بیماری شایع روزئولا یا بیماری ششم شیرخواران و درمان آن

0
2,642
11318.jpeg alt_text
11318.jpeg caption

یکی از بیماری های شایع دوران شیرخوارگی بروز تب بالا برای چند روز و سپس برطرف شدن تب و ریختن دانه های قرمز در بدن کودک است که تحت عنوان بیماری ششم شناخته می شود.

 

عامل بیماری روزئولا یا بیماری ششم شیرخواران

ویروس هرپس انسانی ۶ مسئول عمده موارد رزئولا یا بیماری ششم می باشد . عفونت اولیه با ویروس هرپس انسانی ۶ به سرعت در کودکانی که آنتی بادی های اکتسابی از مادر را در ماه‌های اولیه شیرخوارگی از دست می دهند به وجود می آید ،به صورتی که ۹۵ درصد این کودکان در سن دو سالگی به  ویروس انسانی تیپ ۶ آلوده می‌شود . سن اوج عفونت اولیه ویروس هرپس انسانی ۶ سن شش تا نه ماهگی است و بدون گرایش فصلی رخ می‌دهد . 

تب بالا شیر خواران

 

راه انتقال روزئولا یا بیماری ششم شیرخواران

اصولاً فرض بر این است که کودکان ویروس هرپس انسانی تیپ ۶ را از بزاق یا قطرات تنفسی بزرگسالان و کودکان بزرگتر بدون علامت دریافت می‌کنند و عفونت مادرزادی تنها در یک درصد نوزادان رخ می دهد . 

دو مکانیسم برای انتقال جنین وجود دارد :

۱. انتقال از طریق جفت 

2. chromosomal integrotion

عفونت مادرزادی با هرپس انسانی تیپ ۶ فقط در یک مورد دیده شده و در یک مطالعه روی شیرخواران دیده شده که هیچ کدام از موارد عفونت مادرزادی در اوایل نوزادی علامت دار نشده اند . همچنین DNA ویروس در ترشحات رحمی مادر باردار دیده شده اند که مطرح کننده نقش زایمان برای انتقال آن است.

 

علائم بالینی  روزئولا یا بیماری ششم شیرخواران

روزئولا اینفانتوم یا بیماری ششم یک بیماری‌ خود به خود محدود شونده در شیرخوارگی و اوایل کودکی است. علائم با آغاز ناگهانی تب بالا و بی‌قراری و جیغ و فریاد شروع می شود و معمولا به صورت حاد بعد از ۷۲ ساعت مرتفع می‌شود ، که در این زمان دانه های پوستی ( راش) صورتی کم رنگ یا گلی رنگ و بدون خارش ۲ تا ۳ میلی متری روی تنه کودک ظاهر می‌شود. راش به طور معمول یک تا سه روز باقی میماند. گاه راش ها فرار است و فقط چند ساعتی در حال انتشار از تنه به به صورت و دستها و پاها قابل رویت است. نشانه های همراه پراکنده است و شامل عفونت جزئی حلق ، کنژکتیویت پلکی، التهاب پرده گوش و گره های لنفاوی بزرگ شده می باشد. خطوط زخمی در محل اتصال کام با زبان کوچک در شیرخواران گزارش شده است. علائم درگیری سیستم تنفسی تحتانی مثل سرفه در کودکان دچار عفونت ویروس هرپس تیپ ۶ اولیه نسبت به اطفال مبتلا به سایر بیماری‌های تب‌دار کمتر است. متوسط دوره ناخوشی به علت عفونت اولیه شش روز است.

 

یافته های آزمایشگاهی :

مشخصه آزمایشگاهی در کودکان مبتلا به عفونت اولیه کاهش متوسط تعداد گلبولهای سفید، لنفوسیتها و نوتروفیل است. کاهش تعداد پلاکت هم دیده می شود. افزایش میزان آنزیم های کبدی و لنف آتیپیک به صورت انفرادی در کودکان دچار عفونت اولیه دیده می شود. 

 

تشخیص روزئولا یا بیماری ششم شیرخواران

از آنجا که روزئولا بیماری خوش خیم خود محدود شونده است تشخیص آن با رد کردن سایر اختلالات شدید تر و خطرناک منجر به راش می باشد‌. نکته مهم سابقه سه روزه تب بالا در شیرخوار با حال عمومی خوب و با راش های پوستی که با فشار رنگ آن کم می‌شود و روی تنه است شک جدی را در تشخیص بیماری ایجاد می کند . 

بیماری های مشابه:

مشکل تشخیصی زمانی است که هنوز راش ظاهر نشده است. در صورت بروز راش در تشخیص افتراقی سرخک و سرخجه قرار می گیرد .

 

درمان روزئولا یا بیماری ششم شیرخواران

درمان حمایتی برای شیرخواران مبتلا به روزئولا لازم است. توصیه به مایع درمانی کافی و استفاده از تب برها به والدین داده می شود . درمان ضد ویروسی برای موارد روتین این عفونت لازم نیست. لزوم درمان ضد ویروسی برای تظاهرات غیر معمولی و تشدید عفونت یا عفونت دوباره فعال شده مثل عفونت مغزی لازم است.

پیش ‌آگهی:

روزئولا بیماری خود محدود شونده است که بهبودی کامل را به دنبال دارد . اکثر کودکان مبتلا به عفونت اولیه بدون عارضه بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید