علل کنده شدن خال و اقدامات لازم

0
33,260
513153.jpeg alt_text
513153.jpeg caption

اگر با کنده شدن خال در بدن خود روبرو شدید، باید چه اقدامی انجام دهید؟ بدن ما ممکن است دارای خال‌هایی با شکل‌ها و رنگ‌های متنوع باشد. خال‌های برجسته و صاف، خال‌های گوشتی، خال‌های بزرگ و خال‌های کوچک. این خال‌ها معمولاً بی‌خطر و خوش‌خیم هستند و عارضه ای ایجاد نمی‌کنند. اما گاهی به دلیل ایجاد مشکل زیبایی، افراد تمایل به برداشتن خال‌های خود دارند.

علت کنده شدن خال

ممکن است افراد به علت خوشنود نبودن از ظاهر خال‌ها بخصوص خال‌های گوشتی با دستکاری یا روش‌های نادرست مثل انداختن بند به دور خال اقدام به کندن خال‌های گوشتی خود کنند. معمولاً خال‌ها خودبخود کنده نمی‌شوند اما درصورتی که یک خال در حال بزرگ شدن باشد و قسمتهایی از پوست آن بصورت خودبخود کنده شود، ممکن است بدخیم بودن خال را مطرح کند.

کنده شدن خال

عوارض کنده شدن خال

برخلاف تصور عموم کندن، دستکاری و برداشتن خال‌ها منجر به بیشتر شدن یا سرطانی شدن آنها نمی‌شود. اما بهتر است از روش‌های غیر اصولی مثل انداختن بند برای برداشتن خال دوری شود چون منجر به درد، خونریزی و ماندن لک خال بر روی پوست می‌شوند.

اقدامات لازم بعد از کنده شدن خال

درصورتی که خال شما به هر علت کنده شد، با پانسمان محل سعی کنید از خونریزی آن جلوگیری کنید. سپس با پماد روی آن را چرب کنید. درصورت باقی ماندن لک روی پوست می‌توانید از کرمهای روشن کننده برای برطرف کردن لک استفاده کنید یا از روشهایی مثل لیزر پوست استفاده کنید. درصورت بزرگ شدن یا تغییرات مشکوک در خال باید برای بررسی و درصورت لزوم نمونه‌گیری از خال به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

تغییرات مهم در خال‌ها

گاهی اوقات بعضی از خال‌های بدن ممکن است سرطانی شوند یا خال جدیدی روی پوست ایجاد شود که منشأ سرطانی داشته باشد. این نوع سرطان پوست «ملانوم» نام دارد و در اثر تغییرات بدخیم سلولهای ملانوسیت پوست ایجاد می‌شود. در صورتی که خال دارای نشانه‌های زیر باشد، ممکن است بدخیم باشد و نیازمند بررسی توسط پزشک است:

غیر قرینه بودن خال

سرطانی ممکن است در یک خال یک طرف خال بزرگتر و طرف دیگر کوچکتر باشد.

لبه‌های نامنظم خال

خال‌های خوش‌خیم گرد و منظم هستند ولی خال‌های سرطانی نظم خاصی ندارند.

رنگ‌های مختلف روی خال

مثلا بخشی از خال قهوه ای روشن و بخش دیگر قهوه ای تیره یا به رنگهای دیگر است.

اندازه خال

خال‌های بزرگتر از 6 میلی‌متر احتمال بیشتری برای بدخیم بودن دارند.

تغییر شکل خال

اگر چه تغییرات دیگری مانند موی روی خال نیز ممکن است ظاهر شود اما هرگونه تغییر در شکل، اندازه، رنگ و حالت خال لزوم بررسی از سوی پزشک و درصورت لزوم نمونه‌برداری را یادآور می‌شود.

بهترین روش برداشتن خال

بهتر است بدانید که برداشتن خال‌های بدن هیچ لزومی ندارد زیرا این خال‌ها نه تنها نقص محسوب نمی‌شوند بلکه به فرد زیبایی خاصی می‌بخشند. اما اگر از وجود یک خال در بدن خود ناخوشنود هستید، روش‌های متنوعی برای از بین بردن خال‌های مسطح و کوچک و همینطور خال‌های گوشتی وجود دارد. استفاده از لیزر، سوزاندن با کوتر، رادیوفرکوئنسی یا آر اف، و کرایوتراپی رایج‌ترین روش‌ها هستند. خال‌های بزرگتر را نیز می‌توان با جراحی برداشت. دقت کنید که خال‌های دارای نشانه‌های مشکوک به سرطان نیازمند مراجعه به متخصص و نمونه‌برداری هستند و باید از برداشتن خودسرانه انها خودداری شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید