تشخیص سرطان کلیه با سونوگرافی

0
12,244
96076.jpeg alt_text
96076.jpeg caption

کلیه نیز مانند هر عضو بدن با داشتن سلول های مختلف در معرض ابتلا به سرطان است. از این رو اطلاع از علائم سرطان کلیه در مراحل اولیه می تواند تا حدودی روند اقدامات درمانی را تسریع بخشد. 

انواع تومورهای کلیه 

تومورهایی که در کلیه به وجود می آیند می توانند دو حالت خوش خیم و بدخیم داشته باشند. تومورهای خوش خیم به نسبت تومورهای بدخیم به درمان های حاصله بهتر پاسخ می دهند اما این به معنای برطرف شدن کامل خطر نمی باشد. در مورد تومورهای بدخیم باید به این نکته توجه نمود که قابلیت انتشار و مهاجرت به سایر نقاط بدن را دارا می باشند و این حالت زنگ خطری برای تشخیص زودتر این سلول های مخفی می باشد. 

 

تشخیص تومور کلیه با سنوگرافی

علائم سرطان کلیه

اغلب سرطان ها بدون علائم بارزی شروع به تکثیر بیش از اندازه می کنند اگر چه در تعدادی از موارد نیز ممکن است علائمی وجود داشته باشد ولی بیمار نسبت به آن ها بی توجه باشد. برخی از این علائم عبارتند از:

وجود خون در ادرار

درد پهلو

احساس ضعف و بی حالی

کم خونی

درد استخوان

زردی پوست

وجود خون در ادرار یکی از علائم بسیار بارز سرطان کلیه می باشد. اما همیشه خون در ادرار قابل رویت نیست و نیازمند به بررسی دقیق تر ادرار برای تایید خون مخفی در ادرار می باشد. از آن جایی که هورمون اریتروپوئیتین ترشحی از کلیه بر روی مغز استخوان تاثیر گذاشته و در خون سازی دخیل است، این تغییرات در سلول های آن و سرطان کلیه می تواند باعث کم خونی قابل توجه در افراد گردد. 

 

تشخیص سرطان کلیه 

یکی از سوالاتی که اکثر افراد و حتی بیماران مورد پرسش قرار می دهند این است که آیا سرطان کلیه با سونوگرافی تشخیص داده می شود؟ در پاسخ به این سوال باید عنوان نمود که این سرطان می تواند به صورت پنهانی و آرام شروع به تکثیر نماید و به صورت اتفاقی در طی یک چکاب معمولی توسط روش های تصویربرداری مانند سونوگرافی به وجود یک توده در کلیه مشکوک گردد. بنابراین یک تشخیص اولیه با کمک سونوگرافی صورت گرفته و در مراحل بعدی تشخیص دقیق تر روش هایی مانند سی تی اسکن نیز ممکن است درخواست گردد. علاوه بر تشخیص سرطان کلیه با سونوگرافی، کیست های موجود در این ناحیه با این روش قابل شناسایی خواهند بود. 

 

درمان سرطان کلیه 

برای اکثر سلول های سرطانی روش هایی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی کارآمد محسوب می گردند، این در حالی است که برخی از انواع سرطان کلیه نسبت به این روش های درمانی مقاوم بوده و یا عوارض جانبی شدیدتری را ممکن است برای بیمار به همراه داشته باشند، در نتیجه پزشکان معمولا روش جراحی را برای حذف و خارج سازی آن ها از بدن توصیه می نمایند. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کلیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید