علائم دیابت نوع یک و روش های درمان آن

0
1,173
440285.jpeg alt_text
440285.jpeg caption

سلول های بتا پانکراس که محل اصلی برای تولید هورمون انسولین می باشد در بیماری دیابت نوع یک تخریب می گردد. یکی از عمده ترین دلایل بروز این حالت حمله سلول های ایمنی خودی به سلول های این اندام می باشد که آن ها را به صورت موجودی بیگانه تلقی نموده و آن ها را از بین می برند. در موارد نادری سلول های بتای لوزالمعده یا پانکراس تحت شرایط محیطی مانند بیماری ها آسیب می بینند که در این صورت با عنوان دیابت ثانویه اطلاق می شود.

علل دیابت نوع یک

اگر چه سلول های ایمنی به اشتباه این سلول ها را مورد حمله قرار می دهند، اما هنوز به طور دقیق علت ابتلای افراد به دیابت نوع یک تشخیص داده نشده است، با این وجود پزشکان بر این باورند که اختلالات و برخی تغییرات در ماده ژنتیکی سلول ها می توانند باعث بروز چنین حالتی گردند. در میان عوامل محیطی نیز ویروس ها نقش عمده ای را در تحریک سیستم ایمنی بازی کرده و باعث تولید آنتی بادی های خودی بر علیه این سلول ها می گردد. بیماری هایی مانند گریوز و پیسی که در دسته بیماری های خود ایمن محسوب می شوند ممکن است با دیابت نوع یک در ارتباط باشند.

علائم دیابت نوع یک

اکثر علائم مربوط به دیابت نوع یک مشابه با دیابت نوع دو و البته به صورت خفیف تر می باشد که در صورت تحت درمان قرار نگرفتن می تواند تشدید گردند.

• تکرر ادرار

• عطش شدید

• خشکی دهان

• عفونت های عود شونده ادراری و پوستی

• گرسنگی به ویژه بعد از غذا خوردن

• کاهش وزن شدید و بدون علت

• بوی تنفس میوه ای و شیرین

عوارض دیابت نوع یک

قند خون بالا و افت قند خون هر یک دارای عوارضی می باشند. از آن جایی قند خون توسط انسولین تزریقی تحت کنترل قرار می گیرد، بنابراین باید از افت قند خون جلوگیری نمود. افت قند خون یا شرایط هیپوگلیسمی می تواند با علائمی مانند حالت لرز، ضعف، سرگیجه، تعریق و در نهایت غش همراه باشد. در صورتی که قند خون در این دیابت به کمک انسولین در سطح مناسب قرار داده نشود، ممکن است در سطوح بالایی قرار گرفته و افزایش سطح قند خون می تواند باعث:

• رتینوپاتی دیابتی.

قند خون بالا بر روی شبکیه چشم که محل تشخیص نور و رنگ می باشد تاثیر گذاشته و فشار بیشتری را بر اعصاب این ناحیه وارد می آورد. عدم کنترل گلوکز خون می تواند ورم و پارگی اعصاب شده و به نابینایی فرد بیانجامد.

• نفروپاتی دیابتی.

کلیه ها مسئولیت پاکسازی مواد و املاح مازاد در بدن را بر عهده دارند. گلوکز مازاد نیز بدین ترتیب از بدن دفع می شود اما به مرور زمان کلیه ها قادر به حذف این حجم از گلوکز اضافی نبوده و با رسوب در نفرون های کلیه به نارسایی کلیه ختم می شود.

• نوروپاتی دیابتی.

گردش خون در عروق کوچک منتهی به اندام های انتهایی مانند انگشتان دست و پا می توانند تحت تاثیر قند خون مازاد قرار بگیرند و خون رسانی به آن ها کاهش یابد. آسیب دیدن اعصاب و از بین رفتن تدریجی حس و یا حالت هایی مانند سوزن سوزن شدن در پی این حالت رخ دهند. این حالت می تواند چنان شدید شود که فرد متوجه زخم های ایجاد شده در پای خود نشود. قطع پا در این مبتلایان شایع است و باید به صورت دقیق اندام ها تحت کنترل قرار بگیرند.

تشخیص دیابت نوع یک

برای تشخیص دیابت نوع یک معمولا بعد از دریافت علائم و سابقه بالینی توسط پزشک، برخی از آزمایشات به منظور تشخیص دقیق تر مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از دیابت معمولا در دوران کودکی تشخیص داده می شود. آزمایش قند خون ساده ترین تست مورد استفاده بوده و ممکن است قند موجود در ادرار نیز مورد بررسی قرار گیرد.

درمان دیابت نوع 1

این نوع از دیابت به صورت مادام العمر بوده و با تزریق انسولین تحت کنترل قرار می گیرد. از آن جایی که عوارض قند خون بالا خطرناک است بنابراین مبتلایان به این نوع دیابت باید به طور دقیق قند خون خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید