آلرژی چشمی کودکان و روش های درمان آن

0
10,607
716831.jpeg alt_text
716831.jpeg caption

چشم به خاطر خونرسانی قابل توجه و تماس مستقیم با آلرژن های محیط هدف شایع اختلالات آلرژیک می باشد. ملتحمه فعال ترین بافت چشم خارجی تز نظر ایمونولوژیکی می باشد. آلرژی های چشمی می توانند همانند بیماری ایزوله تک ارگانی یا با شیوع بیشتر در همراهی با الرژی های بینی رخ دهد. علایم چشمی می توانند روی کیفیت زندگی اثر بگذارند. 

علایم بالینی آلرژی چشم

موارد مجزای اندکی وجود دارد که موجب بیماری الرژیک چشم می شود و همه ان درگیری دوطرفه می دهند. کنژکتیویت الرژیک کنژکتیویت الرژیک شایعترین پاسخ ازدیاد حساسیتی چشم می باشد که تقریبل 25 درصد جمعیت عمومی و 30 درصد کودکان اتوپیک را مبتلا می سازد. در اثر تماس مستقیم سطوح مخاطی چشم با الرژن های محیطی ایجاد می شود. بیماران بیشتر از خارش متغیر چشم به همراه افزایش اشک ریزش شکایت دارند تا درد چشم. علایم بالینی شامل قرمزی و برجستگی در ملتحمه هردوچشم با احتقان و برجستگی عروق که ممکه لست به سمت تورم ملتحمه و وجود ترشحات ابکی میش نماید. کنژکتیویت الرژیک به شکل فصلی یا با شیوع کنتر دائمی رخ می دهد. 

آلرژیک فصلی چشم

کنژکتیویت آلرژیک فصلی به طور تیپیک با رنیت الرژیک همراه می باشد و اکثرا توسط گرده ها تحریک می شود. گروه های گرده ای اصلی در نواحی معتدله شامل درختان (اواخر زمستان تا اوایل بهار)، چمن ها(اواخر بهار تا اوایل تابستان ) و علف ها (اواخر تابستان تا اوایل پاییز)می باشد. اما فصل ها می توانند به طور قابل توجهی در قسمت ههی مختلف یک کشور فرق کنند.  کنژکتیویت الرژیک دایمی با الرژن هایی چون پوسته ههی حیوانات یا گرد و غبار که در تمام طول سال وجود دارند تحریک می شود. تماس با حیوانات خزدهر ممکن است در تمام طول سال وجود داشته باشد. 

کنژکتیویت بهاره

کنژکتیویت بهاره یا ورنال یک روند التهابی مزمن دوطرفه شدید سطح ملتحمه می باشد. درصورتی که درگیری قرنیه وجود داشته باشد ممکن است دید چشم را تهدید کند.  کنژکتیویت بهاره اغلب در کودکان مبتلا به الرژی فصلی ، آسم و یا درماتیت اتوپیک دیده می شود. کنژکتیویت بهاره پسزهارا دو برابر دختران مبتلا می سازد و در افراد با نژاد اسیایی افریقایی شایعتر می باشد. علایم شامل خارش شدید چشم که با تماس با محرک ها، نور یا عرق تشدید می شود.  بعلاوه بیماران ممکن است از ترس از نور شدید، احساس جسم خارجی و اشک ریزش شکایت کند. کودکان مبتلا به کنژکتیویت بهاره اندازه مژگان بلندتری دارند که ممکن است واکنشی مقابل التهاب چشمی باشد. 

تشخیص آلرژیک چشمی

کنژکتیویت غیزالرژیک می تواند منشا ویروسی، باکتریایی یا کلامیدیایی داشته باشد. بطور تیپیک یکطرفه می باشد اما می تواند دوطرفه با ایجاد علایم ابتدا در یک چشم باشد. علایم شامل سوزش یا درد بیشتر از خارش و اغلب احساس جسم خارجی می باشد. ترشح چشمی می تواند ابکی، موکویید یا چرکی باشد. 

درمان آلرژیک چشمی

درمان اولیه الرژی های چشمی شامل اجتناب از الرژن ها، کمپرس سرد و لوبریکان است.  رژیم ههی درمانی ثانویه شامل استفاده از انتی هیستلمیت های خوراکی یا موضعی و در صورت نیاز ضداحتقان های موضعی ، پایدارکننده های ماست سل و عوامل ضدالتهابی می باشند. دارهای با فعالیت دوگانه انتی هیستامینی و بلو کنندگگی ماست سل پرمزیت ترین رویکرد در درمان کنژکتیویت الرژیکببا عملکرد سریع در تخفیف دادن علایم و فعالیت تعدیل کنندگی بیماری می باشد. کودکان از سوزش یا همراه با مصرف فراورده های چشمی شکایت می کنند و اکثرا انتی هیستامین های خوراکی را برای کنژکتیویت الرژیک ترجیح می دهند. جلوگیری از الوده شدن داروهاب چشمی موضعی در اثر تماس سر اپلیکاتور با چشم یا پلک حایز اهمیت می باشد. اسستفاده از داروهایی که در یخچال نگهداری شده امد ممکن است برخی از احساس ناراحتی همراه مصرف انها را کاهش دهد. ضداحتقان های موضعی که به عنوان منقبض کننده عروقی عمل می کنند ، اریتم، احتقان عروقی و ادم پلک را کاهش می دهد اما پاسخ الرژیک را کاهش نمی دهد. عوارض نامطلوب سوزش یا با استفاده مزمن می باشد. استفاده ترکیبی از انتی هیستامین و عامل منقبض کننده عروقی نسبت به استفاده از هرکدان از اینها به تنهایی موثرتر می باشد. استفاده از کورتیکواستروئید های موضعی بینی برای رینوکنرکتیویت الرژیک علایم چشمی را احتمالا از طریق رفلاکس بینی چشمی کاهش می دهد.  درمان سوم الرژی چشمی شامل کورتیکواستروئید های موضعب یا به ندرت خورکی می باشد و باید در هماهنگی با چشم پزشک مصرف شدد. تجویز لوکال کورتیکواستروئید های موضعی ممکن است با افزایش فشار داخل چشم عفونت هتی ویروسی و تشکیل اب مروارید همراه باشند. سایر داروهای اتنظیم کننده ایمنی مثل تاکرولیموس موضعی یا سیکلوسپورین موضعی به عنوان مواد جایگزین استرکیید توسط چشم پزشکان استفاده می شوند. ایمونوتراپی الرژنی می تواند در کنژکتیویت الرژیکففصلی دایمی به ویژه وقتی که همراه رنیت باشد بسیار موثر باشد و میتواند نیاز به داروهای خوراکی یا موضعی را جهت کنترل علتیم الرژی بکاهد. از انجایی که کنژکتیویت بهاره و اتوپیک با اختلالات ناتوان کننده چشمی همراه هستند اگر به تشخیص انها مشکوک هستیم باید به چشم پزشک ارجاع شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید