بیماریهای ناشی از گرده افشانی گل ها در بهار

0
1,887
330482.jpeg alt_text
330482.jpeg caption

گرده افشانی قسمتی از چرخه زندگی یک گیاه بوده که طی آن، گرده گل ها از گیاه  نر جدا شده و توسط وزش باد به کلاله گیاه ماده منتقل شده و آن را بارور میکند. گرده افشانی در طبیعت مصادف با آغاز فصل بهار می باشد. گرده گیاهان اغلب ساختمان پروتیینی دارند. در فصل بهار و گرده افشانی، گرده های گل در هوا معلق بوده و میتوانند همراه هوای دمی، استنشاق و وارد مجاری تنفسی شوند. گرده های پروتیینی گل ها،در مجاری تنفسی سبب التهاب و راه اندازی واکنش های آلرژیک می شود.

شایعترین بیماری گرده افشانی

شایعترین بیماری که به دنبال گرده افشانی گل ها درفصل بهار ایجاد میشود، رینیت آلرژیک می باشد. گرفتگی و آبریزش بینی اصلی ترین علامت این بیماری می باشد. رینیت آلرژیک، از شایعترین بیماری مزمن بوده که بر اساس آمار ها، بیش از هفتاد ملیون نفر در سرتا سر جهان از آن رنج میبرند. در این بیماری، گرده گیاهان در مجاری تنفسی به عنوان یک‌آلرژن عمل کرده و به سطح ماست سل های بافتی متصل شده و موجب آزاد سازی هیستامین از این سلولها میشود. هیستامین نوعی مدیاتور التهابی بوده که در ایجاد علائم التهاب نقش دارد.

هیستامین

هیستامین سبب گشاد شدن مویرگها و عروق مجاری تنفسی و بینی میشود. به دنبال متورم شدن عروق مخاط پوشاننده مجرای بینی، فرد احساس احتقان و گرفتگی در بینی دارد. تحریک غدد مخاطی مجرای بینی نیز ترشحات آننهارا افزایش داده و آبریزش بینی ایجاد میکند. احتقان بینی و مجاری تنفسی مانع از تهویه مناسب ریه ها شده و کربن دی اکسید نسبت به حالت عادی، تجمع پیدا، میکند و سبب خواب الودگی و خستگی در طی روز میشود.

سرفه ناشی از گرده افشانی گل ها

 

گرده گل ها در افرادی که زمینه آلرژی فصلی دارند، از طریق تحریک مخاط تنفسی سبب سرفه میشود. سرفه این افراد خشک و تحریکی بوده و معمولا در اواخر روز شدت بیشتری دارد.  برخی افراد به دنبال واکنش آلرژیک به گرده گیاهان در فصل بهار، دچار واکنش های پوستی به ویژه کهیر های پوستی میشوند. کهیر نوعی ضایعات مسطح  خارش دار و قرمز رنگ پوستی بوده که با فشار دادن، محو میشوند. گاهی به دنبال این واکنش های پوستی،فرد دچار تورم هم میشود. نوع شدید واکنش های آلرژیک به گرده گیاهان،به صورت واکنش های آنافیلاکسی می باشد. آنافیلاکسی در واقع نوعی واکنش حاد و ناگهانی تهدید کننده حیات بوده که علاوه بر کهیر ها و تورم پوستی ،میتواند سبب اسپاسم مجاری تنفسی شود.
 

جلوگیری از واکنش های آلرژی در فصل بهار

گرده افشانی

 

برای جلوگیری از واکنش های آلرژی در فصل بهار، لازم هست از مواجهه شدن با گرده گیاهان پرهیز شود. بیماران مبتلا به آسم و افرادی که سابقه آلرژی دارند، نیاز به پرهیز بیشتر دارند. در زمان بروز علائم، استفاده از آنتی هیستامین ها میتواند در کاهش شدت علائم مفید و موثر واقع شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید