آیا مصرف بعضی مواد غذایی باعث ایجاد جوش می‌شوند؟

0
1,581
61687.jpeg alt_text
61687.jpeg caption

جوش‌ها به دلیل مشکلات هورمونی، عدم رعایت بهداشت، چربی صورت و افزایش باکتری‌ها ایجاد می‌شوند. آکنه ها یک بیماری شایع پوستی است که حدود 10 درصد از مردم جهان را درگیر کرده است. عوامل زیادی در تولید آکنه ها نقش دارند از جمله سبوم (چربی تولید شده از غدد چربی) و کراتین، باکتری های آکنه ساز، هورمون ها، منافذ مسدود شده پوستی و التهاب.

ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه ها بحث برانگیز بوده است. هیچ مطالعه‌ای تاثیر خوردن مواد غذایی مثل شکلات، سیب زمینی سرخ شده، نوشابه و چیپس در ایجاد جوش‌ رو ثابت نکرده است ولی تحقیقات اخیر حاکی از این مطلب بوده که رژیم غذایی می تواند نقش بسزایی در تولید آکنه ها داشته باشد.

مواد غذایی ایجاد کننده جوش

عمده سوالاتی که در بین افراد جوان مطرح می شود این است که چه مواد غذایی باعث جوش زدن صورت می شود؟ و یا به طور کلی چه چیزهایی بخوریم تا جوش نزنیم؟ برای پاسخ به این پرسش ها بهتر است در هنگام انتخاب مواد غذایی به نکات زیر توجه کنید:

غلات و قندهای تصفیه شده

غذاهای غنی از قندهای تصفیه شده و آرد سفید همانند ماکارونی، نان، کراکر، برنج سفید، نوشیدنی های قند دار و شکر و قند می توانند به سرعت قند خون را افزایش دهند. این افزایش باعث آزاد شدن هورمون انسولین می گردد. انسولین باعث آزاد شدن هورمون های آندروژن و افزایش فاکتور رشد شبه انسولین 1 (IGF-1) می شود. این امر با رشد سریعتر سلولهای پوستی و افزایش تولید سبوم به ایجاد آکنه کمک می کند.

محصولات لبنی

دو مطالعه نشان داده است که بزرگسالانی که مرتباً شیر یا بستنی مصرف می کنند چهار برابر بیشتر دچار آکنه می شوند. با این حال، مطالعات انجام شده تاکنون با کیفیت بالا نبوده است.

فست فود

اقلام فست فود، مانند برگر، ناگت، هات داگ، سیب زمینی سرخ کرده، نوشابه های گازدار و میلک شیک، پایه اصلی یک رژیم غذایی معمول غربی هستند و ممکن است به عنوان غذاهای جوش آور شناخته شوند. محققان بر این باورند که به احتمال زیاد این غذاها می توانند بر روی بیان ژن ها تاثیر بگذارند اما این دلایل هنوز به اثبات نرسیده است.

غذاهای غنی از چربی های امگا 6

عدم تعادل اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 بدن را به حالت التهابی سوق می دهد، که ممکن است شدت آکنه را بدتر کند. برعکس، مکمل اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است سطح التهاب را کاهش دهد و مشخص شده است که شدت آکنه را کاهش می دهد و به عنوان یک رژیم غذایی برای جوش نزدن به حساب می آیند. با این حال به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

 غذاهایی که نسبت به آنها حساس هستید

گفته شده است که آکنه، در اصل، یک بیماری التهابی است. بنابراین غلظت بالای مولکول های پیش التهابی در بدن ممکن است که آکنه را تشدید کند. در حالی که به نظر می رسد ارتباطی بین التهاب و آکنه وجود دارد، اما هیچ مطالعه ای مستقیماً نقش خاص حساسیت های غذایی را در ایجاد آن بررسی نکرده است.

برای دریافت نوبت اینترنتی با متخصصین پوست و مو می توانید از طریق سامانه طبینجا هم اکنون اقدام نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید