آبله مرغان در بزرگسالان

0
29,093
623623.jpeg alt_text
623623.jpeg caption

آبله مرغان بزرگسالان یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود. این ویروس بیشتر در افراد زیر ۱۵ سال موجب ایجاد بیماری می شود. راه انتقال بیماری آبله مرغان از طریق تماس با ترشحات حلق و بینی از ۲ روز قبل از بروز ضایعات پوستی و تا زمان دلمه بستن ضایعات (تقریبا ۵ روز پس از بروز ضایعات) می باشد. ویروس ها از طریق قطرات ریز موجود در هوا (مثلا بدنبال سرفه یا عطسه) و یا تماس با ترشحات داخل تاول ها نیز منتقل می گردند. پس از ورود ویروس به بدن بین ۷ تا ۱۴ روز طول می کشد تا علایم بیماری آغاز گردد.

علائم آبله مرغان

علائم بیماری شامل تب، بی حالی، بی حوصلگی، ضایعات پوستی تاولی شکل بسیار خارش دار (که از ناحیه تنه و خارش شکم شروع شده و به نواحی دیگر گسترش می یابد) می باشد. سپس به مرور ضایعات پوستی خشک شده و بیماری بهبود می یابد. پس از ابتلا به آبله مرغان، در همه افراد ویروس واریسلا زوستر در سلول های گره عصبی جایگزین شده و در سال های بعد به هر دلیلی که تضعیف سیستم ایمنی بدن رخ دهد این ویروس ها مجدد فعال شده و بیماری زونا را ایجاد می کنند.

آبله مرغان در کودکان و بزرگسالان

در کودکان آبله مرغان علائم خفیفی ایجاد می کند و معمولا بدون عارضه بهبود می یابد اما علائم آبله مرغان در بزرگسالان، شیرخواران زیر یک سال، سالخوردگان، زنان باردار و افراد با نقص سیستم ایمنی شدیدتر بوده و ممکن است با عوارض شدید و تهدید کننده حیات همراه باشد.

تمامی بزرگسالانی که در کودکی به آبله مرغان مبتلا نشده اند و یا واکسن آن را دریافت نکرده اند در خطر ابتلا به آبله مرغان قرار دارند. بزرگسالانی که به آبله مرغان مبتلا می شوند احتمال بیشتری دارد که دچار انسفالیت (عفونت بافت مغز)، مننژیت (عفونت پرده های احاطه کننده و مایع داخل مغز) و یا پنومونی (عفونت ریه) ناشی از این بیماری شوند. این عوارض بسیار کشنده بوده و در صورت بروز آنها نیاز به بستری در بیمارستان، مراقبت های شدید و دریافت آنتی بیوتیک های قوی است.

افراد سیگاری و یا مبتلایان به بیماری های مزمن مثل دیابت و بیماری های قلبی و بزرگسالان با نقص ایمنی مثل دریافت کنندگان کورتون و داروهای سرکوبگر ایمنی با احتمال بیشتری به عوارض آبله مرغان دچار می شوند. ابتلا به آبله مرغان در دوران بارداری، علاوه بر ایجاد عوارض در مادر، سبب آنومالی ها و بدشکلی های جنین و یا ابتلا جنین به آبله مرغان می شود.

عوارض آبله مرغان

1. عفونت باکتریایی پوست و بافت نرم

2. سپسیس یا ورود باکتری به جریان خون و عفونت گسترده

3. کم آبی بدن

4. اختلالات خونریزی دهنده

5. عفونت ریوی

6. انسفالیت یا عفونت و التهاب بافت مغز

7. سندرم ری

8. سندرم شوک توکسیک

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید