بیماری فاشئبت نکروزان چیست و خطرات ناشی از آن

0
11,027
385127.jpeg alt_text
385127.jpeg caption

فاشئبت نکروزان نوعی واکنش التهابی پوست بوده که در نتیجه عفونت های باکتریایی شدید پوست اتفاق می افتد. این عفونت، مخرب پوست بوده و به سرعت از طریق پوست و عضلات منتشر شده و گسترش می یابد. این بیماری نادر بوده و بر اساس مطالعات آماری حدود  ۴ نفر از هر یک ملیون نفر به آن مبتلا می شوند. یکی از شایعترین این باکتری ها، استرپتوکوک گروه آ می باشد. این باکتری در حالت عادی مشکل خاصی برای سلامتی افراد ایجاد نمی کند. البته باکتری مسبب گلو دردهای چرکی می باشد.

احتمال مرگ

 

فاشئیت نکروزان

 

این باکتری از طریق تماس با ترشحات دهان، گلو منتقل می شود و تحت شرایط خاص، این باکتری بیماری زا شده و سبب آسیب به پوست می شود. در واقع این باکتری نوعی توکسین (سم) ترشح کرده که مستقیما به سلولهای پوستی آسیب وارد می کنند. سیستم ایمنی بدن در پاسخ به آن، به بافت خود نیز حمله کرده و سبب التهاب و نکروز (مرگ‌سلولی) می شود. این نکروز به سرعت گسترش پیدا می کند و در برخی مواقع شدت آسیب در حدی هست که منجر به مرگ فرد می شود. مطالعات نشان داده است که در حدود  ۲۰ درصد افراد مبتلا به فاشئیت نکروزان، جان خود را از دست می دهد.

علائم ابتدایی

اولین علامت فرد تورم و قرمزی پوست می باشد که این علائم نشان دهنده التهاب می باشد. پس از آن فرد دچار یک درد غیر قابل توجیه می شود که شدت این درد متناسب با شدت آسیب و التهاب بافتی نمی باشد به طوری که برخی اوقات فرد بدون آنکه علائم واضحی از التهاب داشته باشد، دچار درد سوزشی می شود. گاهی مواقع در محل یک آسیب و یا خراش پوستی این حالت اتفاق می افتد. گاهی اوقات محل ضایعه پوستی بصورت تاول دارای ترشحات چرکی می گردد. 

عوامل خطر فاشئیت نکروزان

با توجه به این که علت اولیه این بیماری عفونی بوده، می تواند از طریق تماس پوست به پوست منتقل شود به همین جهت خطر انتقال در افراد خانواده فرد مبتلا وجود دارد. برخی از افراد بیشتر از جمعیت عادی در معرض ابتلا هستند که می توان به معتادان تزریقی، فرد مبتلا به آبله مرغان، افراد با ضعف سیستم‌ ایمنی اشاره کرد.

آیا فاشئیت نکروزان درمان دارد؟

اساس درمان در فاشئیت نکروزان، استفاده از آنتی بیوتیک مناسب و شستشو پوست و دبرید بافت های آسیب دیده می باشد. با توجه به شدت علائمی که دارد بهتر هست سریعا در همان مراحل اول که فرد احساس درد در محل زخم و جراحت پوستی دارد، سریعا به پزشک مراجعه شود.

 

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین پوست و مو ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید