ناباروری در مردان

0
1,315
ناباروری در مردان

ناباروری در مردان و کمبود اسپرم

بر اساس مطالعات صورت گرفته، در حالتی که میزان اسپرم مردان کم تر از میزان طبیعی باشد، یعنی از 15 میلیون در هر میلی لیتر کم تر باشد، فرد دچار ناباروری در مردان است.

استفاده از موادی که روی رشد سالم و بهبود تعداد اسپرم ها اثر می گذارند به درمان ناباروری در مردان کمک می کند. برای مثال، عواملی که باعث افزایش میزان تستوسترون می شوند، روی کیفیت و تعداد اسپرم ها نیز اثر مثبت دارند.

روش افزایش اسپرم

در اکثر موارد، ورزش کردن و خواب کافی، باعث افزایش اسپرم می شود. ترک سیگار در مردانی که سیگار می کشند باعث بهبود تعداد و کیفیت اسپرم ها می شود. در مواردی که استفاده از روش های غیرداروئی در این زمینه مؤثر واقع نشد، باید از داروهای تقویت کننده اسپرم استفاده شود.

راه های درمان کمبود اسپرم و ناباروری در مردان

در ادامه به معرفی راه های درمان کمبود اسپرم پرداخته شده است:

  • درمان غیرداروئی

رعایت نکات زیر می تواند به درمان ناباروری در مردان کمک کند:

  • ورزش و کاهش وزن

در اکثر مطالعات نشان داده شده که ورزش کردن و کاهش وزن باعث افزایش تعداد اسپرم ها می شود.

  •  کاهش استرس

استرس باعث می شود که بدن انرژی خود را برای زنده ماندن ذخیره کند و به سایر فعالیت ها، از جمله تولیدمثل توجه کم تری داشته باشد. کاهش استرس باعث می شود که بدن به روال عادی خود بازگردد و تعداد اسپرم ها افزایش پیدا می کند.

ناباروری در مردان

 

  • ترک الکل و مواد مخدر

در برخی از مطالعات، نشان داده شده که مصرف الکل، ماریجوانا و کوکائین، باعث کاهش تولید اسپرم می شود، بنابراین کنار گذاشتن این مواد می تواند اثر مثبتی بر تعداد اسپرم ها داشته باشد.

  • قطع برخی از داروها

گاهی مصرف برخی از داروها همچون آنتی بیوتیک ها، ضدالتهاب ها، ضدآندروژن ها، کورتیکو استروئیدها، تستوسترون اگزوژنز (بیرونی)، متادون و داروهای ضد روان پریشی، به طور موقت باعث کاهش تولید اسپرم می شوند، بنابراین قطع مصرف این داروها باعث می شود که تولید اسپرم به حالت طبیعی بازگشته و کیفیت و تعداد آن بهبود پیدا کند.

  • پرهیز از قرار گرفتن در محیط های آلوده

قرار گرفتن در محیط های آلوده مانند هوای آلوده، و تماس با مواد شیمیایی و سموم موجود در محیط، باعث کاهش کیفیت و تعداد اسپرم ها می شود. بنابراین پرهیز از قرار گرفتن در این محیط ها، به بهبود کیفیت و تعداد اسپرم ها کمک می کند.

  • پرهیز از مواد غذایی حاوی استروژن گیاهی

مصرف زیاد موادی همچون سویا و کنسرو، به دلیل داشتن استروژن های  گیاهی، باعث کاهش تعداد تستوسترون، کاهش تولید اسپرم و کاهش قدرت باروری در مردان می شود.

  • درمان های خوراکی

یکی از بهترین راه ها برای افزایش تعداد اسپرم ها، مصرف مواد غذایی مفید برای اسپرم ها، همچون گردو، مرکبات، غلات کامل، ماهی ها، لبنیات، شکلات تلخ، سیر، موز، زردچوبه، گیاهان برگدار مانند: اسفناج، کلم بروکلی، مارچوبه، جینسینگ، دانه ها و آجیل ها است.

 

ناباروری در مردان

  • مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان

مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان همچون ویتامین  C، E، گلوتاتیون، ال کارنیتین، سلنیوم و کوآنزیم Q10، باعث مقابله با رادیکال های آزاد شده و مانع از آسیب دیدن سایر سلول ها می شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته، مصرف این مواد باعث بهبود تعداد اسپرم ها و درمان ناباروری در مردان می شود.

  • مصرف چربی های سالم

بر اساس مطالعات صورت گرفته، مصرف چربی های سالم همچون امگا 3 و امگا 6، باعث رشد غشای اسپرم ها و افزایش تعداد آن ها شده و مصرف چربی های ناسالم که حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند، باعث کاهش تعداد اسپرم ها می شود.

  • مصرف فولات و روی

بر اساس مطالعات صورت گرفته، مصرف مواد غذایی حاوی فولات و روی، و یا استفاده از مکمل های غذایی این عناصر، باعث بهبود سلامتی اسپرم ها و افزایش غلظت و تعداد آن ها و همچنین درمان ناباروری در مردان می شود.

  • مصرف ویتامین D و کلسیم

بر اساس مطالعات صورت گرفته، کمبود ویتامین D با کاهش تعداد اسپرم ها در ارتباط است.

درمان های سنتی ناباروری در مردان

ناباروری در مردان

برخی از افراد ترجیح می دهند به جای استفاده از داروهای شیمیایی، از درمان های سنتی و طبیعی برای حل مشکلات خود استفاده کنند. استفاده از مواد و دمنوش های گیاهی زیر، باعث تقویت، بهبود کیفیت و تعداد اسپرم ها می شود:

  • چای سبز

مصرف چای سبز به دلیل داشتن پلی فنول و فعالیت آنتی اکسیدانی، موجب بهبود کیفیت اسپرم و درمان ناباروری در مردان می شود.

  • شنبلیله

استفاده از شنبلیله، به سلامت اسپرم ها کمک کرده و باعث افزایش کیفیت منی و تعداد اسپرم ها می شود.

  • جینسینگ

استفاده از جنسینگ یکی از درمان های سنتی اختلالات جنسی است. بر اساس مطالعه صورت گرفته در این زمینه، استفاده از این گیاه، باعث افزایش تعداد

  • مخلوط عسل‌

مصرف مخلوطی از ژله رویال و گرده زنبور عسل، همراه با شیر، به درمان ضعف اسپرم ها و ناباروری در مردان کمک می کند.

  • مخلوط بادام و آجیل با عسل‌

مصرف چند بار از این مخلوط در طی روز به سلامتی بدن و تقویت اسپرم ها و درمان ناباروری در مردان کمک می کند.

  • مخلوط گرده خرما با عسل‌

مصرف روزانه این معجون باعث تقویت اسپرم ها می شود.

  • درمان دارویی

در صورتی که استفاده از روش های فوق اثری بر کیفیت و تعداد اسپرم ها نداشت، استفاده از روش درمان دارویی آغاز می شود.

برای تقویت اسپرم ها از داروهایی همچون سروفن، فولی تروپین آلفا یا گونال اف، آنتی بیوتیک جهت رفع عفونت های مجاری تناسلی و ادراری، کوراگون یا پرگنیل، لتروزول و آندروژن های بیرونی استفاده می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص اورولوژی ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید