایعات دردناک، نازک شدن بافت ناحیه تناسلی و خشکی واژن.

آزمایشات پیشنهادی

در ادامه پزشک ممکن است برایتان یکسری آزمایش درخواست کند تا مشکلات هورمونی، تیروئید، دیابت، کلسترول یا فشار خون بالا را در شما ارزیابی کند.

ارجاع به متخصص

پزشک ممکن است در ادامه شما را به یک سکس تراپ ارجاع دهد تا شما را راهنمایی کند.

درمان سردمزاجی در خانم ها

درمان کاهش میل جنسی در خانم ها وابسته به علت زمینه‌ای است. گاهی جلسات روان‌درمانی و درمواردی تجویز دارو و درمان هورمونی می‌تواند برای رفع سردمزاجی در خانم ها کمک‌کننده باشد.

آموزش جنسی

صحبت و مشاوره با یک سکس تراپ که در زمینه مشکلات جنسی تخصص دارد، می‌تواند کمک‌کننده باشد. درمان اغلب شامل آموزش مسائل و تکنیک‌های جنسی است. تراپیست ممکن است پیشنهاد به خواندن یکسری متریال کند و یا یکسری تمرین‌های مخصوص زوجین را به شما آموزش دهد. همچنین می‌تواند به شما در برطرف شدن مشکلات رابطه که باعث سردمزاجی در خانم ها می‌شوند، کمک کند.

داروها

پزشک ممکن است در پی تغییر داروهای مصرفی شما برآید. برای مثال داروهای ضدافسردگی از قبیل فلوکستین یا پاروکستین می‌توانند باعث سردمزاجی در خانم ها شوند. تغییر آن به بوپروپیون می‌تواند به برطرف کردن مشکل کاهش میل جنسی کمک کند و درمواردی برای زنان مبتلا به اختلال کاهش میل جنسی تجویز می‌شود.

پزشک ممکن است برای افزایش میل جنسی داروهایی برایتان تجویز کند؛ این داروها تاییدیه سازمان غذا و دارو( FDA) را دارند:

فلیبانسرین

این قرص را لازم است یک بار در روز قبل از خواب مصرف کنید. عوارض آن شامل سرگیجه، حالت تهوع و کاهش فشار خون است. مصرف الکل و یا مصرف همزمن فلوکونازول (دارویی که به طور معمول برای درمان عفونت قارچی واژن تجویز می‌شود.) می‌توانند بروز این عوارض را بدتر کنند.

برملانوتید

آمپولی که خودتان برای سردمزاجی در خانم ها پیش از رابطه جنسی در ران یا شکم زیر پوست تزریق می‌کنید. برخی زنان ممکن است در تزریق اول دچار حالت تهوع شوند که در تزریق‌های بعدی برطرف می‌شود. سایر عوارض محتمل شامل استفراغ، گرگرفتگی، سردرد و واکنش پوستی در محل تزریق است. این داروها برای زنان در سنین پس از یائسگی تاییدیه FDA را ندارند.

درمان‌های هورمونی

استروژن

استروژن در فرم‌های مختلفی از جمله اسپری، ژل، قرص و چسب دردسترس است. دوزهای کمتر آن در کرم‌های واژینال موجود است. پزشک ممکن است با درنظرگیری شرایط و عوارض جانبی هر یک درمان مناسب را برای شما انتخاب کند. با این حال استروژن کمکی به درمان کاهش میل جنسی متعاقب اختلال کمبود میل جنسی نمی‌کند.

تستسترون

هورمون مردانه تستوسورون گرچه مقدار آن در بدن زنان نسبت به مردان بسیار اندک است، اما نقش مهمی را در میزان میل جنسی زنان ایفا می‌کند. تستستورون برای درمان کاهش میل جنسی تاییدیه FDA را ندارند، با این حال در برخی موارد تجویز می‌شوند. با این حال مصرف این دارو در زنان می‌تواند باعث ایجاد عوارضی از قبیل رشد موی زائد، جوش و تغییر خلق و خو شود.

درمان های خانگی و اصلاح سبک زندگی

ورزش

انجام منظم ورزش‌های هوازی می‌تواند باعث بهبود شکل بدن، تغییر مود و افزایش میل جنسی در شما شود.

کاهش اضطراب

پیدا کردن راهی که به شما در کاهش اضطراب‌های روزمره کمک کند، می‌تواند باعث افزایش میل جنسی در شما شود.

ارتباط با شریک جنسی

زوج‌هایی که یاد می‌گیرند با یکدیگر ارتباطی صادقانه و عمیق داشته باشند، اغلب ارتباط جنسی قوی‌تری هم با یکدیگر خواهند داشت. صحبت درباره مسائل جنسی هم مهم است. گفتگو درباره این که به چه چیزی علاقه دارید و به چه چیزی علاقه ندارید، می‌تواند کمک زیادی در بهبود میل جنسی شما ایفا کند.

کمی چاشنی به فعالیت جنسی‌تان اضافه کنید

استفاده از یک پوزیشن جدید، انجام رابطه جنسی در زمان یا مکان متفاوت می‌تواند به افزایش میل جنسی شما کمک کند.

حذف عادت‌های مضر

مصرف بیش از حد سیگار یا الکل و یا مواد دیگر همگی می‌توانند بر روی میل جنسی شما اثر بگذارند. حذف این موارد می‌توانند به تقویت میل جنسی شما کمک کنند.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از دکتر روانپزشک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید