آمادگی لازم برای سونوگرافی واژینال

0
29,206
634184.jpeg alt_text
634184.jpeg caption

به دنبال پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی، گام بزرگی در جهت تشخیص زودرس و دقیق بیماری ها برداشته شده است. امروزه میتوان به کمک یافته های پاراکلینیک (آزمایشگاه و تصویربرداری) قبل از وقوع عوارض بیماریها آنها را تشخیص داد و شرایط بالینی بیمار را مورد ارزیابی قرار داد. یکی از روش هایی که به طور گسترده در پزشکی از آن استفاده میشود، سونوگرافی می باشد. سونوگرافی در واقع روشی هست که در آن از امواج فراصوت برای بررسی بافتهای نرم عضلات، تاندون ها و احشای داخل شکم و… استفاده میشود. این امواج به بافت ها برخورد کرده و مجدد برمیگردد و دستگاه این امواج را به صورت تصویر رادیولوژیک بر روی صفحه نمایشگر، نشان می دهد‌.

انواع سونوگرافی واژن

استفاده از سونوگرافی در تشخیص بیماری های زنان و سیستم تناسلی کار برد زیادی دارد. برای این منظور دو نوع سونوگرافی وجود دارد:

1. سونوگرافی که پروب دستگاه روی سطح پوست در ناحیه شکم گذاشته میشود.

2. نوع بعدی سونوگرافی بوده که از داخل اندام های بدن شامل رحم و تخمدان سرویکس را بررسی میکند و پروب دستگاه در داخل واژن قرار میگیرد. به این نوع سونوگرافی ترانس واژینال گفته می شود. سونوگرافی واژینال در موارد ناباروری به منظور بررسی ساختار رحمی، در خونریزی های واژینال، بررسی کیست های تخمدانی و تشخیص حاملگی های خارج رحمی توصیه میشود. در خانم های باردار نیز در مواردی همچون نارسایی سرویکس، بررسی ناهنجاری های جفت و ضربان قلب جنین و.. مورد استفاده قرار میگیرد. طول مدت انجام این سونوگرافی، حدودا نیم ساعت می باشد.

 

روش انجام سونوگرافی واژینال

انجام این نوع سونوگرافی درد واضحی ندارد اما با توجه به اینکه پروب دستگاه در داخل واژن قرار میگیرد ممکن هست حین جستجوی سونوگرافی و چرخاندن و جابه جا کردن پروب در واژن، فرد احساس ناراحتی کند. بر خلاف سونوگرافی معمولی که توصیه میشود مثانه پر باشد، قبل از انجام این نوع سونوگرافی لازم هست مثانه کاملا خالی باشد. این روش معمولا 15 تا 30 دقیقه به طول می انجامد و بعد از آن فرد قادر به از سرگیری فعالیت های روزمره خود خواهد بود. البته احتمال مشاهده لکه بینی به دلیل استفاده از روغن های لوبریکانت و پارگی مویرگ های کوچک در رحم به عنوان عوارض سونوگرافی واژینال وجود دارد. 

 

بهترین زمان سونوگرافی واژینال 

بهتر هست این سونوگرافی در دوران قاعدگی انجام نشود و اگر تامپون واژینال استفاده می شود، قبل از سونوگرافی خارج شود. در صورتی که سونوگرافی ترانس واژینال در زمان پریودی انجام شود، بهترین زمان برای انجام آن روز پنجم از قاعدگی است. بطور کلی رابطه زناشویی و نزدیکی قبل از انجام سونوگرافی واژینال تاثیری بر روی نتیجه این تست نخواهند داشت. 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید