انواع بیماری حنجره و بیماری های آن

0
13,532
436489.jpeg alt_text
436489.jpeg caption

حنجره یکی از مهم ترین اندام های تولید کننده صوت در بدن می باشد. پرده های صوتی در داخل جعبه تولید کننده صدا قرار گرفته اند. علاوه بر تارهای صوتی، ماهیچه ها و غضروف های حنجره در این ناحیه قرار دارند و با همکاری یکدیگر هوای ورودی را به صدا تبدیل می کنند. اغلب بیماری هایی که حنجره را درگیر می سازند معمولا بر روی فرآیند تولید صدا نیز تاثیر می گذارند.

انواع بیماری حنجره

بیماری های حنجره انواع مختلفی دارد که از انواع خوش خیم تا بدخیم متغیر می باشد. برخی از انواع این بیماری ها عبارتند از:

  • ندول.

ندول ها شرایطی است که به دنبال مصرف بیش از حد از حنجره ها اتفاق می افتد بنابراین زنان و کودکان بیشتر شاهد ابتلای به آن ها هستند. صداهای تولیدی در حنجره این افراد معمولا به صورت صدای گیر افتاده شنیده می شود.

  • پولیپ.

پولیپ ها ضایعاتی خوش خیم هستند که معمولا مردان را به خود درگیر می سازد. پولیپ ها نیز می توانند بر روی صدای تولیدی در حنجره افراد تاثیر بگذارند.

  • لارنژیت.

احتمال بروز این شرایط معمول تر است. مخاط ضخیم بر روی تارهای صوتی نیز می توانند بر روی صدای تولیدی در حنجره تاثیر بگذارند.

  • سرطان حنجره.

سرطان نیز همانند سایر بخش های بدن می تواند حنجره را مبتلا سازد.

  • عدم رشد حنجره.

بیماری های ارثی حنجره شرایطی هستند که می توانند در حنجره رخ دهند.

  • فلج تارهای صوتی.

این حالت می تواند به صورت دو طرفه یا یک طرفه اتفاق بیفتد. زمانی که تارهای صوتی به صورت یک طرفه قادر به حرکت مناسب نباشد نمی تواند با تار صوتی مجاور خود هماهنگ گردد. بنابراین این حالت صدایی ضعیف ایجاد خواهد کرد که معمولا به تنفس های مکرر در میانه صحبت کردن ختم می شود. در حالت فلج تارهای صوتی دو طرفه که به عنوان یکی دیگر از بیماری های حنجره شناخته می شود معمولا وضعیت دشوارتر از حالت یک طرفه می باشد. در این حالت وضعیت فرد از لحاظ تنفسی در خطر است و نیاز به اقدامات درمانی جدی می باشد.  علاوه بر بیماری های حنجره که می توانند شرایط دائمی و یا مزمن به حساب بیایند، برخی از شرایط موقتی مانند سرماخوردگی، عفونت های گلو و یا سینوزیت ها می توانند فرد را با مشکلات صدایی مواجه سازند.

تشخیص بیماری حنجره

معمولا پزشکان برای بررسی دقیق بیماری های حنجره از روش تصویر برداری رنگی حنجره بهره می گیرند. برای مشاهده حنجره از طریق بینی و یا راه هوایی استفاده می شود.

درمان بیماری حنجره

شرایط موقتی مشکلات و بیماری های حنجره با برخی از درمان های خانگی تا حدود زیادی قابل برطرف شدن می باشند. به عنوان مثال برخی از درمان های خانگی بدین منظور عبارتند از:

حتما مطالعه کنید: روش های جراحی حنجره

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید