آترواسکلروزیس کرونری چیست؟

0
2,654
379012.jpeg alt_text
379012.jpeg caption

بیماری عروق کرونری قلب رایج ترین نوع بیماری های قلبی می باشند که اصلی ترین دلیل مرگ زنان و مردان در آمریکا را به خود اختصاص می دهد. این بیماری زمانی ایجاد می شود که سرخرگی که خون را به به ماهیچه های قلبی می برد سخت و تنگ می گردد. که این حالت به نوبه خود در اثر تشکیل پلاک و کلسترول در دیداره رگها رخ می دهد. این ساختارها آترواسکلروزیس نامیده می شوند. زمانی که این ساختارها یا همان پلاک ها گسترش یابند خون کمتری از سرخرگها می تواند عبور کند. درنتیجه ماهیچه قلبی نمی تواند خون یا اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نماید. 

عوارض آترواسکلروزیس

این حالت باعث ایجاد درد قفسه سینه که با اصطلاح آنژین یاد می شود و یا حمله قلبی می گردد. بیشتر حمله های قلبی زمانی رخ می دهند که لخته قلبی از فراهم کردن خون مورد نیاز برای قلب ممانعت به عمل می آورد. در طول زمان آترواسکلروزیس شریان های کرونری قلب که شریان های تغذیه کننده بافت ماهیچه قلبی نیز می باشند می تواند سبب تضعیف ماهیچه ی قلبی گردیده و سبب ایست قلبی و مشکلات آریتمی شود. ایست قلبی بدین معنی است که قلب نمی تواند خون را بخوبی به سایر قسمتها پمپ نماید. مشکلات آریتمی نیز تغییر در ریتم ضربان معمولی قلب می باشد. 

عوامل خطرساز آترواسکلروزیس

برخی از عوامل خطر ساز برای بروز آترواسکلروزیس وجود دارند که از آن جمله می توان به فشار خون بالا، دیابت، سیگار کشیدن و از همه مهم تر چربی خون یا تری گلیسیرید بالا اشاره نمود. این چربی خون بالا در برخی از مواقع می تواند خود را به صورت چاقی موضعی یا شکمی و چاقی عمومی نشان دهد. شاخص چاقی شکمی با معیار دور کمر اندازه گیری می شود که این میزان در مردان دور کمر بالاتر از 101 و در زنان بالاتر از 88 سانتی متر می باشد. البته نمی توان تنها به این معیارها بسنده نمود چرا که ریز فاکتورهای دیگری بر بروز آترواسکلروزیس تاثیر گذارند. که می توان به عواملی هم چون سابقه خانوادگی ابتلای به این بیماری، عدم فعالیت بدنی، افزایش سن، سطوح پایین HDL یا کلسترول خوب، سطح بالای کلسترول بد یا LDL اشاره نمود. 

علائم آترواسکلروزیس

آترواسکلروزیس

معمولا این بیماری به صورت خاموش پیشرفت می نماید به طوری که در مراحل اولیه و تا زمانی که هم چنان خون رسانی به سایر اندام ها وجود دارد علائمی از خود نشان نمی دهد. اگر چه علائم بروز یافته از هر یک از ارگان ها نیز به نسبت آن ها متفاوت می باشد به عنوان مثال: در قلب و قفسه سینه معمولا دردهایی به صورت آنژین مشاهده می گردد که این دردها در برخی مواقع به راحتی به داروی نیتروگلیسیرین پاسخگو هستند. علاوه بر آنژین ممکن است تنگی نفس، احساس تهوع و سرگیجه در این افراد اتفاق بیفتد. گاهی اوقات این گرفتگی عروق در شریان های خون رسان پاها رخ می دهد که به بیماری شریان های محیطی معروف است و ممکن است باعث بروز حالت لنگش در پاها شود.  بروز آرترواسکلروزیس در شریان های مغزی شرایط بسیار تهدید کننده ای را با خود به همراه خواهد داشت به طوری که احتمال بروز سرگیجه، فلجی و یا احساس ضعف در برخی از اندام های بدن، مشکلات هماهنگی دست و پا، ناتوانی در ادای کلمات نشان از حمله ایسکمیک گذرا می باشند.

درمان آترواسکلروزیس

اگر چه درمان های قطعی برای این بیماری وجود ندارد ولی برخی از داروها و تغییر سبک زندگی مانند بالا بردن فعالیت بدنی، ترک سیگار می توانند به بهبود این روند و یا مهار آن کمک می کنند. به عنوان مثال داروهای کاهنده کلسترول خون، داروهای ضد انعقاد و داروهای کاهنده دردهای قلبی ممکن است در چنین شرایطی تجویز گردند. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین قلب و عروق ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید