علل سردرد سمت چپ و درمان آن

0
13,978
636709.jpeg alt_text
636709.jpeg caption

سردرد یک طرفه به ویژه سردرد سمت چپ می تواند تجربه ناراحت کننده ای باشد. اغلب افراد بزرگسال در طول زندگی خود معمولا سردرد را تجربه می کنند، اما این که سردرد کدام بخش از سر را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند در شناختن علت به وجود آورنده آن و نیز انجام اقدامات درمانی برای تسکین آن ها موثر واقع شود.

علل سردرد سمت چپ

دانستن علت سردرد سمت چپ می تواند در شناختن روش های برطرف کردن آن ها موثر واقع شود چرا که برخی از این درد ها به درمان های خانگی به خوبی پاسخ داده و برخی از خبر از شرایط جدی تری می دهند که نیازمند درمان های بیشتری می باشد.

 

میگرن

یکی از شایع ترین علل سردرد سمت چپ سر میگرن می باشد که می تواند به اندازه ای شدید باشد که به پشت چشم ها نیز منتشر شود و با علائم گوارشی آزار دهنده ای مانند تهوع و استفراغ همراه باشد. شقیقه ها نیز از این شرایط بی تاثیر نخواهند بود. بسیاری از افراد مبتلا به میگرن ممکن است در طی عوامل مختلفی مانند استرس، مصرف برخی از مواد غذایی مانند الکل، پنیر و شکلات، استراحت کم و قرار گیری در معرض نور یا بوهای بسیار شدید و تحریک کننده سردرد پشت سر ناشی از میگرن را تجربه نمایند.

 

سردرد تنشی

همانند سردرد های میگرنی این نوع از سردردها نیز می توانند به همان اندازه ناراحت کننده باشند و ایجاد کننده سردرد یک طرفه باشند. نشانه بارز سردرد تنشی می تواند درد های شدید و فشاری باشد که به بخش های مختلفی از سر مانند پشت چشم ها، پشت سر و حتی پیشانی منتقل می گردد. عوامل ایجاد کننده سردرد تنشی به نسبت میگرن از حوزه کمتری برخوردار است مانند شرایط نامناسب نشستن، آسیب گردنی در گذشته، فشار وارده به گردن و شانه و استرس.

 

سردرد خوشه ای

دلیل اکثر سردرد سمت چپ می تواند سردرد خوشه ای باشد. سردرد خوشه ای معمولا بعد از گذشت مدت زمانی در حدود 10 الی 15 دقیقه تشدید می گردد که این خود می تواند شرایط درد آورتری برای بیمار به همراه داشته باشد. شدت بروز این دردها معمولا ما بین 30 الی 60 ثانیه عود می یابند. برخی از علائم موجود در این نوع سردرد ممکن است کمی با انواع دیگر متفاوت باشد به طوری که برخی از علائم آن شامل آبریزش بینی و چشم و یا گرفتگی بینی، تعریق صورت می باشد. برخی از افراد سردرد سمت چپ ناشی از این نوع سردرد را در فصولی مانند بهار و پاییز تجربه می کنند به طوری که ممکن است با سردرد ناشی از آلرژی به اشتباه گرفته شود.

 

درمان سردرد سمت چپ

باید به این نکته توجه داشت که اگر چه این سردردها با انواع مسکن های بدون نسخه قابل برطرف شدن می باشند ولی برخی از شرایط مانند بیماری های عفونی، مشکلات عروق گردنی و آسیب ها نیازمند اقدامات درمانی بیشتری می باشند. در صورتی که سردرد سمت چپ با علائم دیگری مانند تاری دید، تشدید ناگهانی سردرد، سردرد طولانی مدت و یا مختل کننده فعالیت های عادی زندگی همراه باشد بهتر است فرد توسط یک پزشک مورد معاینه قرار بگیرد. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید