آیا شما فوبیا یا هراس خاصی دارید؟

0
1,443
762358.jpeg alt_text
762358.jpeg caption

فوبىا يا هراس، از اختلالات اضطرابيست که انواع مختلفی دارد و به نوعی به ترس های شدید و غیر عقلانی اشاره می کند که افراد ممکن است به آن ها دچار شوند. شايعترين نوع فوبیا، هراس ساده يا خاص است. يعنى ترس از مواجهه با يك موضوع خاص که فرد در صورت روبرو شدن با آن دچار واكنش اضطرابى و حتى حمله شديد عصبی، تپش قلب و افت فشار خون مى‌شود.

تفاوت ترس معمولی با فوبیا

در ترس افراد ممکن است به صورت لحظه ای دچار احساس اضطراب شوند و این نگرانی ممکن است بعد از گذشت دقایقی برطرف گردد. اما همانطور که گفته شد مبتلایان به این شرایط کمتر قادر به کنترل شرایط جسمانی و روحی خود می باشند و ممکن است به زمان زیادی برای مدیریت کردن آن نیاز داشته باشند.

انواع فوبیا

ترس از ارتفاع، برخى جانوران مثل مار، سگ، گربه، سوسك و موش يا ترس از خون مثال‌هايى از اين نوع هراس هستند.

علائم فوبیا

فوبی بیشتر به صورت حملات پانیک خود را نشان می دهد. برخی از علائمی که ممکن است به دنبال هراس یا فوبی تجربه کنند عبارتند از:

عدم تعادل

احساس سبکی سر و سرگیجه

تعریق

افزایش ضربانات قلب

تنگی نفس

لرز

مشکلات گوارشی مانند ناراحتی و درد معده

درمان فوبیا

رفتار درمانى با مواجه كردن كم كم فرد با عامل ايجاد فوبى و تجويز داروهاى ساده ضداضطراب اصول اوليه درمان اين نوع فوبى هستند.

اگر برای مقابله با ترس های خود نیازمند دریافت مشاوره های دقیق تری هستید هم اکنون می توانید از طریق سامانه طبینجا از روانشناسان ما نوبت خود را دریافت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید