اهمیت سلامت اسپرم در باروری

0
1,953
597135.jpeg alt_text
597135.jpeg caption

یکی از مسائلی که بر احساسات و همچنین روابط افراد تأثیر می‌گذارد رابطه جنسی است و سلامت اسپرم از قدیم به مفهوم مردانگی مرتبط بوده است اگرچه این موضوع شاید مهم نباشد اما باعث می شود که سلامت اسپرم یک مسئله‌ای چالش برانگیز در سلامت روابط جنسی افراد به شمار آید بر اساس مطالعه ای که حدود ۴۳ هزار مرد در جهان انجام شد تعداد اسپرم مردان از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۱ کاهش چشمگیری داشت.

 

 

سلامت اسپرم

ناباروری مردان

ناباروری فقط مشکل زنان نیست یک سوم موارد عامل مردان باعث ناباروری میشود به همین علت سلامت اسم اهمیت خاصی دارد کیفیت اسپرم یک نقش مهم در سلامت جنسی و همینطور بارداری وحتی سلامت جنین بازی می‌کند. بر اساس مطالعاتی که روی موش‌ها انجام شده استرس و چاقی در موش های نر باعث شد که ژن موجود در اسپرم تغییر کند نتیجه موش های متولد شده چاقتر و استرسی تر بودن البته موضوع در انسان ها همچنان قابل بررسی است

 

 سلامت اسپرم شامل موارد مختلفی می شود 

۱. تعداد یا حجم، تعداد اسپرم سالم حدود ۱۵ میلیون یا بیشتر در هر سی سی مایع منی می باشد هر چقدر تعداد بیشتر باشد احتمال باردار شدن زن بیشتر خواهد بود .

۲. حرکت، تمامی اسپرم ها حرکت کافی ندارند و این مسئله نرمال است حدود ۴۰ درصد یا بیشتر از آن ها باید حرکت مناسب داشته باشند تا بتوانند تخمک را بارور کند 

۳.شکل، اسپرم سالم سر گرد و دم های بلند و محکم دارد. باید شکل اسپرم متناسب باشد تا بتواند یک تخمک را بارور کند.

راه های مختلف وجود دارد تا مردان بتوانند اسپرم سالم داشته باشند به چند نکته در این مطلب اشاره شده است خوردن مواد غذایی مناسب می توانید سلامت اسپرم خود را تضمین کنید افرادی که رژیم غذایی غربی دارند و شامل گوشت های فرآوری شده غلات شیر و لبنیات شیرینی غذاهای آماده پیتزا اغلب حرکت اسپرم ضعیف تری دارند در حالی که افرادی که رژیم غذایی هاویه مرغ ماهی سبزیجات میوه و غلات کامل می کنند حرکت اسپرم قوی تری دارند توصیه می شود غذاهای آماده را کمتر مصرف کنید و گوشت کم چرب و غذاهای غنی شده را جایگزین کنید اسپرم برای که سلامت خود نیاز به ویتامین b۱۲ ویتامین c دارد که در در ماهی لبنیات سیب زمینی مرکبات گوجه‌فرنگی بریها اسفناج وجود دارند مواد غذایی حاوی ویتامین c تعداد اسپرم را می توانند طی چند ماه دوبرابر کنند مصرف مغزها همیشه با سلامت جنسی ارتباط مستقیم داشته. مردانیکه بادام گردو و فندق طی دو هفته مصرف کرده بودند حدود ۱۶ درصد افزایش تعداد اسپرم داشتند. لیکوپن موجود در در گوجه فرنگی و هندوانه مواد اکسیدان را از بدن خارج می کنند و باعث می شود تا اد و حرکت اسپرم و همچنین DNA اسپرم سالم بماند فعالیت بدنی منظم هم به سلامت است اما کمک می کند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص اورولوژی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید