آیا انگل توکسوپلاسموز موجب نازایی می شود؟

0
6,590
683640.jpeg alt_text
683640.jpeg caption
  • آیا توکسوپلاسموز موجب نازایی می شود؟

توکسوپلاسموز بیماری است که توسط انگل تک یاخته توکسوپلاسموز گوندی ایجاد می گردد.این انگل در بیشتر کشورها حدود ده درصد و در کشورهای استوایی حدود ۹۵ درصد افراد را آلوده کرده است. اما این انگل بطور ناشایعی باعث ایجاد بیماری و بروز علایم  در فرد می شود.تنها افراد خاصی دچار عوارض و علایم ناشی از این انگل می شوند که شامل جنین ها، نوزادان و افراد با ایمنی ناقص هستند.در حدود ۱۰-۲۰% از زنان باردار مبتلا به این انگل علامت دار می شوند. شایعترین علامت آن تورم غدد لنفاوی و تب است.

اگر فردی در طول زندگی خود با این انگل در تماس باشد نسبت به آن ایمنی نسبی پیدا می کند.

راه های انتقال انگل به بدن انسان چیست؟

تغذیه فراورده های حیوانی نقش بزرگی در انتقال توکسوپلاسما دارد بویژه مصرف گوشت خام و خوب پخته نشده گوسفند که خطر اصلی انتقال بیماری را می توان مربوط به آن دانست.

از راه های دیگر انتقال می توان به تماس با مدفوع حیوان آلوده به این انگل خصوصا گربه نام برد.نکته این که دست زدن به گربه یا موی گربه باعث انتقال بیماری نمی شود.

مصرف شیر غیر پاستوریزه آلوده به این انگل، خصوصا شیر بز نیز می تواند باعث انتقال انگل شود.

هنگام بارداری این انگل از راه جفت به جنین منتقل می گردد

در پیوند عضو نیز اگر عضو اهدا شده دارای این انگل باشد، میتواند آن را به فرد دریافت کننده منتقل کند

خانم‌ها‌ی بارداری که در روستاها زندگی می‌کنند، بهتر است در دوران بارداری از دست زدن به گوسفندان و بره‌های آنها خودداری کنند. چون یکی از شایعترین داه های انتقال این انگل توسط گوسفندان است.

اثرات انگل توکسوپلاسموز بر روی بارداری چیست؟

اگر زن بارداری که پیش از بارداری یک بار در طول عمر خود به این انگل آلوده شده باشند از آنجایی که نسبت به آن ایمن شده اند حتی با تماس با گوشت و مرغ و یا مدفوع آلوده گربه نیز خود و نوزادشان در معرض خطر نخواهند بود. اما اگر در طول عمر خود با این انگل تماس نداشته باشد  در   دوران بارداری در صورت ابتلا به این انگل می توانند بسته به سن جنین با خطرات سقط و یا بروز اختلالات مختلفی در جنینشان مواجه باشند و به همین دلیل این افراد می بایست از تماس با گوشت و مرغ بدون استفاده از دستکش، خوردن استیک یا کباب و همبرگر که گوشتشان کم پخته باشد و خوردن سبزیجات  و میوه هایی که ضد عفونی نشده بپرهیزند. همچنین از  تماس با مدفوع گربه  و خاک باغچه خودداری کنند.

اگر مادر قبل از بارداری مبتلا شده باشد ریسک عفونت جنینی کم است.اگر مادر حین بارداری به این انگل آلوده شود، ممکن است این انگل از راه جفت به جنین منتقل شود و دچار عوارضی در جنین شود. شایعترین عوارض آن آسیب به شبکیه، مشکلات مغزی و تشنج است. از جمله علایم دیگر آن می توان از تب، بزرگی اعضای داخلی شکم، زردی و سر کوچک نام برد. سقط جنین نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصص زنان وزایمان نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید