آزمایش آلرژی چگونه انجام می شود؟

0
12,057
751429.jpeg alt_text
751429.jpeg caption

تست آلرژی ازمایشی است که توسط یک متخصص آلرژی آموزش دیده انجام می شود تا مشخص شود آیا بدن شما نسبت به یک ماده شناخته شده حساسیت دارد. این تست می تواند به صورت آزمایش خون، آزمایش پوستی یا رژیم حذف باشد. آلرژی هنگامی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما ، یعنی دفاع طبیعی بدن شما، نسبت به چیزی در محیط شما واکنش نشان می دهد. به عنوان مثال، گرده ، که به طور معمول بی ضرر است، می تواند باعث واکنش بیش از حد بدن شما شود. این واکنش بیش از حد می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • آبریزش بینی
  •  عطسه
  • سینوسهای مسدود شده
  • چشم های خارش دار و آبکی
  • نحوه آماده سازی برای آزمایش آلرژی

قبل از آزمایش آلرژی، پزشک از شما درمورد شیوه زندگی ، سابقه خانوادگی و موارد دیگر سؤال خواهد کرد. به احتمال زیاد به شما خواهند گفت كه قبل از آزمایش آلرژی خود داروهای زیر را متوقف كنید زیرا این داروها می توانند نتایج آزمایش را تحت تأثیر قرار دهند:

  • آنتی هیستامین
  • برخی داروهای معالجه سوزش سر دل، مانند فاموتیدین
  • ضد آند آنتی بادی مونوکلونال ضد IgE درمان آسم ، اومالیزوماب
  • بنزودیازپین ها، مانند دیازپام (Valium) یا لورازپام (آتیوان)
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ، مانند آمی تریپتیلین

آزمایش آلرژی چگونه انجام می شود

آزمایش آلرژی ممکن است شامل تست پوستی یا آزمایش خون باشد. اگر پزشک فکر کند ممکن است آلرژی غذایی داشته باشید، ممکن است مجبور شوید رژیم غذایی را حذف کنید.

تست های پوستی

از تست های پوستی برای شناسایی آلرژن های احتمالی بیشمار استفاده می شود. این شامل آلرژن های مرتبط با هوا، مواد غذایی و تماس با آنها می شود. سه نوع آزمایش پوستی شامل تست های خراش، داخل بدن و پچ است. پزشک معمولاً ابتدا آزمایش خراش را امتحان می کند. در طی این آزمایش، یک ماده حساسیت زا در مایع قرار می گیرد، سپس آن مایع روی یک قسمت از پوست شما با یک ابزار ویژه قرار می گیرد که به راحتی آلرژن را در سطح پوست سوراخ می کند. از نزدیک مشاهده خواهید کرد که پوست شما به ماده خارجی چگونه واکنش نشان می دهد. اگر قرمزی ، تورم ، افزایش یا خارش پوست در محل آزمایش وجود دارد ، به آن حساسیت خاصی حساسیت دارید. اگر آزمایش خراش بی نتیجه باشد، پزشک شما ممکن است آزمایش پوستی داخل پوستی را انجام می دهد. این آزمایش نیاز به تزریق مقدار کمی آلرژن به لایه درم پوست شما دارد. باز هم ، پزشک واکنش شما را کنترل خواهد کرد.

شکل دیگر تست پوستی

شکل دیگر تست پوستی تست پچ (است که شامل استفاده از تکه های چسبنده ای است که به آلرژن های مشکوک مجهز شده اند و این لکه ها را روی پوست شما قرار می دهند. پس از ترک مطب پزشک ، تکه ها بر روی بدن شما باقی می مانند. سپس تکه ها در 48 ساعت پس از درخواست و در 72 تا 96 ساعت بعد از درخواست بررسی می شوند.

آزمایش خون

در صورت وجود احتمال بروز حساسیت شدید به آزمایش پوستی ، پزشک ممکن است آزمایش خون را انجام دهد. خون در آزمایشگاه برای حضور آنتی بادی هایی که با آلرژن های خاص مبارزه می کنند ، آزمایش می شود. این آزمایش با نام ImmunoCAP در تشخیص آنتی بادی های IgE در آلرژن های اصلی بسیار موفق است

بعد از تست آلرژی

هنگامی که پزشکتان مشخص کرد که آلرژن ها باعث ایجاد علائم شما می شوند ، می توانید با هم همکاری کنید تا طرحی برای جلوگیری از آنها تهیه کنید. پزشک شما همچنین می تواند داروهایی را پیشنهاد کند که علائم شما را کاهش می دهد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید