ازدواج سفید و آسیب های آن

0
2,447
752116.jpeg alt_text
752116.jpeg caption

در چند دهه اخیر الگوی روابط جنسی در جهان تغییرات فراوانی داشته و اکنون نیز ایران با تحولات چشمگیری رو به روست. تحقیقات نشان می دهد که رابطه جنسی پیش از ازدواج در ایران در حال افزایش است. یکی از گونه هاي جدید روابط، روابط مبتنی بر هم خانگی یا ازدواج سفید می باشد که در کلان شهرهایی چون تهران رو به افزایش است. ازدواج سفید، زندگی مشترك دو شریک جنسی بدون ازدواج با یکدیگر است. ازدواج سفید به وضعیتی گفته می شود که دو نفر در قالب زن و شوهر با یکدیگر زندگی کرده در حالی که هیچ گونه مراسم قانونی مبنی بر ازدواج برگزار نکرده باشند. این نوع ازدواج شکل رسمی ندارد، ثبت و طلاق در پی نخواهد داشت و بیش از آن که مبتنی بر تعهد رسمی باشد، بر علاقه طرفین استوار است.

علل گرایش به ازدواج سفید

ازدواج سفید

عدم آمادگی برای ازدواج و نگرانی از پیامدهاي آن، مشکلات اقتصادی، مسائل عاطفی و جنسی، نگرانی از پیامدهای طلاق، کمرنگ شدن نقش نظارتی و حمایتی خانواده، آزمودن سازگاري و ازدواج آزمایشی، بالا رفتن سطح توقعات جوانان، کمرنگ شدن ارزش های اخلاقی، افزایش تعداد دختران مجرد و زنان مطلقه، فقر، اعتیاد و بیکاری، بالا بودن هزینه هاي زندگی، تعهد مالی کمتر در رابطه، آسان تر بودن این ازدواج نسبت به ازدواج هاي رسمی و تغییر فرهنگ و نگاه نسل جوان به زندگی. ازدواج سفید و زندگی مشترك بدون ازدواج، خطرات و پیامدهای نامطلوبی را در پی دارد که در سه سطح فرد، خانواده و جامعه قابل بررسی است.

پیامدها و آسیب ها

  • هم خانگی به فقدان یک عنصر مهم و سازنده در فرایند بلوغ اشاره می کند، میل به متعهد شدن و پایبندی به تعهدات.
  • آسیب هاي دختران: کاهش فرزندآوري، کاهش شانس مادر شدن، کشیده شدن به مصرف مواد مخدر، دور شدن طرفین .
  • از شروع جدي زندگی، احساس فریب خوردگی چرا که تصورشان از این رابطه ارتباطی دائمی بوده است که منجر به ازدواج رسمی می شود.
  • وجود مشکلات رفتاری، اضطرابی و افسردگی بیشتر در این افراد از دیگر آثار مخرب این نوع رابطه هاست. زنانی که با یک مرد هم خانه هستند تقریبا چهار برابر بیشتر احتمال دارد که تحت مراقبت هاي روانپزشکی قرار گیرند. این زنان تحریک پذیرتر، مضطرب تر، نگران تر و افسرده تر از زنانی هستند که ازدواج رسمی کرده اند.
  • فرزندان حاصل از چنین ازدواجی بیشترین لطمه را متحمل می شوند چرا که چنین ازدواجی ثبت نمی شود و سرنوشت آن ها بعد از تولد مشخص نیست. بارداري هاي ناخواسته و عوارض ناشی از سقط جنین غیر قانونی از تبعات دیگر ازدواج سفید است.
  • احتمال خیانت جنسی در این نوع ازدواج، بسیار بیشتر از ازدواج رسمی است. در ازدواج سفید احتمال خیانت زنان به مردان %20 است در حالی که این احتمال در ازدواج رسمی تنها 4 % است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید