قرمزی چشم ها در فصل بهار

0
1,918
349754.jpeg alt_text
349754.jpeg caption

با آغاز فصل بهار و شروع گرده افشانی در گل ها، این گرده ها در بعضی افراد حساسیت ایجاد کرده و باعث میشود ملتحمه چشم آنان وروم کرده و قرمز شود. فصل بهار با تمام زیبایی هایش برای برخی افراد خوشایند نیست. گاهی این آلرژی و حساسیت مزمن شده و این افراد قرمزی چشم را در فصول دیگر نیز تجربه می کنند.

گرده برخی گل ها و گیاهان، مو و کرک و پر حیوانات، داروها و لوازم آرایشی نقش اساسی را در ایجاد آلرژی چشمی دارند. در واقع هنگام واکنش های آلرژیک چشمی علاوه بر قرمزی چشم، خارش و سوزش شدید نیز اتفاق می افتد. سطح خارجی چشم از غشایی به نام ملتحمه تشکیل شده که وظیفه آن دفاع از قسمت های داخلی چشم و محافظت چشم در برابر عوامل خارجی است. در فصل بهار به دلیل حساسیت به عوامل محیطی، سیستم دفاعی بدن فعال شده و با ترشح هیستامین میخواهد با عوامل بیرونی مبارزه کند.

این ماده باعث گشاد شدن رگهای ملتحمه شده و خون به ملتحمه نشت پیدا کرده و چشم قرمز دیده میشود. گاهی حساسیت بهاره باعث ورم شدید ملتحمه شده و در موارد شدید باعث  میشود که فرد حتی نتواند چشمان خود را باز کند. همچنین امکان دارد که فرد به همراه آلرژی چشم، عطسه و آبریزش بینی نیز داشته باشد. و یا مایع چسبناکی از چشم ها به بیرون سرازیر شود.

همچنین آلرژی چشمی گاهی به حدی شدید است که بینایی فرد را تهدید میکند و یا آسیب جدی به قرنیه وارد مینماید. لذا توصیه میشود در موارد شدید حتما به پزشک مراجعه شود. از علل دیگر آلرژی چشمی، کراتوکنژنکتیویت ورنال و آتوپیک است. این بیماری نیز نوع جدی تر التهاب ملتحمه است که باشروع فصل بهار بدتر میشود. درصورت عدم رسیدگی و درمان در این نوع آلرژی، قرنیه دچار زخم شده و یا در برخی موارد فرد بینایی خود را از دست میدهد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

درمان قرمزی و آلرژی بهاره

• شستشوی مداوم چشم ها

اشک به خوبی چشم را شستشو میدهد و عوامل محیطی را از چشم خارج میکند. اما گاهی کیفیت اشک نیز کاهش یافته و یا شدت آلودگی بسیار زیاد است. در اینگونه موارد چشم ها را میتوان با قطره های شستشوی چشمی و یا آب تمیز شستشو دهیم.

• کنترل و دوری از مواد حساسیت زا

دوری از مواد آلرژی زا راه حل مفیدی است تا از شدت التهاب چشم کاسته شود به گونه ایی که چشم هیچگونه تماسی با عوامل محیطی نداشته باشد.

قرمزی چشم در بهار

• استفاده از عینکهای مخصوص

عینک میتواند پوششی برای محافظت چشم باشد.

• استفاده از اشکهای مصنوعی

 اشکهای مصنوعی میتواند به شستشوی چشم کمک کند. البته استفاده از آن میبایست تحت نظر چشم پزشک انجام شود. نکته ایی که حائز اهمیت است، این است که مصرف خودسرانه هر نوع دارو و با قطره ممنوع است. لذا چنانچه هرگونه از علائم التهاب، آلرژی و قرمزی در چشم دیده شود فرد میبایست به چشم پزشک مراجعه نماید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید