ارتباط سندرم التهابی چند سیستمی یا MIS با کرونا ویروس

0
975
151963.jpeg alt_text
151963.jpeg caption

پاندمی ویروس کووید 19 باعث درگیری مردم سراسر جهان شده است و هرروز امار جان باختگان افزایش پیدا میکند. ابتلا به این بیماری یکی از بزرگترین نگرانی های موجود در جامعه شده است. متاسفانه این بیماری با علایم اختصاصی ظهور پیدا نمیکند و تشخیص ان نیز مشکل است. با توجه به اینکه خیلی از افراد جامعه بدون علامت و فقط ناقل ویروس کووید 19 هستند احتمال انتقال بین فردی بسیار زیاد است. یکی از علل افزایش روزافزون امار ابتلا به بیماری نیز همین مسئله می باشد. 

علایم بیماری سندرم التهابی چند سیستمی یا MIS با کرونا ویروس

همانطور که اشاره شد نکته جالب توجه در رابطه با این ویروس تنوع تظاهرات ان در افراد مختلف است. علام ویروس کووید 19 ابتدا با تظاهرات پوستی شروع شد و سپس به سمت درگیری گوارشی ، پوستی و درگیری سیستم های مختلف بدن از جمله قلب و کلیه در افراد مختلف پیش روی کرد.  تظاهر ویروس کووید 19 در اطفال معمولا بصورت خفیف تا بدون علامت است. گاهی در برخی از کودکان مجموعه  علایمی ایجاد می شود که تحت عنوان سندرم التهابی چند سیستمی نامگذاری شده است. در حقیقت سندرم التهابی چند سیستمی نامگذاری جدیدی است که برای مجموعه علایم ایجاد شده توسط ویروس کووید 19 در کودکان استفاده  شده است.  سندرم التهابی چند سیستمی بیماری است که میتواند چندین ارگان در بدن از جمله قلب، کلیه و ریه و… را درگیر کند و گاهی حالت کشنده داشته باشد. ابتدا حالاتی که درکودکان ایجاد میشد تحت عنوان سندرم کاوازاکی نامیده شد ولی بعدها متوجه شدند که تفاوت هایی بین سندرم کاوازاکی و بیماری MIS وجود دارد. این بیماری احتمالا واکنش بدن نسبت به ویروس کووید 19 می باشد و از نظر بالینی ممکن است یک بیماری ایمونولوژیکی باشد. 

علایم این سندروم درافراد مختلف متفاوت است اما شایعترین علایم شامل موارد زیر است:

  • تب بیش از 3 روز که در همه موارد وجود داشته
  • ضایعات و بثورات پوستی 
  • کنژکتیویت یا قرمزی قسمت سفیدی چشم
  • افت شدید فشار خون
  • در آزمایشات مارکرهای التهابی از جمله ESR، CRP، Procalcitonin افزایش یافته است.
  • درگیری قلبی بصورت التهاب شدید بافت عضله قلب، دریچه ها و حتی پرده اطراف قلب و گاهی حتی علایمی شبیه سکته قلبی 
  • اختلالات خونی و انعقادی مثل افزایش PT

علایم گوارشی شامل تهوع استفراغ اسهال و حتی دردهای شکمی

  • تب معمولا در همه موارد وجود داشته و بعد از ان از شایعترین علایم میتوان به علایم گوارشی اشاره کرد. 
  • اکثر کودکان مبتلا جنس مذکر داشتند. 
  • این کودکان معمولا از سایر جهات سالم هستند و علت دیگری برای علایم انها یافت نمی شود. هم چنین تست انتی بادی و حتی PCR کووید 19 در این کودکان مثبت است. 

هنوز اطلاعات ما در رابطه با این بیماری بسیار اندک است و این بیماری با وجود شیوع بسیار زیاد ویروس کووید 19 بسیار نادر است. 

 نیاز به بستری و دریافت مراقبت های ویژه در بیمارستان

معمولا این طیف از بیماری نیاز به بستری و دریافت مراقبت های ویژه در بیمارستان دارد. بیماری در بسیاری از موارد قابل درمان بوده و بیماران تحت درمان با کورتون، ایمونوگلوبولین داخل وریدی و گاهی پلاسمای افراد مبتلا قرار می گیرند. امید است با رعایت نکات بهداشتی امار ابتلا کاهش پیدا کند و با کمک همدیگر این ویروس را ریشه کن کنیم.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص عفونی ما نوبت بگیرید. 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید