آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله یا هموگلوبین A1C

0
2,027
422796.jpeg alt_text
422796.jpeg caption

در کنار آزمایش قند خون، آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله یا A1C یکی از تست های خونی متداول در بین بیماران دیابتی می باشد که برای ارزیابی فرآیند درمانی در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و دو مورد استفاده قرار می گیرد. البته این آزمایش خونی با عناوین دیگری مانند HbA1C نیز اطلاق می شود. این آزمایش می تواند مقادیر قند خون دو تا سه ماه گذشته را نشان دهد. مقادیر این تست خونی به صورت درصد نمایش داده می شود و مقادیر عددی بالا حاکی از بالا بودن طولانی مدت قند خون می باشد.

هموگلوبین گلیکوزیله چیست؟

هموگلوبین پروتئین اصلی گلبول های قرمز خونی می باشد. در صورتی که قند خون فرد مبتلا به دیابت به مدت چندین ماه متوالی بدون کنترل باقی بماند می تواند به هموگلوبین متصل شود. بنابراین اندازه گیری این مقدار خونی می تواند نشان دهنده فرآیند درمانی و نحوه مدیریت آن می باشد.

آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله چه زمانی درخواست می شود؟

پزشکان در شرایط مختلفی ممکن است این آزمایش را درخواست نمایند. احتمالا اولین بار زمانی خواهد بود که به تازگی دیابت در فرد تشخیص داده شده باشد و در مراحل بعدی، پس از آغاز روش های درمانی، بسته به نوع دیابت و به عنوان مدیریت بیماری قند خون درخواست خواهد شد. البته برخی از توصیه ها در مورد برنامه زمانی انجام این آزمایش وجود دارد که شامل:

• در صورت ابتلا به پیش دیابت که نشانه شروع ابتلا به دیابت است نیاز به انجام سالی یک بار

• در صورت ابتلا به دیابت نوع دو و بدون دریافت انسولین تزریقی نیاز به انجام سالی دو بار

• در صورت ابتلا به دیابت نوع دو ولی با مصرف انسولین تزریقی که قند خون در محدوده هدف قرار نگیرد نیاز به انجام چهار نوبت در طول یک سال

• در صورت وجود بیماری دیابت نوع یک نیاز به انجام سه الی چهار بار در طول یک سال

•   در صورت تغییر روند درمان و برای نظارت بر اثر بخشی فرآیند درمانی

محدوده نرمال

در افراد سالم که به بیماری دیابت مبتلا نمی باشند درصد آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله زیر 7/5 درصد می باشد. اما در افراد پیش دیابتی که با ابتلا به دیابت فاصله چندانی ندارند این مقادیر می تواند ما بین محدوده 4/6 – 7/5 درصد قرار بگیرد. برای تشخیص قطعی بتلا به دیابت نیاز به انجام دو نوبت آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله وجود خواهد داشت که در این دو آزمایش مجزا باید بالاتر از رنج 5/6 درصد نمایش داده شود.

چنان چه بیماری دیابت تشخیص داده شده باشد محدوده آزمایش هموگلوبین A1C در بهترین حالت اعداد 7 و کمتر از آن خواهند. اما در صورتی که قند خون در این بیماران کنترل نشده باشد ممکن است آزمایش خون آن ها اعدادی مانند 8 را نشان دهد. باید به این نکته توجه داشت که رنج های بالای این عدد می تواند حاکی از به صدا درآمدن زنگ خطر برای شروع عوارض دیابت باشد.

دقت داشته باشید که این نرخ اعداد گزارش شده براساس کیت مورد آزمایش می تواند متغیر باشد، پس نتیجه گیری نهایی در مورد نتیجه آزمایش را بر عهده پزشک بگذارید.

نتایج اشتباه آزمایش

برخی عوامل می توانند بر روی نتایج حاصل از این آزمایش تاثیر گذار باشند، بهتر است در صورت وجود چنین مواردی، حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

• وجود بیماری های کلیوی و کبدی

وجود کلسترول خون بالا

وجود کم خونی 

• مصرف ترکیبات ویتامینی مانند E و C

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید