آرتروز زانو و روش های درمان آن

0
1,020
338808.jpeg alt_text
338808.jpeg caption

افزایش سرعت یک عامل خاطر مهم برای آرتروز زانو می باشد افراد جوانتر هم ممکن است دچار این بیماری بشوند بعضی افراد این اختلال زمینه ارثی دارد برای برخی دیگر آرتروز زانو معمولاً به دنبال عفونت یا آسیب یا افزایش وزن ایجاد می شود بیماری اغلب به علت از بین رفتن لغزندگی بین اصل و تخریب غضروف ایجاد می‌شود هنگامی که این اتفاق می افتد استخوان مفاصل روی همدیگر می رقصند و باعث می شوند که آسیب در مفصل زانو ایجاد شود که در نتیجه منجر به درد تورم خشکی و ناتوانی در حرکت مفصل میشود گاهی اوقات ممکن است خار استخوان هم تشکیل شود که درد را بیشتر میکند افزایش سن ژنتیک جنسیت زن در سن بالاتر از ۵۵ سال، آسیب های مکرر زانو مثل افراد ورزشکار ،برخی بیماری ها مثل آرتریت روماتوئید، بیماریهای متابولیک ،افزایش هورمون رشد مواردی هستند که احتمال آرتروز را افزایش می دهند. .درد هنگام فعالیت و بهبودی درد هنگام استراحت تورم احساس گرما در مفصل خشکی زانو بخصوص هنگام صبح آیا هنگام نشستن کاهش حرکت زانو سختی در بلند شدن از صندلی صدای خش خشهنگام خم و راست کردن زانو از عوامل شایع هستند. این بیماری با معاینه فیزیکی توسط پزشک داده می‌شود همچنین گرفتن شرح حال و انجام تصویربرداری ساده یا انجام ام آر آی از زانو که می‌تواند تخریب مفصل را نشان دهد. آزمایش خون برای بررسی وجود احتمالی آرتریت روماتوئید یا عفونت نیز انجام می شود.

 

 

 

آرتروز زانو

روش های اصلی درمان آرتروز

روش های اصلی درمان آرتروز این موارد می باشند:

  •  کاهش وزن که نقش مهمی در کاهش درد ناشی از آرتروز دارد.
  • ورزش کششی که با کشش عضلات در اطراف زانو و مفصل را پایدار تر می کند و در نتیجه درد کاهش می یابد 
  • همچنین ورزش های کششی می‌توانند حرکت مفصل زانو را بیشتر کنند و منعطف تر بشود 
  • مصرف داروهای ضد درد و ضد التهاب که شامل استامینوفن ایبوپروفن ناپروکسن می باشند. البته این نوع داروها را بدون تجویز پزشک بیش از ۱۰ روز نباید مصرف کرد مصرف بیش از حد این داروها ممکن است باعث اختلالات گوارشی یا برخی عوارض شود.
  •  تزریق کورتیکواستروئید یا اسید هیالورونیک به داخل مفصل برای درمان موثر است برخی درمان های جانبی مانند مصرف گلوکوزامین کرمهای ضد درد ایا مکمل ها هم توصیه شده اند 
  • استفاده از بریس برای ثابت نگه داشتن زانو و حفاظت از حرکت مفصل زانو کمک کننده خواهد بود

برخی از پزشکان ممکن است در صورتی که فرد قدرت حرکت را کاملا از دست داده باشد یا نیاز به حرکت قوی‌تر داشته باشد روش جراحی را توصیه کنند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارتوپدی ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید