پیوند کلیه و مراحل انجام آن

0
3,782
64999.jpeg alt_text
64999.jpeg caption

پیوند کلیه یکی از اقدامات جراحی است که در آن کلیه معیوب با یک کلیه سالم جایگزین می گردد. پیوند کلیه باعث می شود فرد بیمار کلیوی که در مراحل آخر درمان دیالیزی بوده است، بدون انجام این روش بتواند به راحتی زندگی خود را ادامه دهد. موفقیت ادامه حیات در فرد گیرنده کلیه بستگی به انجام آزمایشات بسیار تخصصی ما بین گیرنده و دهنده عضو را خواهد داشت تا پیوند کلیه توسط فرد گیرنده پس زده نشود. 

نحوه انجام پیوند کلیه

باید خاطر نشان کرد که اکثر افراد تحت دریافت پیوند کلیه، کلیه دریافتی را همزمان با دو کلیه خود در بدنشان خواهند داشت و پزشک کلیه ها را حذف نخواهد کرد. 

دهنده کلیه به دو صورت می تواند باشد: 

دهنده زنده که در آن فرد دهنده یکی از دو کلیه خود را به فرد بیمار اهدا خواهد کرد. دهنده زنده اکثرا از خویشان و بستگان نزدیک بیمار خواهند بود تا حداکثر شباهت بین بافت اهدایی وجود داشته باشد.  

دهنده فوت شده که در این حالت اکثرا کلیه از یک فرد مرگ مغزی به این افراد اهدا خواهد شد.  

آزمایشات سلامت کلیه

مسلما آزمایشات دقیق و بسیاری به منظور سلامت کلیه اهدایی و وجود حداکثر شباهت بین بافت ها و سیستم ایمنی دو فرد انجام خواهد شد. 

عوارض پیوند کلیه

هر نوع عمل جراحی ممکن است عوارضی را با خود در پی داشته باشد ولی پزشکان بدین منظور داروهای ویژه ای را برای سرکوب سیستم ایمنی فرد گیرنده به او تجویز خواهند کرد تا پیوند کلیه پس زده نشود. داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی اغلب از دسته داروهای کورتیکو استروئیدی می باشند که خود می تواند به تنهایی عوارض جانبی زیادی را به همراه داشته باشد. از طرفی سیستم ایمنی هر فرد او را در برابر عوامل خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها و به عبارت کلی تر عفونت ها مقاوم سازد. هر نوع تضعیف سیستم ایمنی می تواند شروع بیماری های مختلف را در بدن دامن بزند. بنابراین گیرندگان پیوند کلیه باید تا پایان عمر مراقب سلامتی خود باشند. 

پس زدن پیوند کلیه

در صورتی که سازگاری بین بافت کلیه اهدایی و سیستم ایمنی فرد گیرنده بسیار کم باشد، سیستم ایمنی فرد گیرنده کلیه پیوندی را به عنوان یک عامل خارجی محسوب کرده و شروع به حمله به بافت کلیه اهدایی خواهد کرد. در صورتی که کلیه پس زده شود، فرد دوباره مجبور به استفاده از فرآیند دیالیز کلیه خواهد بود تا دوباره یک کلیه پیوندی مناسب برای او پیدا شود. اگر چه در موراد شدیدتر این کلیه اهدایی باید به سرعت برای جلوگیری از تشدید یافتن وضعیت حیاتی فرد، از بدن او خارج گردد. 

در صورتی که پیوند کلیه پس زده شود با برخی از علائم مانند موارد زیر همراه خواهد بود:

کاهش ادرار

ورم

تب 

افزایش وزن

افزایش فشار خون 

به طور کلی چنان چه فرد علائمی مانند آنفولانزا، درد در محل پیوند کلیه، سفت شدن کلیه و کاهش قابل توجه حجم ادرار را مشاهده کند باید سریعا به پزشک مراجعه نماید. پزشکان معمولا توصیه های ویژه ای را به مدت چند هفته و یا چند ماه بعد از عمل به فرد گیرنده خواهند داشت. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کلیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید