آیا خال مو دار یک نشانه خطرناک است؟

0
10,372
خال مو دار

خال ها اساساً ضایعات تشکیل یافته از تجمع ملانین هستند. بنابراین ملانین ها، رنگدانه های پوستی هستند که نتیجه انباشته شدن آنها در یک منطقه، ایجاد ضایعات پوستی به صورت خال مو دار است.

خال های معمولی معمولاً رنگ و شکل یکنواخت دارند، اما می توانند قهوه ای، خرمایی یا سیاه، برجسته یا صاف، گرد یا بیضی شکل، با سطح صاف باشند. بخش کوچکی از خال‌ها می‌توانند به سرطان تبدیل شوند، بنابراین مهم است که خال‌های خود را از نظر تغییر شکل، رنگ یا بافت بررسی کنید، زیرا ایجاد شکل ناهموار یا رنگ تیره‌تر دو علامت هشداردهنده برای خال های مودار هستند. اگر متوجه هر یک از این موارد شدید، بهترین گزینه این است که برای بررسی مناسب به پزشک عمومی یا متخصص پوست مراجعه کنید.

خال مو دار چیست؟

اگر خال روی فولیکول مو قرار گرفته باشد، امکان رشد مو از طریق سطح خال وجود دارد. از آنجایی که سلول های طبیعی پوست که یک خال را تشکیل می دهند سالم هستند، رشد مو ممکن است به طور طبیعی ادامه یابد. این مو ناشی از تولید فولیکول مو است نه خال واقعی. درست همانند سایر سلول های پوستی، مو نیز از سطح خال شکسته می شود.

دیدن رشد یک یا چند تار مو از یک خال غیرعادی نیست. در برخی موارد، موهایی که از خال رشد می‌کنند ممکن است تیره‌تر یا ضخیم‌تر از موهای دیگر بدن اطراف آن به نظر برسند. این به خاطر رنگدانه اضافی در سلول ها است که می تواند مو را تیره تر کند.

شواهد و گفته های سایر پزشکان حاکی از آن است که سرطانی بودن خال مویی چندان مشکل رایجی نیست. با این حال، این بدان معنا نیست که خال نمی تواند به سرطان تبدیل شود. در این مورد، پزشکان حدس می‌زنند که شاید وقتی سلول‌های روی سطح خال بالای مو غیرطبیعی می‌شوند، رشد مو را مهار می‌کند.

آیا از بین بردن موی روی خال خطرناک است؟

خال ممکن است حاوی فولیکول مو نیز باشد. در این صورت، ملانینی که به خال رنگ می دهد نیز می تواند باعث شود که موها درشت تر و تیره تر از حد معمول رشد کنند. پزشکان بیان می کنند، خوشبختانه رشد مو از روی خال بی ضرر است و برداشتن آن مشکل ساز نیست.

اما ابتدا خال مو دار را بررسی کنید تا از بی خطر بودن آن برای سلامتی خود اطمینان حاصل کنید. سپس می‌توانید موهای روی خال را بچینید یا در صورت دردناک بودن، آن‌ها را از نزدیکی پوست ببرید. اگر راه حل دائمی تری را ترجیح می دهید، درمان الکترولیز و لیزر تا زمانی که پزشک شما تأیید کند گزینه خوبی خواهند بود.

با این حال، هشداری که وجود دارد این است که کندن مکرر می تواند به فولیکول آسیب برساند و باعث نازک شدن موها و احتمال رشد بیشتر موها می شود.

آیا می توانم خال را به طور کامل حذف کنم؟

اینجاست که اوضاع کمی پیچیده تر می شود. اگر پزشک به شما توصیه برداشتن خال کند، احتمالاً قصد انجام این کار در محل را دارد، بنابراین می تواند نمونه را برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه آسیب شناسی ارسال نماید. با این حال، اگر با پزشک خود مشورت کرده اید و به دلایل زیبایی آن را برداشته اید، می توانید آن را با لیزر درمانی یا توسط جراح پلاستیک خارج کنید. توجه داشته باشید، هر کاری که انجام می دهید، هرگز نباید خودتان شروع به برداشتن خال در خانه کنید.

از بین بردن خال با لیزر

اگر می خواهید لیزر درمانی را انتخاب کنید، فقط به خاطر داشته باشید که لیزر درمانی برای خال مو دار تنها باعث از بین بردن رنگدانه روی پوست شده، بنابراین خود خال همچنان وجود خواهد داشت. این بدان معنی است که شما نمی توانید متوجه بروز هیچ تغییری در رنگ یا شکل خال گردید، بنابراین مطمئن شوید که ابتدا با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کرده اید تا دلیلی برای نگرانی تان وجود نداشته باشد.

برداشتن خال با جراحی پلاستیک

اگر روی صورت خود یک خال مو دار دارید، بهترین گزینه ممکن شاید این باشد که با یک جراح پلاستیک مشورت کنید. جراحی پلاستیک کمترین میزان اسکار یا جای زخم را ایجاد می‌کند و معمولاً می‌تواند تحت بی‌حسی موضعی به جای بی‌حسی عمومی انجام شود. تنها باید از انجام تحقیقات کامل مطمئن شوید تا از بروز هر گونه خطای احتمالی پیشگیری کنید.

آیا می توان از سفید کننده برای روشن کردن خال استفاده کرد؟

استفاده از مواد سفید کننده یا درمان روی خال ممکن است آن را روشن کند، اما با هزینه! بهترین کار این است که از اعمال محصولات سنگین روی پوست خود خودداری کنید و از پزشک خود بخواهید تا خال ها را تنها با اعمال یکی از روش های بالا به درستی از میان ببرد.

آیا خال گوشتی خطرناک است؟

خال‌ها اکثرا در قسمت‌هایی از پوست شما رشد می کنند که مکرر یا طولانی‌مدت در معرض آفتاب قرار گرفته‌اند، اما همیشه اینطور نیست. خال گوشتی مو دار می توانند در هر نقطه از بدن شما ظاهر شوند. افرادی که پوست روشن دارند نسبت به افرادی که پوست تیره تر دارند بیشتر مستعد ایجاد خال هستند. اکثر افراد تعداد خال های کم تا متوسط (10 تا 40) روی بدن خود دارند و برخی دیگر بیش از 50 خال دارند.

خال های سالم و معمولی از یک نقطه کوچک و صاف تا یک برآمدگی بزرگتر به اندازه یک مداد پاک کن متغیر هستند و معمولاً علائم آنها شامل موارد زیر می گردد:

  • متقارن، گرد و یکنواخت
  • احاطه شدن توسط یک مرز صاف
  • تغییر نکردن و از نظر ظاهری ثابت بودن
  • رنگ یکنواخت: قهوه ای، قهوه ای مایل به زرد، قرمز، صورتی، رنگ گوشتی، شفاف یا حتی آبی
  • نداشتن عرض بیشتر از 5 میلی متر

افرادی که خال های بیشتری روی بدن خود داشته یا آسیب مکرر نور خورشید دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند. مهم است که مراقب خال های خود باشید و به طور منظم به متخصص پوست خود مراجعه کنید. حتی خال های سالم نیز می توانند به سرطان تبدیل شوند، مانند:

  • کارسینوم سلول بازال
  • سرطان سلولی فلسی
  • ملانوما

علائمی که باید در خال غیر معمولی مراقب آن باشید عبارتند از:

  • شکل نامنظم و نامتقارن
  • مرزهای ناهموار یا دندانه دار که به وضوح از پوست اطراف جدا نشده اند.
  • دو یا چند رنگ داخل خال که معمولاً ترکیبی از سیاه، قهوه ای، صورتی، سفید یا قهوه ای مایل به زرد هستند.
  • داشتن اندازه ای بزرگتر از مداد پاک کن
  • تغییر در سطح بافت جوش مانند زبر، پوسته پوسته، صاف یا ناهموار
  • خارش
  • خون ریزی
  • تغییر یا رشد سریع
  • علائم اولیه ملانوم معمولاً شامل تغییر در خال موجود یا ظاهر شدن خال جدید است. بررسی منظم پوست خود از نظر تغییرات، بهترین راه برای شناسایی زودهنگام خال ها است. اگر چندین خال داشته یا سابقه سرطان پوست دارید، بهتر است بصورت سالیانه خال ها را توسط یک متخصص پوست بررسی کنید.

مهم است که به خاطر داشته باشید که داشتن خال غیر معمول لزوماً به معنای ابتلا به سرطان نیست. طبیعی است که خال های معمولی به مرور زمان رنگدانه تیره یا روشن به خود بگیرند. اما اگر متوجه تغییرات یا ویژگی های غیرعادی مانند موارد ذکر شده در بالا شدید، با متخصص پوست در این باره مشورت کنید. آنها می توانند از خال ها نمونه برداری کرده و برای بررسی علائم سرطان نمونه ها را به آزمایشگاه ارسال نمایند.

منبع

اگر خال مو دار هم برای شما به یک معضل اساسی تبدیل شده و در این باره نگران هستید، می توانید در این باره با متخصصین پوست و مو طبینجا بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید