مواد غذایی که تاثیر داروها را از بین می برد

0
4,682
373328.jpeg alt_text
373328.jpeg caption

بسیاری از مواد غذایی می‌توانند با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند و اثر آنها را کمتر یا زیادتر کنند. به‌همین خاطر همیشه به یاد داشته باشید، علاوه بر اینکه پزشک خود را برای جلوگیری از تداخل دارویی از سایر داروهای مصرفی خود آگاه میکنید، از او درباره نحوه مصرف صحیح دارو، زمان مناسب مصرف، هشدارها و تداخل مواد غذایی احتمالی با داروی تجویزی نیز سوال کنید. در این مقاله به ذکر شایعترین مواد غذایی که با مصرف داروها تداخل پیدا می‌کنند و اثر آنها را از بین می برند می پردازیم.

• گریپ فروت

گریپ‌فروت و برخی از خویشاوندان آن مانند پرتقال تلخ، تانجلو و پومیلو یا دارابی حاوی گروهی از مواد شیمیایی هستند که فورانوکومارین‌ها نام دارند، فورانوکومارین‌ها کارکرد طبیعی CYPها را مختل می‌کنند و به این ترتیب ممکن است میزان‌های خونی بیش از ۸۵ داروی گوناگون را بالا ببرند و باعث عوارض جانبی شوند. این میوه باعث تغییر روشی می شود که سلول های خاص روده داروها را دریافت و جابه جا می کنند و می تواند 50 دارو را تحت تاثیر قرار دهد. گریپ فروت می تواند تاثیر برخی داروها مانند فکسوفنادین برای درمان آلرژی را کم کرده و تاثیر برخی دیگر را قوی تر کند از جمله مواردی مانند آتورواستاتین که کلسترول را کاهش می دهد. تاثیر گریب‌فروت بر این دارو می‌تواند با فقط یک لیوان آب گریب‌فروت به وجود آید و یک تا سه روز به طول انجامد. این اثرات ممکن است در گروهی کوچکی از افراد بسیار وخیم باشد .

مواد غذایی که تاثیر داروها را از بین می برد

پیشنهاد مطالعه: کدام داروها را باید ناشتا مصرف کرد؟

• شیر

بهتر است که فاصله زمانی مناسب بین خوردن شیر و دارو رعایت شود زیرا این فرآورده لبنی می تواند پردازش آنتی بیوتیک های خاص را برای بدن مشکل کند، مواد معدنی موجود در شیر مانند کلسیم و منیزیم همراه با پروتیین کازئین بخشی از علل ایجاد این مشکل است اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید حتما درباره غداها و یا نوشیدنی هایی که باید از مصرف آن ها خودداری کنید اطلاعات کسب کنید همچنین خوردن شیر با قرص و دارو میتواند موجب ایجاد مشکلات گوارشی مانند سوزش معده و رفلاکس شود. خوردن دارو با شیر به هیچ وجه انتخاب صحیحی نیست و دارو بدون شک باید با آب مصرف شود تا تداخل دارویی و مشکلات دیگر به وجود نیاید.

• شیرین بیان

شیرین بیان که برخی به عنوان دارو گیاهی برای هضم غذا و یا طعم دادن به غذا استفاده می کنند، شامل  ماده شیمیایی گلیسیریزین میباشد که این ماده میتواند اثر برخی داروها از جمله سیکلوسپورین را که باعث می شود افرادی که پیوند کلیه انجام داده اند عضو پیوندی را رد نکنند، ضعیف کند. در افرادی که دارای فشار خون استفاده می کنند نیز نباید بطور همزمان استفاده شود.

• شکلات

شکلات تلخ می تواند اثرات دارو هایی را که باعث آرامش و یا خوابیدن می شود مانند زولپیدم تارتارات را ضعیف کند. همچنین می تواند قدرت برخی از دارو های محرک مانند متیل فتیدیت را افزایش دهد. اگر از یک مهار کننده MAO که برای درمان افسردگی است استفاده می کنید می تواند فشار خون شما را به طور خطرناکی بالا ببرد.

• مکمل آهن

مکمل آهن می تواند اثرات لوتیروکسین را کاهش دهد. دارویی که وقتی بدن به اندازه کافی هورمون تیرویید تولید نمی کند به بدن این هورمون را می دهد. اگر از این دارو و مولتی ویتامین استفاده می کنید بررسی کنید که آیا ویتامین دارای آهن است یا خیر. اگر به مکمل آهن نیاز دارید از پزشک خود در مورد مصرف مکمل و داروی خود مشورت بگیرید. همچنین قرص های ضد بارداری از آنجایی که میزان خونریزی زمان قاعدگی را کم می کنند، به ذخیره آهن در بدن کمک می کنند. بهتر است قبل از مصرف مکمل آهن با یک پزشک مشورت نمایید و با انجام آزمایش مربوطه ببینید آیا به مکمل نیاز دارید یا خیر.

• الکل

الکل باعث می شود برخی از داروها از جمله برخی داروها ی فشار خون و قلب کم اثر یا حتی بی فایده شوند. الکل همچنین می تواند اثر برخی داروها را قوی تر کرده و یا عوارض جانبی خطرناکی را ایجاد نماید. همچنین ترکیب الکل و دارو می تواند موجب علائمی شود که از موارد جزئی مانند حالت تهوع تا عوارضی پیچیده‌تر مانند آسیب دیدگی اندام، خونریزی معده، دشواری در تنفس و حتی مرگ را شامل می شوند.

• ویتامین کا

اگر داروی وارفارین که برای درمان و جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود مصرف می کنید از میزان ویتامین کای دریافتی خود آگاه باشید. این ویتامین میتواند داروی رقیق کننده خون را کم اثر کرده و شما را در معرض خطر بیشتری برای لخته شدن خون قرار دهد که موردی خطرناک است کلم بروکلی کلم بروکسل کلم پیچ جعفری و اسفناج از رایج ترین مواد غذایی سرشار از ویتامین کا هستند سعی کنید هر روز مقدار یکسانی از این مواد غذایی را مصرف نمایید تا میزان وارفارین در خون شما ثابت بماند.

• جینسینگ

با این که داروهای گیاهی بی خطر هستند اما در صورت استفاده نادرست و بیش از اندازه ، موجب آسیب هایی می شوند این ماده نیز می تواند اثرات ضدانعقادی وارفارین را کاهش دهد و در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند هپارین یا آسپرین و همچنین داروهای ضد التهاب غیر استروییدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسین جینسینگ می تواند احتمال خونریزی داخلی را در شما بیشتر نماید. اگر از مهار کنندهای  MAO استفاده می کنید جنسینگ میتواند باعث سر درد مشکلات خواب، بیش فعالی و عصبی شدن شود. استفاده از این گیاه در افراد دیابتی توصیه نمی شود زیرا منجر به تطبیق دوز انسولین آنها می گردد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

5/5 - (10 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید