عوارض و درمان زانو ضربدری

0
1,128
540720.jpeg alt_text
540720.jpeg caption

زانو ضربدری یا genu valgum  حالتیست که زانو بیش از حد به داخل خم شده باشد. در نتیجه وقتی فرد می ایستد و زانو ها به هم چسبیده هستند بین دو پاشنه پا حداقل۵/۷ سانتی متر فاصله است. در کودکان زانوی ضربدری بسیار شایع است و به آن زانو ضربدری فیزیولوژیک گفته می شود. در بیشتر موارد بارافزایش سن خود به خود برطرف می گردد. ۷۵ درصد کودکان بین سه تا پنج سال دچار زانو ضربدری هستند و در بیش از ۹۹ درصد موارد با رسیدن به سن ۸-۷ سالگی این اختلال خود به خود برطرف می شود. زانو ضربدری فیزیولوژیک بیشتر ژنتیکی است.

زانو ضربدری در سنین بالا

 

زانو ضربدری

زانو ضربدری در سنین بالا نیز می تواند ایجاد شود و به آن زانو ضربدری پاتولوژیک گفته می شود. اغلب بیماران بیش از هفت سال با زانو ضربدری نوع پاتولوژیک محسوب می شوند. چاقی، کمبود ویتامین دی، عفونت های مفصلی، آسیب ها و صدمات مستقیم  زانو و آرتروز مفصل زانو از علل ایجاد زانو ضربدری در بزرگسالان هستند. در بیماران پاتولوژیک نیاز به عکس رادیولوژی از زانوها برای تشخیص دقیق اختلال است. در افراد  مبتلا به زانو ضربدری راستای پا دچار اختلال شده و تقسیم وزن در پاها به خوبی رخ نمیدهد و در نتیجه فرد هنگام راه رفتن فشار بیشتری به قسمت داخلی پای خود وارد می کند و بخش داخلی سطوح مفصلی تحت کشش و بخش خارجی سطوح مفصلی فشرده می شوند. با تغییر محور وزنی بخش خارجی وزن بیشتری را تحمل میکند و نیروی فشاری مداوم و طولانی مدت ناشی از وزن، غضروف مفصلی نواحی تحت فشار را در معرض تخریب قرار می دهد( بخش خارجی مفصل زانو) به طوری که گاهی علائم ناشی از آسیب و خوردگی مفصل در عکس رادیوگرافی زانو دیده میشود.

 عوارض زانو ضربدری

  • درد هنگام راه رفتن
  • سفتی مفاصل
  • لنگش پا
  • آسیب به غضروف مفصلی

درمان زانو ضربدری

کاهش وزن در افراد چاق اولین گام درمانیست. برای افرادی که کمبود کلسیم و ویتامین دی دارند مکمل های کلسیم- دی تجویز می گردد. درصورتیکه دفورمیتی یا تغییرشکل خفیف باشد زاویه دار شدن زانو را می توان با کفش طبی درمان کرد. تمرینات ورزشی ساده ای نیز وجود دارند که تا حدی به اصلاح انحراف زانو کمک می کنند. تقویت عضله چهار سر ران با محافظت از مفصل ران، فشار وارده بر این مفصل را کاهش داده و به درمان آن کمک می کنند. برای مثال در حالیکه به پشت روی زمین خوابیده اید یک پای خود را صاف کرد هدر این حالت زانوی دیگر شما باید خم بوده و کف پا بر روی زمین قرار داشته باشد. سپس عضلات ران را منقبض کرده و پا را سی سانت از زمین بلند کرده و به مدت پنج ثانیه نگه دارید. اما اگر تغییر شکل خیلی شدید باشد و با کفش طبی اصلاح نشود نیاز به جراحی ترمیمی زانوست. بعد از جراحی معمولا فیزیوتراپی انجام می گیرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین ارتوپدی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید