آزمایشات تشخیص پروستات

0
883
116557.jpeg alt_text
116557.jpeg caption

پروستات قسمتی از سیستم‌ تناسلی ادراری در مردان هست که در واقع از بافت غددی تشکیل شده است. پروستات در اطراف مجرای ادراری (مجرایی که از مثانه خارج میشود) قرار دارد. به هنگام تولد نوزاد پسر این غده وجود دارد و در دوران بلوغ تحت تاثیر هورمون های جنسی نظیر تستوسترون بزرگ شده و در سن حدود هجده سالگی اندازه آن به حد بالغین میرسد. در این هنگام حدود ۲۵ الی۳۰ گرم‌ وزن دارد. حدود ۳۰ درصد ترکیبات مایع منی به هنگام انزال، حاصل ترشحات غده پروستات می باشد. ترشحات این غده خاصیت قلیایی دارد و علاوه بر اینکه سبب سهولت رسیدن اسپرم به رحم میشود، با ترکیب بازی (قلیایی) که دارد سبب میشود اسپرم در محیط اسیدی سیستم‌ تناسلی زنانه از بین نرود. پروستات علاوه بر اینکه در نگهداری اسپرم نقش مهمی دارد، با ساختار عضلانی خود، اطراف مجاری ادرار را فرا گرفته و سبب تنظیم دفع ادرار میشود.

 غده خوش خیم پروستات

آزمایشات پروستات

شایعترین بیماری درگیر کننده این غده، بزرگ شدگی خوش خیم پروستات هست. در این بیماری پروستات با افزایش رشد خود به مجرای ادراری فشار وارد میکند و فرد دچار مشکل در دفع ادرار به صورت ادرار قطره قطره، عدم تخلیه کامل مثانه،کاهش قطر ادرار و… میشود. گاهی اوقات سلولهای غده پروستات در اثر افزایش تقسیم سلولی و تغییرات بدخیمی در آنها، سرطانی میشوند. این توده سرطانی نیز با فشار به مجرای ادراری میتواند علائم فوق را ایجاد کنند.

تشخیص پروستات

تشخیص این دو مشکل از طریق چک‌ کردن سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات و همچنین سونو گرافی قطعی میشود. این آنتی ژن به طور طبیعی در ترشحات پروستات بوده و مانع از لخته شدن مایع منی در واژن میشود و به نحوی سبب فعال شدن اسپرم میگردد. هرچقدر توده پروستات بزرگ تر باشد (مثلا در مواقع بزرگ شدگی خوش خیم و یا کنسر پروستات) سطح این آنتی ژن در خون بالاتر هست و از آن برای تشخیص و پیگیری روند درمان استفاده میشود. چک این آنتی ژن به سادگی از طریق آزمایش خون قابل دسترس هست. یکی دیگر از راهای تشخیص توشه رکتال بیمار هست که از طریق معاینه بالینی میتوان بزرگ شدن پروستات را تشخیص داد. سرطان پروستات بالقوه کشنده بوده و خطر مرگ و میر آن با افزایش سن بیشتر میشود. با توجه به آمار بالای مورتالیتی (مرگ و میر) که این بیماری دارد توصیه میشود مردان بعد از ۵۰ سالگی به منظور غربالگری و تشخیص زودرس کتسر پروستات، سالانه سونوگرافی و معاینه بشوند و سطح آنتی ژن پروستات را چک کنند و در صورتی که سابقه یک فرد مبتلا در منزل را دارند، این کار را از سن ۴۵ سالگی سالانه انجام دهند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارولوژی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید