انواع سر درد و درمان آن

0
1,181
479398.jpeg alt_text
479398.jpeg caption

یکی از مشکلات شایع مراجعه به کلینیک ها و مراکز درمان مانی سردرد می باشد تقریباً تمامی افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار این درد را تجربه کرده اند .سردرد می‌تواند در همه سنین وجود داشته باشد اما در سنین پایین تر و در کودکان معمولاً مطرح کننده یک پاتولوژی و مشکل خاص در سیستم عصبی آنها می باشد. سردرد می تواند ناشی از وجود یک پاتولوژی سیستم عصبی مرکزی، مسائل و تغییرات هورمونی، تغذیه، اسپاسم‌های عضلات سر و گردن و یا به علت مشغله های روزانه باشد.

انواع سر درد

انواع مختلفی از سردرد وجود دارد.

سردرد درد های تنشی

 یکی از شایعترین انواع سردرد درد های تنشی می باشد این سردر معمولاً پس از پایان یک روز کاری پرمشغله و به دنباله بیداری های طولانی مدت ایجاد می شود. منشا اصلی این سردرد در ناحیه پیشانی و قسمت فوقانی سر می باشد اما می تواند به قسمتهای مختلف نیز انتشار داشته باشد. این نوع سردرد می تواند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد اما شواهد بالینی نشان می‌دهد میدهد که معمولاً این سردردها کوتاه مدت بوده و و با استراحت کردن و بهبود شرایط مرتفع می‌شود. در صورتی که شدت این سردرد زیاد باشد فرد میتواند از مسکن های کم ضررتر نظیر استامینوفن، تحت نظر پزشک استفاده کنند.

سردردهای میگرنی

علل سر درد ها

 یکی دیگر از سردرد های شایع سردردهای میگرنی هستند .بر اساس مطالعات آماری، حدود ۳۰ میلیون نفر در آمریکا به این نوع سردرد مبتلا هستند. در ایران نیز درصد مبتلایان آن به این نوع سردردها قابل توجه هست. این نوع سردردها معمولاً جنبه ارثی و ژنتیکی دارند . دراین بیماری ،در فواصل بین حملات ،فرد کاملاً بدون علامت می باشد. عوامل مختلفی نظیر بوهای تند، بی خوابی، تغییرات هورمونی و… می تواند سبب تحریک سردردشود. سردرد های میگرنی معمولاً همراه با تهوع، استفراغ، فتو فوبی (پرهیز از نور) و فونو فوبی (پرهیز از صدا) می باشد .مبتلایان به این نوع سردردها معمولاً با بستن چشمان خود و تاریکی احساس آرامش بیشتری پیدا میکنند. این نوع سردردها بیشتر در ناحیه پیشانی و چشم بوده و اغلب یک طرفه هستند. از نظر ماهیت ضرباندار می باشند و می تواند از چند ساعت تا چندین روز ادامه داشته باشد.  در صورتی که این سردردها بیشتر از یک الی دو بار در ماه تکرار شود، لازم است فرد مبتلا از درمان های پیشگیری کننده سردردهای میگرنی به طور مداوم استفاده کند .در زمان حمله میگرن نیز میتوان از مسکن های مناسب تحت نظر پزشک استفاده کرد. بر اساس کتب طب سنتی مصرف غذاهایی با طبع سرد می تواند حمله های میگرنی را تشدید کند . متخصصان طب سنتی توصیه می کنند که مبتلایان به میگرن از غذاهایی با طبع گرم بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

 سردردهای کلاستر یا خوشه ای

یکی دیگر از انواع سردردها سردردهای کلاستر یا خوشه ای می باشد. این نوع سردردها معمولاً در ساعات مشخصی از روز اتفاق می‌افتد و در حد چند ساعت طول می‌کشد و نسبت به بقیه انواع سردرد ها طول مدت کمتری دارد. این سردرد یک طرفه و بیشتر در ناحیه چشم و قسمت فوقانی گونه ها بوده و غالبا همراه با قرمزی چشم در همان سمت و اشک ریزش می باشد.  شروع این نوع سردرد به صورت ناگهانی بوده و معمولاً به دنبال صدای بلند، استرس ها و… ایجاد می شود. درمان این نوع سردرد معمولاً مسکن ها کاربرد زیادی ندارند و برخی درمان های خاص، نظیر داروهای ضد تشنج همچون کاربامازپین، کاربرد دارد که با توجه به عوارضی که این دارو دارد ، لازم است مصرف آن تحت نظر پزشک انجام پذیرد.

 سردردهای سینوسی 

نوع دیگری از سردردها، سردردهای سینوسی می باشند .افراد مبتلا به سینوزیت های حاد و مزمن، غالباً این نوع سردردها را تجربه می‌کنند . این سردردها بیشتر در ناحیه پیشانی و گونه ها بوده و با هوای سرد تشدید می شود. افراد مبتلا به سینوزیت از ترشحات ته حلق و این نوع سردردها رنج می برند .سردرد های سینوسی، معمولاً همراه با احساس سنگینی در سر و صورت بوده و به دنبال پایین آوردن سر تشدید می شود. افراد مبتلا به این نوع سردرد معمولاً به دنبال گرم کردن سینوسها احساس آرامش بیشتری پیدا می‌کنند. درمان این نوع سردردها معمولاً درمان سینوزیت زمینه‌ای بوده و غالباً لازم است تحت نظر پزشک از درمان آنتی بیوتیکی مناسب برای رفع سینوزیت استفاده شود.

سردردهای اسپاستیک

 نوع دیگری از سردردها سردردهای اسپاستیک هستند که معمولاً به دنبال اسپاسم عضلات پشت سر و ناحیه گردن ایجاد می شود . این نوع سردردها غالباً در نواحی پشت سر بوده و به دنبال خم کردن گردن و تکان دادن سر تشدید پیدا می کند. می توان از برخی مسکن ها نظیر استامینوفن و داروهای شل کننده عضلات، در کاهش این نوع سردردها استفاده کرد.

سردردها به علت مسائل بینایی

 نوع دیگری از سردردها به علت مسائل بینایی می باشند و  معمولاً در ناحیه گیجگاه و چشمها هست. این سردرد می تواند ناشی از ضعف قدرت بینایی و یا التهاب عصب چشم باشد. این نوع سردردها معمولاً مطرح کننده مشکلی خاص بوده نیاز به پیگیری دارد و حتما باید توسط چشم ‌پزشک معاینه شود.

سر درد به علت  فشار خون

 افراد مبتلا به فشار خون نیز می‌توانند به‌دنبال افزایش ناگهانی سطح فشار خون، دچار سردرد در ناحیه اکسی پیتال (پس سر )شوند. این سردرد معمولاً خطرناک بوده و درمان اصلی آن کنترل سطح فشار خون می باشد و لازم هست به پزشک مراجعه شود. سردرد می‌تواند نخستین تظاهر یک بیماری مهم نظیر تومورهای مغزی ،مالتیپل اسکلروزیس ( ام اس) سکته‌های مغزی،خونریزی مغزی و …باشد. در صورتی که یک فرد برای اولین بار مبتلا به سردرد شده، لازم است به پزشک مراجعه کند و معاینه و تصویربرداری های مغزی قرار گیرد. وجود سردرد در کودکان و افراد مسن غیر طبیعی بوده و نیازمند پیگیری هست.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک عمومی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید