تست قلب پپتید ناتریورتیک

0
4,433
پپتید ناتریورتیک

قلب از پپتیدهای ناتریورتیک برای حفظ فشار خون ترموستاتیک، حجم پلاسمای خون و جلوگیری از تجمع زیاد آب و نمک استفاده می کند. این پروتئین ها در پاسخ به کشش بطن چپ یا دیواره قلب، در میوکارد بطنی تولید و سپس ترشح می شوند در این مقاله با تست قلب پپتید ناتریورتیک آشنا می شویم.

در واقع ترشح این پروتئین ها باعث کاهش مقاومت عروق محیطی، شل شدن عضلات صاف، تنظیم سیستم عصبی سمپاتیک و تسهیل ادرار از طریق مکانیسم های همودینامیکی آوران و وابران کلیه می شود. پپتیدهای ناتریورتیک شامل پپتید ناتریورتیک دهلیزی، پپتید ناتریورتیک نوع C و پپتید ناتریورتیک نوع است.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تست قلب پپتید ناتریورتیک چیست؟

تست قلب ، نوعی آزمایش خون است که در آن میزان پپتید ناتریورتیک خون اندازه گیری می شود. به طور معمول، در افراد سالم میزان این پروتئین کم است، اما در افرادی که دچار نارسایی های قلبی هستند میزان پپتید ناتریورتیک به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

البته گاهی ممکن است میزان پپتید ناتریورتیک به دلیل ابتلا به برخی بیماری ها و اختلالات همچون سپسیس، بیماری های ریه، پرکاری تیروئید، فشارخون بالا، اختلال در عملکرد کلیه ها، بیماری های کبدی پیشرفته، خونریزی مغزی و افزایش سطح کورتیزول خون، افزایش پیدا کند و فرد دچار نارسایی قلبی نباشد.

گاهی هم ممکن است فردی دچار نارسایی قلبی باشد، اما به دلایلی از جمله: چاقی و اضافه وزن، کم کاری تیروئید، استفاده از داروهای ادرار آور همچون اسپیرونولاکتون، مهارکننده های ACE و مسدود کننده ها بتا و یا تشخیص نارسایی قلبی در مرحله نهایی، میزان پپتید ناتریورتیک در آزمایش خون وی پایین نشان داده شود و موجب نتیجه منفی کاذب شود. بنابراین، در زمان انجام این تست باید سایر آزمایش های تشخیصی نیز انجام شود.

بالا بودن میزان پپتید ناتریورتیک

بالا بودن میزان پپتید ناتریورتیک در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، باعث بروز علائمی همچون سرفه و تنگی نفس (به ویژه در حین کار)، حالت تهوع و از دست دادن اشتها، تپش قلب، خستگی، درد قلبی، افزایش وزن، ورم کردن شکم و پاها، می شود.

بنابراین، در صورتی که فردی دچار علائم مذکور بود، باید حتماً تست قلب را انجام دهد، زیرا ممکن است دچار نارسایی قلبی باشد.

پپتید ناتریورتیک

عوارض انجام تست قلب پپتید ناتریورتیک

انجام تست قلب ممکن است باعث بروز عوارض جزئی مانند خارش ناشی از سوزن، ناراحتی و کبودی جزئی شود. بنابراین این تست در مقابله با مزایای بسیاری که دارد عارضه چندانی ندارد.

بنابراین، فردی که ممکن است دچار نارسایی قلبی باشد، باید سریعاً این تست را انجام دهد تا در صورت ابتلا به این بیماری، مانع از شدیدتر آن شود و روند درمان آغاز شود. قابل به ذکر است که انجام این تست نیازی به ناشتا بودن بیمار ندارد و در هر زمانی در بیمارستان، مطب یا اورژانس قابل انجام است.

مدت زمان دریافت جواب تست پپتید ناتریورتیک

معمولاً نیم ساعت بعد از انجام تست در بیمارستان، جواب آن آماده می شود. البته ممکن است افرادی که در خارج از بیمارستان تست انجام داده اند بعد از گذشت چند روز، موفق به گرفتن جواب آزمایش شوند.

پزشک با تفسیر نتایج و در نظر گرفتن تأثیر عوامل مؤثر بر نتیجه تست ، نتایج را تفسیر می کند. در صورتی که نتیجه آزمایش در محدوده نرمال باشد، احتمال ابتلای بیمار به نارسایی قلبی رد می شود.

در صورتی که نتیجه آزمایش کم تر از 100 پیکوگرم در میلی لیتر باشد، نشان دهنده این است که فرد به بیماری نارسایی قلبی مبتلا است. اگر نتیجه آزمایش بالاتر از 450 پیکوگرم در میلی لیتر باشد نشان می دهد که شدت نارسایی قلبی در بیمار بالاست و باید فوراً روند درمان بیمار آغاز شود.

روش تعیین شدت بیماری های قلبی

به طور کلی، این تست برای تعیین شدت بیماری های قلبی، تشخیص نارسایی های قلبی از جمله نارسایی قلبی دیاستولیک، بررسی احتمال ابتلای فرد به بیماری قلبی و کمک به تعیین رژیم دارویی یا روش جراحی بیمار استفاده می شود. بنابراین تست پپتید ناتریورتیک، یک راه اصلی برای تشخیص نارسایی قلبی است.

در صورتی که فرد سبک زندگی خود را تغییر دهد، رژیم غذایی سالم داشته باشد و ورزش کند، می تواند با یک برنامه ریزی مناسب، بیماری خود را کنترل کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص قلب و عروق ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید