درباره تداخلات دارویی چه می‌دانید؟

0
1,472
613395.jpeg alt_text
613395.jpeg caption

حتما درباره تداخلات داروها با هم شنيده‌ايد. اينكه مصرف يک دارو ممكن است اثر داروى ديگر را افزایش یا کاهش داده و يا باعث افزايش بعضى الكتروليت‌ها در خون می شوند. اگر فقط یک نوع دارو مصرف کنید مسئله آسان است اما اگر مقدار زیادی دارو مصرف کنید، با افزودن داروهای جدید به داروهای قبلی، اوضاع پیچیده تر می شود و مکمل ها را نیز فراموش نکنیم. در عین حال، باید از برخی ترکیبات غذایی که باعث تداخلات دارویی می گردند نیز آگاه باشید.

مطالعه کنید: مواد غذایی که تاثیر داروها را از بین می برد

خطرناکترین تداخل دارویی

به عنوان مثال بعضى از داروهاى ضدتشنج اثر قرص‌هاى جلوگيرى از باردارى رو كاهش می دهند و به همين علت توصيه مى‌شود زنان مبتلا به صرع حتما درباره دوز داروهای ضد بارداری با متخصص مغز و اعصاب صحبت كنند. مصرف بعضى مواد غذايى هم ممكن است اثر برخى داروها رو کاهش دهد. بيمارى كه براى رقیق شدن خون بايد دارويى مثل وارفارين استفاده كند بهتر است موادى كه حاوى ويتامين K هستند مثل كاهو، كلم و گوجه فرنگى كمتر مصرف نماید چون اين مواد باعث غليظ شدن خون مى‌شوند. به طور کلی:

گریپ فروت و استاتین ها

در واقع مصرف گریپ فروت با داروهای استاتین مانند لیپیتور خطرناک است. آب گریپ فروت با آنزیمی که مسئول مستقیم تجزیه داروهای استاتین در بدن است رقابت می کند. آنزیم CYP3A4 در کبد و روده کوچک وجود دارد و در ترکیب با آب گریپ فروت، سطح بالاتری از دارو در جریان خون آزاد می گردد و می تواند عوارض جانبی مانند درد و ضعف عضلانی را تشدید نماید.

داروهای ضد افسردگی و متادون

داروهای ضد افسردگی و متادون با هم می توانند یک مشکل واقعی باشند. هر دارو می تواند اثر آرام بخشی داروی دیگر را افزایش دهد.

وارفارین و آسپرین با جینسینگ

داروهای رقیق کننده خون نباید با جینسینگ به صورت همزمان مصرف شوند چرا که اثرات دارویی آن ها را تقویت می کنند.

داروهای فشار خون و ضد گرفتگی بینی

اگر تحت مصرف داروهای فشار خون هستید و یا به طور ناگهانی فشار شما بالا رفته نباید با دکونژستان ها به صورت همزمان این داروها را مصرف نمایید.

آب پرتقال و آنتی هیستامین ها

آب پرتقال اگر چه خواص فوق العاده ای برای بدن دارد ولی اثرات آنتی هیستامین ها را کاهش می دهد، بنابراین احتمال افزایش آلرژی ها وجود دارد.

اگر نیازمند دریافت یک وقت اینترنتی از متخصصین سم شناسی هستید، هم اکنون می توانید از طریق سامانه طبینجا نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید