اعتیاد جنسی چیست؟

0
1,268
500364.jpeg alt_text
500364.jpeg caption

اعتیاد جنسی یا Sexual addiction نوعی از بیماری‌های روانی است که خود را با نیازی اجباری برای ارضای نیاز جنسی نشان می‌دهد. فرد فعالیت جنسی بیش از معمول دارد و علی رغم اینکه می‌داند رفتارش پیامدهای نامطلوبی به دنبال دارد، نمی‌تواند رفتار جنسی خود را کنترل کند.

انواع اعتیاد جنسی

اعتیاد به سکس شامل چند دسته از رفتارهای جنسی است:

خودارضایی مکرر و بیش از حد

استفاده از فیلم‌ها و سایت‌های پورن

اعتیاد به سکس آنلاین

رابطه جنسی با شریک‌های جنسی متعدد

اعتیاد به اینترنت

با گسترش استفاده از اینترنت، اعتیاد به سکس اینترنتی به یکی از مهمترین جنبه‌های اعتیاد جنسی تبدیل شده است. این موضوع هم شامل سکس مجازی (Cybersex) و هم دوست‌یابی آنلاین (Online dating) و رابطه جنسی با شریک‌های جنسی متعدد است. طی مطالعه ای 72 بیمار که به علت نگرانی درمورد اعتیاد جنسی اینترنتی خود به یک کلینیک روان‌پزشکی مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. سن متوسط این افراد 40 سال بود و 90 درصد آنها از یک بیماری روانی همزمان رنج می‌بردند.

علائم اعتیاد جنسی

فرد معتاد به یک رفتار جنسی :

نمی‌تواند به وسوسه جنسی «نه» بگوید

به تدریج باید میزان مصرف خود را بالا ببرد تا بتواند لذتی را که در دفعات قبلی حس می‌کرده دوباره تجربه کند

علی رغم تلاش مکرر برای ترک رفتار جنسی خود در این کار موفق نمی‌شود

ممکن است برای انجام رفتار جنسی خود به چت‌روم‌ها یا مکان‌هایی برود که از یادآوری آنها شرم‌زده می‌شود

ممکن است وقت و هزینه مالی بسیار زیادی را صرف رفتار جنسی خود کنند

در فعالیتهای روزمره، ارتباط با خانواده، و انجام مسئولیت شغلی و اجتماعی خود دچار مشکل می‌شود.

درگیر روابط جنسی پرخطر می‌شود

عواقب اعتیاد به سکس

عواقب این نوع رفتارها می‌تواند رابطه جنسی محافظت نشده و ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه جنسی، بارداری‌های ناخواسته، و افزایش احتمال استفاده از مواد مخدر روان‌گردان باشد. افراد مبتلا به این نوع اعتیاد از درگیری فکری مداوم با سکس، احساس گناه، تلاش برای فرار از افکار ناخوشایند، اعتماد به نفس پایین، و نداشتن کنترل بر جنبه‌های مختلف زندگی رنج می‌برند.

عوارض خودارضایی

خودارضایی مکرر ممکن است باعث بالا رفتن آستانه تحریک جنسی شود و تمایل فرد را برای برقراری رابطه جنسی نرمال و ارضای نیاز جنسی از این طریق کاهش دهد.

 

علت اعتیاد به سکس

افراد مبتلا به این نوع اعتیاد، گاهی از سایر بیماری‌های روانی مثل اختلال مود، افسردگی، اضطراب، اضطراب اجتماعی، اختلال بیش فعالی، و اختلال استرس پس از سانحه و اعتیاد همزمان به الکل، مواد مخدر و نیکوتین نیز رنج می‌برند.

ترک خودارضایی و اعتیاد به سکس

آموزش درست در زمینه رفتارهای جنسی می‌تواند از شکل‌گیری اعتیاد جلوگیری کند. اگر از ابتلا به اعتیاد به سکس رنج می‌برید، برای درمان به یک روانپزشک سکس‌تراپ متبحر مراجعه کنید. جلسات آنلاین انجمن‌های خودگردان که در آنها افراد مبتلا به این بیماری و افراد بهبود یافته از آن برای بهبود یافتن به یکدیگر کمک می‌کنند، برای رهایی از این اعتیاد مفید است. پیام این نوع انجمن‌ها که به افراد زیادی برای ترک خودارضایی و سکس کمک کرده اند، این است که رابطه جنسی یک رفتار اختیاری است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از سکس تراپ ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید