بیماری اندومتریوز و نازایی ناشی از آن

0
1,761
749284.jpeg alt_text
749284.jpeg caption

آندومتریوز چیست؟

اندومتریوز (endometriosis) بیمارییست که منشا آن از بافت اندومتر، یعنی بافت پوشاننده حفره رحمی است. بافت اندومتر در پاسخ به هورمون های جنسی، در مرحله فولیکولار سیکل جنسی، رشد کرده و سپس در انتهای فاز لوتئال ریزش پیدا می کند و موجب خونریزی حین عادت ماهیانه می شود. در بیماری اندومتریوز تکه‌هایی از اندومتر به سایر مناطق لگن مانند تخمدان‌ها و یا حفره شکمی وارد شده و به این مناطق چسبیده است. مناطقی که بافت نابجای اندومتر بیشتر آنها را درگیر می کند به ترتیب شامل تخمدان‌ها، لوله‌های رحمی (لوله‌های فالوپ)، ایلئوم (قسمت تحتانی روده باریک)، روده بزرگ، رکتوم (راست روده)، آپاندیس و مثانه می باشند. این بافت های نابجا مانند بافت طبیعی حفره رحمی، تحت تاثیر هورمون های جنسی رشد کرده و همزمان با عادت ماهیانه ریزش پیدا می کنند. چون این خون قادر به خارج شدن نیست در حفره شکمی و یا لگن باقی مانده و موجب تحریک بافت‌های اطراف و ایجاد درد می‌شود. به مرور در محل این بافت نابجا بافت جوشگاهی (اسکار) و کیست ایجاد می گردد. این بیماری زنان در سنین باروری را درگیر می کند.

علت اندومتریوز

علت ایجاد اندومتریوز هنوز بطور کامل مشخص نیست اما محققان بر این باورند هورمون استروژن در ایجاد اندومتریوز نقشی اساسی دارد. ژنتیک نیز در ابتلا به اندومتریوز نقش دارد بطوریکه احتمال دچار شدن به اندومتریوز در کسانی که بستگان درجه‌ی یک ‌آنها به این بیماری مبتلا بوده اند، بیشتر است.

علائم اندومتریوز

علایم اندومتریوز

 علایم اندومتریوز معمولا بسته به محلی که بافت نابجا اندومتر در آن وجود دارد متفاوت هستند. اما علایم شایع عبارتند از: درد شکم خصوصا در قسمت لگن و قسمت پایین شکم (این درد معمولا قبل از قاعدگی و در طول آن بسیار شدیدتر است)، عادت ماهیانه های نامنظم، خونریزی شدید حین عادت ماهیانه و دردهای حین رابطه جنسی.

علایم دیگر شامل: استفراغ یا مدفوع خونی هنگام عادت ماهیانه در صورت در گیری دستگاه گوارش

وجود خون در ادرار حین عادت ماهیانه که ناشی از وجود بافت اندومتر در دستگاه ادراریست

عوارض بیماری اندومتریوز

اندومتریوز

1.    ناراحتی دستگاه گوارش مانند اسهال و یا استفراغ به‌ ویژه همزمان با عادت ماهیانه

2.     خونریزی شدید یا نامنظم

3.    خستگی و ضعف 

4.    کم خونی فقرآهن ناشی از خونریزی شدید

5.    ناباروری (اساسی‌ترین و دردسرسازترین پیامد اندومتریوز‌، نازایی است. برآورد می‌شود که 30 تا 40 درصد زنان مبتلا به این بیماری، نابارور هستند.)

درمان اندومتریوز

درمان اندومتریوز بسته به شدت آن و تمایل فرد برای باروری انجام می گیرد. رایجترین روش درمانی هورمون درمانیست. در این روش داروهایی به فرد داده می شود که میزان استروژن خون تنظیم گردد. درمان هورمونی ممکن است با قرص‌های ضدبارداری (که دارای پروژسترون هستند)، پرو‌‌ژستین‌ها، هم‌اثرها (گنادوتروپ ها) و یا مهارکننده های هورمون آزادکننده گونادوتروپین (GnRH) و یا داروهایی مانند دانازول انجام شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان و نازایی ما نوبت بگیرید. 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید