اقدامات لازم در زمان خونریزی بینی

0
5,325
525793.jpeg alt_text
525793.jpeg caption

بینی دارای رگهای خونی زیادی است که می تواند در صورت خشک شدن بینی ،خونریزی کند، همچنین  اگر به بینی ضربه وارد شده باشد نیز خونریزی می کند. بیشتر اوقات، یک بار خون دماغ شدن مهم نیست. اما اگر بینی شما بعد از آسیب دیدگی خونریزی کرد، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر شما یا کودکتان دچار خونریزی بینی شده اید، چند روش برای متوقف کردن آن توضیح داده شده است، به علاوه چند نکته برای پیشگیری.

چگونه جلوی خونریزی  بینی را بگیریم

 

  • اگر دچار خونریزی بینی شوید، با پنج گام سریع شما می توانید خونریزی را به حداقل برسانید  و متوقف کنید
  • به صورت عمودی بنشینید و به جلو تکیه دهید. ، کمی خم شدن به جلو ، کمک کننده است.
  • این کار از ریزش خون در گلوی شما جلوگیری می کند، که می تواند منجر به خفگی یا استفراغ شود. به جای تنفس از بینی د روی تنفس از دهان تمرکز کنید و سعی کنید آرام باشید.
  •  در گذاشتن تامپون داخل بینی عجله نکنید:
    برخی از افراد برای متوقف کردن خونریزی، دستمال یا حتی تامپون های بینی داخل بینی می گذارند. این کار در واقع می تواند خونریزی را بدتر کند زیرا باعث تحریک بیشتر عروق می شود و فشار کافی برای جلوگیری از خونریزی فراهم نمی کند. در عوض ، از دستمال جاذب رطوبت استفاده کنید تا خونتان را جذب کند..
  •  یک ماده ضد احتقان را در بینی خود اسپری کنید
    اسپری های حاوی  افرین حاوی داروهایی هستند که رگ های خونی را در بینی منقبض می کنند. این  کارنه تنها می تواند التهاب و احتقان را تسکین دهد ، بلکه می تواند خونریزی را کند یا متوقف کند. البته در افراد با فشارخون بالا ممنوع است.
  •  بینی خود را فشار دهید:
    فشار دادن قسمت نرم و گوشتی بینی شما در حدود 10 دقیقه در زیر استخوان بینی می تواند به فشرده سازی رگ های خونی و متوقف کردن خونریزی کمک کند. این 10 دقیقه را تحت فشار قرار ندهید در غیر این صورت، خونریزی دوباره می تواند شروع شود و شما باید دوباره شروع کنید.
  • مراحل را تا 15 دقیقه تکرار کنید
    اگر بینی شما بعد از 10 دقیقه فشار متوقف نشود ، سعی کنید 10 دقیقه دیگر فشار خود را اعمال کنید. گاهی اوقات ، می توانید یک توپ نخی آغشته به مواد ضد احتقان را داخل سوراخ سوراخ شده قرار دهید و سوراخ بینی را به مدت 10 دقیقه فشرده کنید تا ببینید خونریزی متوقف شده است یا خیر.
  • اگر بعد از 30 دقیقه تلاش نمی توانید خونریزی را متوقف کنید و یا مقدار قابل توجهی خونریزی می کنید ، به دنبال فوریت های پزشکی باشید.

پس از خونریزی بینی چه باید کرد

هنگامی که خونریزی را فروکش کردید، هنوز هم نکاتی برای مراقبت از شما وجود دارد که مجدداً از بروز خونریزی بینی جلوگیری کنید.

1. داخل بینی خود را نکنید

کندن مکرر دتخل بینی می تواند غشای بینی را تحریک کند. از آنجایی که شما دچار خونریزی بینی شده اید ، دوباره دستکاری  بینی خود باعث می شود که مجددا خون دماغ شوید

2. فین نکنید

وسوسه می شوید فین کنید تا بقایای خشک شده از بینی شما خارج شود. فین کردن طی 24 ساعت بعد از آخرین خونریزی بینی ، احتمال خونریزی مجدد را بیشتر می کند.

3. خم نشوید

 

خم شدن، بلند کردن اجسام سنگین باعث ایجادخونریزی  بینی می شود. سعی کنید فعالیتهای خود را در 24 تا 48 ساعت بعد از خونریزی بینی سبک نگه دارید.

4- از یک کمپرس یخی استفاده کنید

 

استفاده از یک بسته یخی پوشیده شده با  پارچه روی بینی شما می تواند به منقبض شدن رگ های خونی کمک کند. در صورت آسیب دیدگی نیز می تواند التهاب را تسکین دهد. کمپرس  یخ را بیش از 10 دقیقه به طور هم زمان نگذارید تا از آسیب دیدن پوست خود جلوگیری کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید